Praktverk om fullriggaren Götheborg

Ostindiefararen Götheborg seglar igen är ett praktverk, där seglaren och författaren Ingrid Arensberg ur bland annat kulturella och handelspolitiska perspektiv beskriver tillkomsten av ett unikt projekt inom båtbyggarvärlden: rekonstruktionen och byggandet av en fullriggare i trä, en båt som bland annat kan leva upp till dagens säkerhetskrav.I den välskrivna och rikt illustrerade boken beskrivs bland annat den marinekologiska forskning som ledde fram till idén om och beslutet att bygga en stor träbåt liknande den som förliste vid infarten till Göteborg i september månad 1745.Återskapandet av Götheborg på varvet Terra Nova i Göteborgs hamn har medfört och krävt ett omfattande och nära samarbete mellan båtbyggarentuiaster, samhälle och sponsorer. Projektet Götheborg har bundit samman olika områden: historia, hantverkskunnande, skeppskonst, kultur, politik, näringsliv och marknadsföring. Men framför allt har idén med projektet varit att binda samman människor i olika delar av världen och då bland annat när det gäller handelsutbytet mellan Sverige och Kina. När Göthe­borg förliste 1745 hade den bland annat te, kryddor och porslin i lasten. I dag kommer andra varor.I boken ger Ingrid Arensberg en grundlig presentation av det tio-þd>åriga bygget av fartyget etapp för etapp. Fram till sjösättning, provseglingar, jungfrufärd och avsegling till Kina.När detta skrivs har Götheborg passerat Kapstaden. I UNT den 20 februari kan vi läsa följande: "Nu har Götheborg anlöpt Kapstaden — Det såg ut att bli ett riktigt antiklimax. Dimman låg tät och tjock över bukten. Men som i sagorna bröt solen igenom och en knapp sjömil utanför ankomstkajen trädde fartyget fram som ett spökskepp ur dimmorna."Sedan Götheborg seglade iväg den 2 oktober förra året har besättningen på cirka 80 personer varit med om att bland annat besöka Cadiz i Spanien och Recife i Brasilien. I mitten av juli månad i år når Götheborg det historiska slutmålet, Kanton i Kina.Seglingen till Kina beräknas ta två år och motsvara ett och ett halvt varv runt jorden. Under denna tid byts besättningen ut vid ett antal tillfällen.I kapitlet De långa expeditionerna beskrivs de svåra och farliga förhållanden som fartygsbesättningarna levde under på 1700-talet. Även om dagens besättningar kommer att få uppleva svåra, stormar så är säkerheten och "komforten" oändligt större i dag. Den vackra boken Ostindiefararen Götheborg seglar igen bjuder läsaren på en faktaspäckad och mycket njutbar läsning.

Litteratur2006-05-22 09:14
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NULL
Ingrid Arensberg|Ostindiefararen Göteborg seglar igen (Warne förlag)