Luftskeppet lyckas hÄlla kursen

Arto Paasilinnas roman Fabrikör Liljeroos luftskepp sjuder av humor, vitalitet och gott humör. Men ibland blir det lÄngrandigt, anser Catrin Ormestad.

Författaren Arto Paasilinna Àr född 1942 i KittilÀ i Finland. Med sina hejdlösa skrönor har han blivit mycket populÀr, bÄde i sitt hemland och utomlands.

Författaren Arto Paasilinna Àr född 1942 i KittilÀ i Finland. Med sina hejdlösa skrönor har han blivit mycket populÀr, bÄde i sitt hemland och utomlands.

Foto: Ulla Montan

Litteratur2009-10-25 09:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
I mer Àn fyrtio böcker har Arto Paasilinna skrivit ungefÀr samma mustiga och finurliga skröna, om handlingskraftiga finska mÀn med hjÀrtan av guld och vidlyftiga drömmar. Det gör han ocksÄ i sin senaste till svenska översatta roman, Fabrikör Liljeroos luftskepp.
Boken handlar om den finske kommundirektören Hemmi ElstelÀ, som fÄr sparken nÀr han inte kan lÄta bli att kasta sig in i - och vinna - ett sprinterlopp pÄ orten VörÄ. Men han hittar snart ett nytt jobb som nÀringslivsombudsman. Det visar sig dock vara ett mer komplicerat uppdrag Àn han kunde ana, nÀr ett finskt heavymetal-band stjÀl ett luftskepp som anvÀnds som reklamballong för den lokala tegelfabriken. Luftskeppet driver i vÀg österut, över Ryssland och de centralasiatiska republikerna, och kommer slutligen in pÄ kinesiskt luftrum.

Hemmi ElstelÀ, som gjort sitt bÀsta för att undsÀtta de unga rockmusikerna, fruktar att de Àr för evigt förlorade. Men jakten pÄ luftskeppet har gett honom en idé: med hjÀlp av tegelfabrikören Liljeroos skall han bygga ett nytt, som skall utrustas med ett fÀltsjukhus och skickas till jordbÀvningszoner.

Fabrikör Liljeroos luftskepp Àr, i likhet med det mesta Paasilinna skriver, en bok som sjuder av humor, vitalitet och gott humör. Det Àr en berÀttelse som stÀndigt drar ivÀg i olika riktningar och precis som luftskeppet hela tiden hotar att slita sig loss och driva i vÀg, men som pÄ nÄgot sÀtt ÀndÄ lyckas hÄlla kursen. Paasilinna Àr utan tvekan en slipad historieberÀttare, och förefaller dessutom brinna för Àmnet luftskepp. Ibland undrar man nÀstan om det egentliga syftet med boken varit att lansera hans idé om luftskeppens anvÀndbarhet i katastrofomrÄden?
Det Àr i alla hÀndelser en roman som Àr fullspÀckad med fakta om luftskepp, ofta med fördjupande upplysningar ordnade i fotnoter. Men kanske bör man ta denna information med en nypa salt, med tanke pÄ den dÄliga researchen nÀr det gÀller andra fakta (Alma Ata ligger i Kazakstan och inte i Kirgisien).
Ibland blir det faktiskt ganska lÄngrandigt. Det Àr förmodligen bara hÀngivna luftskeppsentusiaster som kan njuta av kapitlen som beskriver hur Hemmi ElstelÀ organiserar bygget av det nya flygande fÀltsjukhuset; vi andra önskar att de hade kortats rejÀlt och att vi i stÀllet hade fÄtt lÀra kÀnna mÀnniskorna i boken lite bÀttre.

Det Àr dock svÄrt att inte charmeras av den frejdiga stilen, energin och den okynniga glimten, och den tafatta kÀrlekshistorien mellan Hemmi och företagsjuristen Milla Àr sympatisk.
Eftersom stora delar av boken utspelar sig i Centralasien i stÀllet för Finland skiljer den sig ocksÄ lite frÄn den konventionella Paasilinna-romanen, dock inte sÄ mycket att den bjuder pÄ nÄgra överraskningar. Men det Àr knappast vad hans lÀsare letar efter. De som uppskattar Paasilinnas böcker vet förmodligen vad för slags lÀsupplevelse som vÀntar dem, och de lÀr inte bli besvikna den hÀr gÄngen heller.
Arto Paasilinna
Fabrikör Liljeroos luftskepp
ÖversĂ€ttning Camilla Frostell
Brombergs