Mörka krafter bland pensionÀrer

Sanntuna Àr en sömnig smÄstad nÄgonstans i en av Sveriges avkrokar. PÄ ett Àldreboende jobbar den unga tjejen Naima. Hon har invandrarbakgrund. VarifrÄn hon kommer fÄr lÀsaren aldrig veta. Men namnet Àr arabiskt; "ai" Àr ingen diftong som man liksom en och annan recensent lÀtt kan förledas att tro.Mellan "a" och "i" ska det vara en kort paus. Dessutom ska i:et uttalas lÄngt ner i halsen och med emfas. Bokstaven kallas "ain" och Àr den artonde i det arabiska alfabetet. Naima betyder ungefÀr "vÀlsignad".Det Àr möjligt att namnet pÄ bokens huvudperson har lika lite relevans för verkets konstnÀrliga kvalité som det faktum att Viktor Rydbergs lilla pudel hette Mufti (en muslimsk skriftlÀrd) har för en analys av hans diktning. Men som arabofil kan jag inte lÄta bli att fÀsta mig vid sÄdana detaljer. Hur som helst sÄ Àr det kul att bokens hjÀltinna har en muslimsk-arabisk bakgrund, "med en sjalett om hÄret". Annars Àr det ju vanligare hos skurkarna.Intill kyrkogÄrden pÄgÄr ett bygge. SÄ en dag fastnar grÀvskopan i nÄgot som borde ha lÀmnats orört. Det Àr ett gammal jÀrnkors, lÄset som hÄller Skymningsfursten eller Esdraelon som han egentligen kallas, utanför för vÄr vÀrld.Nu rider han i vÄr verklighet med sitt följe och tar skog och mark i besittning. En efter en av de uttrÄkade tanterna pÄ Àldreboendet lockas ut i fördÀrvet av ett underligt spelande ljus. Det Àr projektionen av deras innersta lÀngtan. Av egen fri vilja gÄr de sin undergÄng till mötes. Men detta grymma öde drabbar inte bara de gamla gummorna, Àven en orienterare försvinner spÄrlöst i dimman och kyrkans kantor blir galen dÄ hon hindras att bege sig till den "himmelska musikens" kÀlla.Tristessen pÄ Àldreboendet med tevens tomma pladder och mÀnniskornas tomma blickar stÀlls mot den underbart förfÀrliga sagovÀrlden. Men skenet bedrar och villkoret för att gÄ över till den andra sidan Àr döden.Nu gÀller det för Sabina, byns kyrkoherde att fördriva det onda frÄn Sanntuna. Men hennes tvivel gör henne svag. Hon hÄnas i avgörandets stund av en skrattande andefurste, trillar omkull och slÄr sig medvetslös. Den som till slut besegrar de onda Àr den jordnÀra flickan Naima. Hon som var bland de första att se ljuset fladdra i korridorerna pÄ Àldreboendet men aldrig föll för frestelsen att följa efter. Hon blir de mörka krafternas överman.Kristoffer Leandoer Àr ingen gröngöling inom fantasygenren. Tidigare har han skildrat "HissvÀrlden" i en rad böcker. Det mÀrks, han har lyckats med att skapa en ovanligt lyckad syntes mellan vardagsrealism och spökhistoria. Storyn Àr genialiskt konstruerad med mÄnga bottnar och stor koncentration. Prosan Àr stÀmmningsmÀttad och lyrisk. HÀr finns knappt ett onödigt ord.Men fram emot slutet flippar det ut lite. SÄ lÀnge lÀsaren inte fÄr trÀffa fursten i egen hög person finns möjligheterna till andra psykologiska eller allgoriska tolkningar kvar, men nÀr man vÀl fÄr komma in till "den andra sidan" blir det lite platt ochsmÄtt fÄnigt. Man blir lÀtt besviken.En av de bÀsta ingredienserna Àr Naima. SÄ hÀr till mÄngkulturÄret talas det om hur invandrare ska integreras i kulturlivet. Leandoer har gjort det pÄ ett mÀsterligt sÀtt. Ett bevis pÄ hur pass vÀlintegrerat det Àr, Àr kanske att ingen sagt ett knyst om Naimas troliga arabisk-muslimska ursprung förutom undertecknad.SÄ hÀr tÀnker gumman Siri Brane, nÀr hon stÄr och vÀger mellan att förbli pÄ Àldreboendet eller ge efter för sina inre begÀr: "Och personalen, var tyvÀrr, idioter. Den snÀlla, mörkhÄriga flickan var den enda som gick att prata med".

Kristoffer Leandoer.

Kristoffer Leandoer.

Foto: Mark Earthy/Scanpix

Litteratur2006-06-05 08:28
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
NULL
Kristoffer Leandoer|Skymningsfursten (Bokförlaget Onsdag)