Det Àr ingen ordning pÄ Lucia numera. NÀÀ, men det var ingen ordning pÄ Lucia förr i vÀrlden heller.
Idag leder firandet till allsköns identitetspolitiska debatter och hatinlÀgg apropÄ mörkhyade eller manliga lucior eller vilka som vill men inte fÄr eller bör vara tÀrnor, stjÀrngossar, pepparkaksgubbar och tomtenissar.
En oskyldig svensk tradition viker sig för migrationens och jÀmlikhetsiverns kulturella krafter, suckar somliga.
Hon som gÄr omkring vitklÀdd med ljus i hÄr ute i mörka decembernatten har blivit kontroversiell.
Men hallÄ, allihop, ni Àr helt fel ute!
LĂ€s historikern HĂ„kan Strömbergs roliga bok "Lucia â den svenskaste av alla traditioner" sĂ„ fattar ni.
Luciafirandet har prÀglats av brist pÄ enhetlig form och fason sÄ lÄngt tillbaka det överhuvudtaget kan spÄras pÄ vÄra breddgrader, vilket Àr till 1800-talet ocksÄ om det omnÀmnts i annalerna redan 1764.
En skĂ„nsk prĂ€st pĂ„ resa berĂ€ttar dĂ„ om hur han den 13 december uppvaktats av âett vitklĂ€tt fruntimmer med gördel om livet ⊠strax dĂ€rpĂ„ kom en annan med ett litet dukat bord med allehanda krĂ€sliga, Ă€tliga och vĂ„ta varorâ.
Hur det vitklÀdda fruntimret med frukostbrickan alls hamnade i Sverige rÄder oklarhet om, liksom om hur legenden om helgonet frÄn Syrakusa pÄ 300-talet vandrade upp i Europa.
Luciagestalten har tolkats olika: ett helgon för de fattiga, hednisk gudinna, hÀxa, ett barn i dopklÀnning som delar ut gÄvor, Kristi brud. Mest förekom den i VÀstsverige i jÀmbördigt sÀllskap med tomtenissar (gÄrdstomtarna), stjÀrngossar (de tre vise mÀnnen), tÀrnor (brudnÀbbar eller Ànglar). Viktigast i uppvaktningen var ofta maten, frukosten eller supen.
Ă r 1898 importerade Skansen lussebruden och stjĂ€rngossarna till huvudstaden, men âutan stökiga lussegubbar och ingen barnrövande hĂ€xaâ konstaterar Strömberg.
Det gĂ€llde att med utvalda folkliga sedvĂ€njor skapa ett nationellt âviâ. Svenskarna skulle civiliseras.
Egentligen var Lucia pÄ vÀg ut ur den allmÀnna festkalendern, men sÄ kom 8 december 1927 som kan kallas det moderna lussefirandets födelsedag.
Stockholms Dagblad, med stöd av köpmÀn i Stockholms centrum, inviterade till ljusfest fem dagar senare för att understryka julskyltningens elektrifiering.
Lucia blev del i en karneval för att skapa julstĂ€mning lĂ€ngs affĂ€rsstrĂ„ken. Det blev succĂ© och Ă„ret efter föregicks jippot av en lĂ€saromröstning. âAllt solblont och ljust av kvinnokön har sin möjlighet att intaga hedersplatsenâ, hette det.
En manlig jury konstaterade att segraren Solveig Hedengran fyllde kraven som âoskuldsfull och vacker, förtjusande nordisk och förtjusande Ă€lskligâ. Och detta Ă€r förklaringen till att vi 90 Ă„r senare sitter hĂ€r med allt stĂ„hej.
Lucia som fest förvandlades i ett slag till en institutionaliserad skönhetstÀvling med tidstypiskt rasbiologiska inslag. Ett misstag, menar HÄkan Strömberg och det Àr bara att instÀmma.
Visst har ceremonierna förnyats. NĂ€r SVT för fem Ă„r sedan sĂ€nde Lucia frĂ„n Uppsala Domkyrka var hon mörk i hyn, vilket retade en del. Pepparkaksgubbarna â invandrade frĂ„n Pepparkakeland â har tassat in i förskolor och lĂ„gstadier.
Men de har beskyllts för att bidra till risken för segregation i luciatÄgen utgÄende frÄn hudfÀrg.
Svenska kyrkan har sett sin chans genom att bjuda in Lucia och förandliga henne. Samtidigt blir dĂ„ körsĂ„ngen viktigare och ritualen bĂ€rs lika mycket upp av tĂ€rnornas och stjĂ€rngossarnas talanger. I det akademiska Uppsala har manliga lucior synts till, enligt genuin spexvana, och hellre har dĂ€r betonats âvĂ„ta varorâ Ă€n andlighet. OcksĂ„ det enligt gammal ordning.
HÀr stÄr vi idag. Inte minst har alla rektorer, dagis- och vÄrdhemsförestÄndare, kyrkoherdar, marknadsförare i mediehus och kommunala kulturansvariga skÀl till bryderi.
Hur ska Lucia begÄs utan att göra vissa besvikna och andra förbannade?
I Tierp dras det lott i Lions regi om vem som blir ljusdrottning. I Enköping kan bÄde pojkar och flickor kappas om rollen. UNT och en rad andra tidningar arrangerar ingenting i Är. PÄ Gotland har de dÀremot ordnat omröstning, men den saboterades till en början av att nÄgon gav en kandidat en halv miljon röster.
Lösningen pÄ alla besvÀr Àr enkel. LÀs och lÀr av HÄkan Strömbergs underhÄllande genomgÄng. Det var olycksaligt att göra misstÀvling av Lucia. Men i övrigt ryms alla varianter och upptÄg inom den högst brokiga traditionen. Ingen mÀrkesdag i almanackan lÀmpar sig bÀttre för att vÄrda det blandkulturella Sverige som hÄller pÄ att ta form.
Man kunde gott göra Lucia till vÄr nya nationaldag.