Genom KlÀdsel och framtrÀdande har mÀn i alla tider signalerat maskulinitet och makt. En gÄng visade lÄnga snabelskor mÀns sexualiserade manliga makt, ungefÀr som trÄnga jeans som framhÀver genitalierna gör i vÄr tid. Praktfulla klÀder signalerade fram till 1800-talet rikedom och inflytande liksom dyra mÀrkesklockor eller bilar gör i dag. Alltid har ocksÄ den manliga makten krÀvt exklusivitet, att fÄ vara ensam om att bÀra vissa plagg, tyger eller fÀrger som andra inte har tillgÄng till. En gÄng styrdes detta via överflödsförordningar som förbjöd kreti och pleti att klÀ sig som överheten, i dag sker det genom en prissÀttning som omöjliggör för mÄnga att tillskansa sig originalen, samtidigt som det Àr exempel pÄ dÄlig smak att anvÀnda kopior av billigare slag.
I sin bok undersöker professorn i historia vid Södertörns högskola, Kekke Stadin, just hur mÀn i historien och i samtiden uttryckt manlighet och makt med hjÀlp av klÀder och framtrÀdande. Sina exempel hÀmtar hon bland annat frÄn kung Karl XI (GrÄkappan), frÄn förföraren Casanova, frÄn 1800-talets borgerlighet, frÄn racerförarnas vÀrld och frÄn sÄ kallade brats och stekare kring nutidens Stureplan. Hon undersöker ocksÄ politiker och andra makthavare sÄvÀl i historien som i samtiden.
Den maktens klÀder som behandlas var lÀnge röda, granna och uppseendevÀckande. PÄvar, kungar, kardinaler, konstnÀrer, alla bar de röda klÀder. Men under 1800-talet och med framvÀxten av en ny samhÀllsklass, borgerligheten, kom den röda fÀrgen att omkodas och bli en kvinnors och barns fÀrg.
Stadin talar om denna process i termer av fÀrgrÀdsla, chromofobi. MÀn skulle frÄn denna tid klÀ sig diskret i grÄtt, svart och brunt. Den röda fÀrgen försvann dock inte helt utan hÀnvisades till en klÀddetalj, nÀmligen slipsen, dÀr den ymnigt förekommer Àn i dag.
Den prÄligare drÀkten ersattes dessutom av den tredelade kostymen, ett plagg som kan dateras till onsdagen den 7 oktober 1666, dÄ Englands Karl II övergick till en sÄdan drÀkt av samhÀlleliga sparsamhetsskÀl.
Stadins bok Àr genomgÄende skriven med stor spÀnst och entusiasm, men det rÄder ingen tvekan om att racerförarnas vÀrld, som skildras i bokens i sÀrklass lÀngsta kapitel, fascinerat författaren alldeles sÀrskilt. HÀr beskrivs en hÄrd och tuff manlighet, dÀr kontrollen över den avancerade tekniken har ett viktigt vÀrde.
BÄde mÀn och bilar Àr laddade med kraftfull energi och manlig potens. Bilen Àr samtidigt erotiserad som en kvinna som skall domineras och en veritabel maskulinitetssymbol som utmanar mannens styrka. Det Àr kanske dÀrför betecknande att Stadin kallat kapitlet Kings of Cool.
Ăven om författaren fascinerats mest av racerförarna och detta mĂ€rks i boken, Ă€r Ă€ndĂ„ studien av makt, manlighet och den röda fĂ€rgens betydelser genom historien som helhet riktigt, riktigt intressant att lĂ€sa. Den Ă€r dessutom skriven pĂ„ ett bĂ„de kunnigt och lĂ€ttillgĂ€ngligt sĂ€tt, vilket gör den njutbar för lĂ€sare sĂ„vĂ€l inom som utom facket.