Mannen bakom ögonblicken

Nelson Mandela Ă€r en av ytterst fĂ„ mĂ€nniskor som man kan anvĂ€nda ordet ”ikon” om. Diplomaten och Uppsalabon Sten Rylander ger en bred och saklig bild av honom i sin nya bok Nelson Mandela - tolerans och ledarskap.

Foto: Fotograf saknas!

Litteratur2012-04-18 08:02
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Omslaget till Sten Rylanders Nelson Mandela – tolerans och ledarskap domineras av fotografen Dave Hogans portrĂ€tt.

En globalt vĂ€lbekant bild av mannen som Ă€r en av ytterst fĂ„ som lever upp till nĂ„got slags djupare innebörd av begreppet ”ledargestalt”, en man om vilken vi kan anvĂ€nda annars medialt uttjatade ord som ”ikon” och ”legend” utan att det verkar överdrivet eller löjligt.

En av förtjÀnsterna med boken Àr att den kompletterar denna symbolladdade bild med en faktaspÀckad skildring av Mandelas liv och sammanhang. Inte sÄ att det förtar hans storhet, tvÀrtom, det slags profana helgonförklaring som vi annars brukar nöja oss med nÀr det gÀller Nelson Mandela Àr det som riskerar att sentimentalisera och, faktiskt, osynliggöra bÄde personen och politikern.

Diplomaten, förre Sida-chefen och Uppsalabon Sten Rylander med decenniers erfarenhet av arbete i Afrika, inleder med en historielektion, han börjar frĂ„n 1600-talet dĂ„ inbyggare frĂ„n NederlĂ€nderna skapade konflikter med befolkningen i nuvarande Kapstaden. Vi pĂ„minns i detalj om den brittiska kolonialmaktens hĂ€nsynslösa exploatering av naturresurser och mĂ€nniskor, om Boerkriget 1899-1902 mellan britterna och Ă€ttlingar till 1600-talets ”settlers”, fiender som efter krigets slut kunde förenas i skrĂ€ck för den svarta majoriteten och i sin ohyggligt effektiva strĂ€van efter vit makt.

NÀr Boerkriget var slut skrevs ocksÄ en native policy, ett dokument som hÀvdade de vitas överlÀgsenhet över andra raser, formuleringar som skulle komma att göras till officiell politik genom införandet av apartheid 1948.

Nelson Mandela föds 1918, son till en klanledare i provinsen Transkei. Han fick namnet Rolihlahla, men nĂ€r han börjar i missionsskola byts det ut mot Nelson, efter den brittiske amiralen lord Nelson. Som vuxen lĂ„ter han sig högst frivilligt inspireras av en annan brittisk storhet, Winston Churchill, och i den egna biografin beskriver Nelson Mandela sig som ”nĂ„got av en anglofil”, han hatar visserligen brittisk imperialism, men ”i mĂ„nga avseenden Ă€r engelsmannen min idealbild av en gentleman”.

Detta anglofila kan absolut sÀgas vara en detalj i berÀttelsen om Nelson Mandelas liv relaterat till Sydafrikas historia, ANC:s frihetskamp och seger och en initierad genomgÄng av Sveriges stöd till ANC.

Samtidigt Ă€r det just sĂ„dana detaljer som ger personskildringen i Rylanders bok konturer och komplexitet och som vĂ€cker frĂ„gor. FrĂ„gor som blir besvĂ€rande, inte för Mandela, utan för mig som lĂ€sare: Är det inslaget av brittisk gentleman som i nĂ„gon mĂ„n bidragit till att ”vi”, den vita vĂ€stvĂ€rlden, sĂ„ till den grad kunnat göra Nelson Mandela ocksĂ„ till ”vĂ„r” hjĂ€lte? Eller beror det pĂ„ att han sedan lĂ€nge Ă€r ”ofarlig”, en gammal, vis man, bortom all samhĂ€llsomstörtande verksamhet? Kan vi genom att uppehĂ„lla oss vid de enklaste komponenterna i framgĂ„ngssagan Mandela slippa tĂ€nka pĂ„ att det sĂ€llan finns sĂ„dant som lyckliga slut, relaterat till politiskt förtryck? Att det verkar finnas nĂ„got slags automatik i att forna frihetskĂ€mpar som kommer till makten raskt tar till sina tidigare förtryckares metoder. Med Mandela som undantag.

Eller kunde han bli det undantaget inte bara pÄ grund av sina egenskaper, utan dÀrför att han satt fÀngslad i nÀstan 30 Är? Han fÄr betala ett fruktansvÀrt personligt pris, men kunde ocksÄ, likt liksom Burmas oppositionsledare Aung San Suu Kyi, förlÀnas en upphöjdhet genom frÄnvaro frÄn den politiska vardagen.

Det Àr alltid, inte minst för medier, frestande att uppehÄlla sig vid de kÀnslosamma, spektakulÀra, sÄ kallade historiska ögonblicken. Vid sÄdant som Mandelas frigivning frÄn Robben Island eller det egyptiska folkets seger pÄ Tahrirtorget.

Och sÄ mycket svÄrare för omvÀrlden att bibehÄlla intresset och engagemanget, nÀr ögonblickets jubel tystnat och det visar sig att ocksÄ Egypten efter Mubarak slÄr ned mot yttrandefrihet. Eller nÀr det ANC som Mandela ledde till seger och sydafrikansk demokrati nu förknippas med maktfullkomlighet och korruption.

Sten Rylanders bok Ă€r nĂ„got helt annat Ă€n den kĂ€nslosamma, tillfĂ€lliga uppmĂ€rksamheten. Han skriver förvisso om ett antal ”historiska ögonblick”, men pĂ„ saklig diplomatprosa sĂ€tts dessa in ett större sammanhang, Nelson Mandelas och andras lĂ„nga kamp mot apartheid, för frihet och demokrati.

Till sist Àr det bara att beklaga att denna utmÀrkta bok har utsatts för förlagets nonchalans i form av bristande korrekturlÀsning och att lÀsningen dÀrmed störs av omkastade bokstÀver och andra uppenbara slarvfel.

Litteratur

Sten Rylander

Nelson Mandela – tolerans och ledarskap

Historiska media