Modiga memoarer frÄn lÀrdomsstaden

Rolf Torstendahl, professor emeritus i historia vid Uppsala universitet, har skrivit sina memoarer. MarieLouise Samuelsson lÀser en mÀrkvÀrdig och sympatiskt nördig bok med en tydlig strÀvan efter Àrlighet.

Rolf Torstendahl, professor emeritus.

Rolf Torstendahl, professor emeritus.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Litteratur2011-04-01 09:55
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

En sen augustidag 1954 stiger en ung man av tÄget pÄ Uppsala centralstation. Han Àr student frÄn Eksjö och frÄgar sig fram till Filologen, det Àr svÄrt att hitta bÄde bland universitetsbyggnaderna och i staden, mycket större Àn de smÄlÀndska stÀder han Àr van vid.
Ett drygt halvsekel senare Àr studenten, Rolf Torstendahl, professor emeritus i historia vid Uppsala universitet och har skrivit sina memoarer, Gjort. TÀnkt. KÀnt.
Han bor numera ”i centrum av lĂ€rdomsstaden” och förundras över att han en gĂ„ng kunnat uppfatta staden som stor.
VĂ€gen till hemhörighet i Uppsala gĂ„r via Waldenströmska studenthemmet, ett val relaterat till uppvĂ€xten i ”gudstrons mylla”. Frikyrkobakgrunden och helnykterheten gjorde nationslivet ointressant, historikernas kaffestunder pĂ„ Ofvandahls blir mer givande. FrĂ„n 1955 Ă€r historia hans basdisciplin och professionella identitet. PĂ„ bokens baksidestext pĂ„pekas att det Ă€r ytterst sĂ€llsynt att historieprofessorer skriver memoarer.

Och visst, man fĂ„r veta mycket om vĂ€gen ”frĂ„n gesĂ€ll till mĂ€stare i vetenskapsskrĂ„et” och om att ”vara sin egen i vetenskapens hus”.
Men det Ă€r ocksĂ„ en högst privat bok, författaren betonar ocksĂ„ att han dĂ€r inte gör ”ansprĂ„k pĂ„ att agera som historiker”:
”Jag analyserar inte mina egna idĂ©er pĂ„ det sĂ€tt som jag skulle analysera andras och jag idkar inte nĂ„gon ingĂ„ende kĂ€llkritik mot mina minnesbilder eller gamla anteckningar.”
Samtidigt mĂ€rks en strĂ€van att vara Ă€rlig, inte minst mot sig sjĂ€lv, och en iver att redovisa, in i detalj, som Ă€r bĂ„de imponerande och lite rörande pojkaktig. 
Boken inleds med en fin berÀttelse om uppvÀxt, familj och slÀkt i smÄlÀndsk frikyrkomiljö. HÀr finns ocksÄ gripande skildringar av den första hustruns sjukdomstid och död och senare mötet med och kÀrleken till nuvarande hustrun.
Rolf Torstendahl resonerar ocksĂ„ kring sitt eget Ă„ldrande pĂ„ ett sĂ€tt som inte mĂ„nga törs. Åtminstone inte de som redan har fyllt 70.
Livet och dÀrmed memoarerna rör sig dÄ och dÄ bort frÄn Uppsala och Sverige och övergÄr i initierade, engagerade och detaljrika skildringar frÄn professionella och privata resor till Ryssland och Indien.

Det detaljrika Àr ett genomgÄende drag. Man fÄr ibland intrycket att lÀsaren mÄste fÄ veta allt. Inte bara om vetenskapliga ideal och universitetsvÀrldens förÀndring, utan ocksÄ klubbrekordet i kast med liten boll i Eksjö södra idrottsklubb och att den första datorn Rolf Torstendahl köpte var en HP 110 med separat diskettdrive och printer.
Jag fÄr flera gÄnger associationer till en blogg, visserligen skriven i efterhand men med bloggens blandning av högt och lÄgt och mittemellan. Det Àr som om författaren bestÀmt sig för (eller inte kan lÄta bli) att anvÀnda ett vidvinkelperspektiv för att inte missa nÄgot.

Lika metodiskt som Rolf Torstendahl gör mycket annat tog han, strax efter ankomsten till Uppsala, itu med sin övergĂ„ng frĂ„n troende till ateist. Ingemar Hedenius dög inte som vĂ€gvisare, det blev snarare Bertrand Russell som gav stöd i avstampet frĂ„n ”gudstrons mylla”.
Lika mĂ„nga ateister fortsĂ€tter Rolf Torstendahl att vara intensivt intresserad av religion, den bĂ€sta ”uppgörelsen” med religionen hittar han först 2001, hos Uppsalafilosofen Thomas Anderberg. Politiskt gĂ„r han frĂ„n Ohlin-liberal folkpartist till motvillig socialdemokrat, med stor skepsis mot partiets utbildningspolitik.
Den pÄfallande mÄlmedvetenheten blandas med ambivalens och besvikelser, ofta riktat mot honom sjÀlv och ocksÄ dÄ Àr det en blandning av det privata och det professionella.

Borde han ha tillbringat mer tid med sin första hustru, nÀr hon lÄg dödssjuk? Och varför var han sÄ överambitiös som prefekt vid Historiska Institutionen? Fortfarande ligger han vaken om natten och gruvar sig över en miss gÀllande ett konto, som uppdagades vid ett institutionskollegium.
Rolf Torstendahl pratar med lÀsaren och resonerar fram och tillbaka. Kring sÄdant som att han nog alltid har haft lÀttare att (sam)arbeta med kvinnor Àn med mÀn. Men Ä andra sidan, han har kanske ÀndÄ inte haft det sÄ svÄrt med mÀnnen heller?
Resonemangen ger lĂ€saren ett slags nĂ€rkontakt, som om man hade insyn i ett pĂ„gĂ„ende tankearbete. Som nĂ€r Rolf Torstendahl pĂ„ sidan 394 plötsligt undrar om han ”kanske ordat för mycket om tankar, teorier och idĂ©er”. Borde det inte ha varit mera av hans kĂ€rlek till praktiska göromĂ„l? HĂ€r har vi nĂ€mligen en man som inte bara Ă€r hĂ€ndig med motorsĂ„gen, utan som ocksĂ„ kan virka och sy gardiner.

Ambivalensen finns ocksĂ„ i förhĂ„llande till Uppsala. Han ”gillar” verkligen staden, dĂ€rmed inte sagt att han alltid har trivts med Uppsala universitet. Den som har viss inblick i akademiska kretsar vet att dĂ€r frodas infama intriger och oförsonliga persontrĂ€tor, ofta om bagateller.
Rolf Torstendahl ligger lÄgt med personpÄhoppen, sprÄkbruket Àr sansat ocksÄ nÀr det gÀller kolleger han, uppenbarligen, ogillar. Jag misstÀnker dock att de initierade kan utlÀsa en del subtila rÄsopar ur dessa memoarer.
Författaren har dessutom varit listig nog att avstĂ„ frĂ„n att förse boken med personregister, vilket sĂ€kerligen Ă€r en liten missrĂ€kning för kolleger och andra som pĂ„ brukligt vis tĂ€nkt snabbkolla om och i sĂ„ fall hur de sjĂ€lva Ă€r omskrivna. 
Men den som vill veta (och det Àr sannolikt mÄnga, i historikerkretsar i Uppsala och annorstÀdes) fÄr alltsÄ vackert finna sig i att plöja de 404 sidorna. De liksom andra lÀsare kan se fram emot att lÀsa en mÀrkvÀrdig bok, sympatiskt nördig och existentiellt modig.

Rolf Torstendahl

Gjort. TĂ€nkt. KĂ€nt
Carlssons

BÀst: Bristen pÄ existentiell tvÀrsÀkerhet.
SÀmst: NÀr detaljrikedomen slÄr över i redovisningsplikt.