Saknar det personliga tilltalet

Den psykiska sjukdomen Àr huvudperson i Johanna Nilssons uppföljare, men det Àr svÄrare att beröras av den vuxna Hanna, skriver Malin Nauwerck.

Författaren Johanna Nilsson.

Författaren Johanna Nilsson.

Foto:

Litteratur2011-10-05 07:48
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I debutromanen Hon gĂ„r genom tavlan ut ur bilden (1996) visade Johanna Nilsson att hon vet nĂ„got om hur man skildrar psykisk smĂ€rta. Sedan dubbelportrĂ€ttet av Hanna - utfrusen och mobbad, senare sjĂ€lvdestruktiv och inlagd pĂ„ sluten psykiatrisk avdelning - har Johanna Nilsson skrivit flera böcker om skadeskjutna gestalter i utkanten: gatumusikanter, manliga lyxprostituerade, transvestiter, cancersjuka. Hon gör det med lĂ€tt hand och ibland kanske lite vĂ€l schematiskt och politiskt korrekt.

Ungdomsböcker skriver hon ocksÄ, och spÀnningsromaner under pseudonymen Amanda Lind. Om jag skulle lyfta fram en eller tvÄ böcker ur hela Nilssons produktion skulle det vara just debutromanen och möjligen bok nummer tvÄ, Flickan som uppfann livet, om den utagerande Uppsalagymnasisten Fanny. SÄ gott som samtliga av Nilssons böcker kan pÄ ett eller annat sÀtt sÀgas behandla frÄgan om individens kamp mot ett anonymt samhÀlle, men dessa tvÄ första romaner dÀr huvudpersonerna Àr vanliga ovanliga unga kvinnor (i stÀllet för de nÄgot konstruerade utkantsgestalterna), upplever jag som hennes starkare. Och det Àr med viss förvÀntan som jag öppnar GÄ din vÀg men stanna, den fristÄende fortsÀttningen pÄ Hon gÄr genom tavlan ut ur bilden.

SÄ, i romanens första stycke: "leverflÀckarna bildade hemliga tecken överallt pÄ hennes kropp, hon brukade tÀnka att hon var en stjÀrnhimmel", och jag minns omedelbart hur det Àr att lÀsa Johanna Nilsson. Den dÀr stilen mellan poetiskt och patetiskt, Àkta och tillgjort. Detta Àr Johanna Nilsson-vokabulÀren: hudlös, hjÀlplös, skulderbladen, skir, sommarfrÀknar, vilddjur, viska. Men meningarna lÀnkas i varandra och jag vill inte sluta lÀsa, för det finns ett sÀllsamt sug i denna stil. Driven framÄt pÄ vÄgor av klichéer som plötsligt slÄr över i bilder som blir verkligt meningsfulla.

I uppföljaren har Hanna blivit en framgÄngsrik författare. Hon mottar priser och stipendier, hon blir förÀlskad, flyttar ihop och fÄr tvÄ styvbarn pÄ köpet. Samtidigt förblir hon jagad av den psykiska sjukdom som kanske Àr romanens verkliga huvudperson. Ett övergripande mysterium som ska lösas: vi anar att sjukdomen delvis bottnar i en svÄr uppvÀxt, vi vet att den kommer till uttryck genom Ängestanfall och missbruk. Men vilken diagnos Àr den rÀtta? Vilken behandling fungerar?

Hanna rör sig mellan psykiatriker med olika vetenskapliga och ideologiska utgÄngspunkter. Hon testar hypnos, hon missbrukar tabletter, hon upplever att "nÄgonting kemiskt saknas i hennes hjÀrna". PÄ flera sÀtt kan GÄ din vÀg men stanna beskrivas som ett inlÀgg i debatten om svensk psykvÄrd, och ett tÀnkvÀrt sÄdant.
Och sedan hÀnder inte sÄ mycket mer. Sjukdomen Àr i förgrunden, livet i bakgrunden och inte sÀrskilt intressant i sig. Ordet Ängest nÀmns ofta, men kanske kan man inte sÀga sÄ mycket mer om Ängest Àn att den Àr och att den drabbar. Att beskriva dess sjÀlva tillstÄnd leder ofta till tomma ord om ?tryck över bröstet? och ?klor som river? ? sÄ ocksÄ hos Johanna Nilsson.
I den första berÀttelsen om Hanna frÄn 1996 möter lÀsaren en huvudperson som Àr utsatt och förnedrad och som reagerar pÄ detta med en trotsighet och hatisk uppfattning om sin omgivning som Àr fullt begriplig. Men samma huvudperson Àr ocksÄ oroande i sin rÀdsla för att vÀxa upp, sin avsky för kvinnokroppen, sin strÀvan efter att besegra biologin.
Debutromanens Hanna Àr komplicerad och köttslig, hon berör och inbjuder till identifikation. DÀrför Àr det underligt att uppföljarens skildring av Hannas sjukdom lÀmnar lÀsaren tÀmligen kall. Delvis beror det pÄ att Nilssons ton trÀffar mer rÀtt nÀr hon skriver om flickor Àn om kvinnor, delvis pÄ att sjukdomen ofta utspelar sig utanför romanens scen: "Sedan gjorde det bara ont. Hon grÀt medan det pÄgick."
Ett annat problem Àr att det som lÀsaren tillÄts se av Hannas Àtstörningar och Ängest sÀllan eller aldrig fÄr bli konkret och Àckligt. I stÀllet Àr sjukdomen estetiserad, kanske till och med sakral, och detta pÄ ett för författaren typiskt sÀtt - Hanna Àr "högsensibel" och har "svarta fjÀrilar i hjÀrnan".

Eftersom Hanna och Johanna uppenbarligen delar en del erfarenheter (oklart hur mÄnga), blir den metadimension som jag inte kan bortse ifrÄn som lÀsare ocksÄ del av det konstnÀrliga greppet. En diskussion om sanning kontra fiktion kÀnns kanske en smula trött, men faktum Àr att GÄ din vÀg men stanna aldrig blir sÄ intressant som nÀr berÀttaren som talar ur Hannas perspektiv, smÀlter ihop med författaren i ett mÀrkligt grÀnsland dÀr man inte vet vem som talar, vem som Àr sjuk och vem som tolkar sjukdomen.
Samtidigt Àr jag inte sÀker pÄ att jag upplever GÄ din vÀg men stanna som en sÀrskilt personlig roman. Det Àr för tillrÀttalagt, det saknas en person bakom "högsensibiliteten". Vid ett tillfÀlle anar jag henne, och det Àr nÀr hon, romanförfattaren, pussar mobildisplayen, charmad av den dyslektiske pojkvÀnnens felstavade sms. Sedan försvinner hon igen bakom en ordvÀgg av: brinnande lungor, avgrundshunger, svarta ormar, Hannamörker.

Litteratur
Johanna Nilsson
GÄ din vÀg men stanna
Forum

BÀst: det sprÄkliga drivet
SÀmst: att nÄgonting viktigt och intressant drunknar i detta driv.