Mellan det första och sista brottet

Författaren Bo Carpelan Ă€r rĂ€dd för att marginaliseras. Han behöver inte oroa sig – att brinna sĂ„ ihĂ€rdigt sextio Ă„r efter debuten lovar lĂ„ng existens, skriver Sebastian Johans.

Foto: Fotograf saknas!

Litteratur2010-10-29 11:54
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

En poet som har passerat de sextio mĂ„ste inte nödvĂ€ndigtvis skriva om döden. Det lĂ„ter kanske som en sjĂ€lvklarhet, men jag har upprepade gĂ„nger kommit pĂ„ mig sjĂ€lv med att lĂ€sa Ă€ldre författare med ögon fulla av förutfattade meningar. Till och med en sjuttioĂ„ring kan skriva om en gryning som aldrig kommer utan att mena att det Ă€r liemannen som hinner före. Inte ens en Ă„ttioĂ„ring behöver vara fixerad vid den dĂ€r skrĂ€mmande punkten dĂ„ bröstkorgens urverk ”som regelbundet perforerar tystnaden och tidlösheten, befriande slĂ„r tretton slag”, för att lĂ„na orden av Gunnar Ekelöf, som redan i sin debutbok var fixerad vid det stora frĂ„nfĂ€llet. Om man rannsakar sig sjĂ€lv som lĂ€sare Ă€r jag tĂ€mligen sĂ€ker pĂ„ att den fördom som man oftast applicerar pĂ„ det stoff man rĂ„kar ha i hĂ€nderna Ă€r just Ă„ldersrelaterad.

Det Ă€r alltsĂ„ med ovanstĂ„ende i strĂ€ngt minne som jag öppnar den nya samlingen Gramina av Bo Carpelan, som utan nĂ„gra vidare överdrifter mĂ„ste betraktas som den frĂ€msta Ă„ldermannen i det finlandssvenska litterĂ€ra kretsloppet. Carpelan har i sina senare samlingar skrivit sig allt nĂ€rmare avgrunden, men det behöver ju inte betyda att han hela tiden vandrar pĂ„ kanten. Skulle man kunna tro, alltsĂ„. Redan den andra strofen i Gramina Ă€r ett lakoniskt konstaterande om det Ă€mne som numera fyller tomrummet kring författarens bekanta, otvetydigt Carpelanska, landskap av daggvĂ„tt grĂ€s och skĂ€rgĂ„rdsljus: ”Fyller livets sparbössa/tills den töms”. Och mĂ€ktiga 170 sidor senare ligger spargrisen fortfarande pĂ„ slaktbĂ€nken:

NÀr ljuset ej mera blÀndar
Àr din hemtrakt dÀr
och din vila

Och varför inte? Kontinuitet betyder ingenting. Diskontinuitet betyder existens. Det Ă€r bara det första och sista brottet – födelse och död – som Ă€r avgörande. Om man hĂ„rdrar allt dĂ€remellan petitesser.

Men det vore Ă€ndĂ„ en överdrift att sĂ€ga att Carpelan vandrar i skuggorna. I Gramina, med undertiteln ”Marginalia till Horatius, Vergilius och Dante” rör han sig kring sina gamla idoler med en lĂ€tthet som avgjort har mer att göra med den förstnĂ€mndas Carpe diem Ă€n den sistas blytunga sorg. Dagarna blir vackrare, vinden skarpare, det outsagda allt mer högljutt. För en mindre skarpögd poet kan det andra brottet, det slutgiltiga, betyda en sjĂ€lvömkande dimma – det Ă€r en vĂ€ldigt mĂ€nsklig reaktion. För de riktigt stora betraktarna dĂ€remot, och det Ă€r vĂ€l knappast nĂ„gon som protesterar om man placerar Carpelan i den högen, blir det annalkande mörkret ett spĂ„rĂ€mne som förtydligar.

Förebilderna Àr mer sÀllskap Àn inspiration, och det Àr egentligen bara Vergilius, som markerar samlingens andra del, som lyser igenom i Carpelans ovanligt tunga och vÄldsdrabbade ord. Men inte heller hÀr, dÀr han ÀndÄ tillÄter sig att vandra omkring pÄ nÄgot som liknar ett slagfÀlt, Àr Carpelan sÀrskilt lÄngt ifrÄn det pÄ en gÄng esoteriska och konkreta ljus som alltid, eller i varje fall oftast, skiner igenom hans dikter.

De tre giganterna finns ocksÄ med som en referenslÄda för den unga Carpelans drömmar om litterÀr storhet. Han har skrivit sig fram genom livet och nu, mer Àn sextio Är efter debuten, bÀr han inte lÀngre ynglingens storvulna drömmar om odödlighet. Men, och det hÀr Àr vÀldigt viktigt, han identifierar fortfarande kÀnslan och Àr rÀdd att glömmas bort. Han aspirerar inte pÄ att fÄ tillhöra samma tÀmligen exklusiva herrklubb som Horatius, Vergilius och Dante, men han bÀvar för att bli ett minne som bleknar för fort.

Om efter tjugo Är
nÄgon sÀger: han var
vad jag minns,
poet –

Bo Carpelan tillĂ„ter sig att vara rĂ€dd, och det Ă€r bra mycket mer sympatiskt Ă€n det pompösa meddelande han med visst fog kunde tvinga pĂ„ lĂ€saren frĂ„n sin upphöjda position. Det Ă€r ocksĂ„ dĂ€rför Graminas svagare delar – nĂ„gra ofullföljda ansatser och ett antal rĂ€tt överflödiga aforismer – inte nĂ€mnvĂ€rt sĂ€nker helheten. De finns med för att Carpelan vill sĂ„ vĂ€ldigt mycket med sitt sprĂ„k. Och att sextio Ă„r och ett fyrtiotal böcker efter debuten fortfarande brinna sĂ„ ihĂ€rdigt Ă€r ett löfte om en lĂ„ng fortsatt existens.

Litteratur

Bo Carpelan
Gramina
Albert Bonniers förlag