Sejdare, sköldmör, frillor och ragator

I inledningen till sin bok gör Catharina Ingelman-Sundberg ett viktigt principiellt pĂ„pekande. Hon framhĂ„ller nĂ€mligen att kvinnan alltför sĂ€llan synts i historieskrivningen. Det har i stĂ€llet varit mĂ€nnens vĂ€rld som stĂ„tt i fokus och som utgjort normen för det mĂ€nskliga. Kvinnan har glömts bort eller medvetet negligerats och hennes historia Ă€r dĂ€rför föga kĂ€nd.Med sin bok vill författaren dĂ€rför "ur arkeologiska rapporter och gamla dokument" söka kunskap om kvinnan och hennes plats, i det hĂ€r fallet i det forntida nordiska samhĂ€llet.Kvinnors stĂ€llning varierarI elva kapitel lĂ„ter hon lĂ€saren följa med pĂ„ en spĂ€nnande resa frĂ„n stenĂ„lderns BĂ€ckaskogskvinna till de vikingatida sejdarna och lĂ€kekvinnorna. Författaren karaktĂ€riserar den nordiska kvinnan som "duglig, tĂ„lig och stark", men ocksĂ„ som kuvad och marginaliserad. Hon menar att kvinnans stĂ€llning sett olika ut under skilda perioder och knappast förbĂ€ttrats med tiden.Ibland har kvinnor i stĂ€llet kunnat utöva inflytande och makt, ibland har de trĂ€ngts tillbaka. Deras stĂ€llning har, sĂ€ger hon, varierat under den tid hennes bok behandlar.Boken berĂ€ttar huvudsakligen om kvinnoöden som de framstĂ€lls i epos, sagor, sĂ€gner och krönikor av olika slag. Men författaren diskuterar ocksĂ„ hur kvinnors liv blir synliga och möjliga att förstĂ„ genom inskriptioner pĂ„ runstenar eller genom andra föremĂ„l, dvs via de arkeologiska fynden. Hon tolkar Ă€ven kvinnoliv med hjĂ€lp av lĂ€sning av de Ă€ldsta lagarna. UtifrĂ„n dessa olika kĂ€llor försöker hon sedan ge en bild av kvinnoliv frĂ„n jĂ€gar­stenĂ„ldern fram till kristendomens införande.BĂ€ckaskogskvinnanI boken upptrĂ€der en rad fĂ€rgstarka kvinnor som Ă€r hövdingahustrur, runristare, krigare och trollkunniga. Inledningsvis möter vi Freydis. Erik Rödes dotter, som inte drar sig för att slĂ„ ihjĂ€l sina fiender, sĂ„vĂ€l mĂ€n som kvinnor, för sinegen vinnings skull. DĂ€refter fĂ„r vi bekanta oss med BĂ€ckaskogskvinnan, en ung flerbarnsmor som levde för 9 000 Ă„r sedan. Hon hittades pĂ„ 1930-talet och i hennes grav fanns hennes verktyg bevarade. De vittnar om att hon, liksom mĂ€nnen vid samma tid, levt av jakt och fiske.Hon fĂ„r i boken representera en period dĂ„ kvinnor och mĂ€n var beroende av varandra och behövdes lika mycket i det dagliga livet för överlevnaden, en tid utan tydlig arbetsdelning.JĂ€garstenĂ„ldern, den tid dĂ„ BĂ€ckaskogskvinnan levde och verkade, anser Ingelman-Sundberg nĂ€mligen vara exempel pĂ„ ett "jĂ€mstĂ€llt" stadium i kvinnans forna historia. Med jordbruket och etableringen av mer stationĂ€ra samhĂ€llen tar mĂ€nnen dock över alltmer av det yttre arbetet och kvinnorna hĂ€nvisas till intimsfĂ€ren. DĂ€rmed förlĂ€ggs deras arbetsuppgifter till hemmet och som en följd av denna arbetsdelning hamnar de i bakgrunden. Mannen blir samhĂ€llets ansikte utĂ„t.Trots att kvinnors liv blir begrĂ€nsade i och med jordbrukskulturernas etablering Ă€r historien fylld av starka och mĂ€ktiga kvinnor. Flera av dem passerar revy i boken. En av dem Ă€r Ingegerd, Olof Skötkonungs dotter. Hon levde pĂ„ 1000-talet och Ă€r kĂ€nd för att alltid ha tagit aktiv del i politiken, ett tydligt manligt omrĂ„de. Bland annat sĂ„g hon till att hennes giftermĂ„l, med furste Jaroslav i Rus, framtvingat av hennes far, gav henne stora ekonomiska fördelar. Ingegerd och Jaroslav bodde i Novgorod och Ă€ven dĂ€r var hon politiskt aktiv. Efter sin död helgonförklarades hon.Ingegerd Ă€r exempel pĂ„ en kristen kvinna, men de flesta av kvinnorna i boken bekĂ€nde sig till en annan religion: asatron. Det var en tolerant polyteistisk religion, dĂ€r mĂ€nniskor och gudar hade en intim relation till varandra.Gudar och mĂ€nniskorGudarnas liv liknade pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt mĂ€nniskornas och berĂ€ttelserna om dem visar att de levde ungefĂ€r samma liv som de dödliga med arbete, fester, jaktexpeditoner och kĂ€rleksaffĂ€rer. Gudarna representerade visserligen samtidigt en annan och högre dimension, men de var ocksĂ„ del av mĂ€nniskornas vardagsverklighet. Bland dem fanns t ex mĂ„nga starka kvinnor, sĂ„som Nerthus och Freja. Även dessa gudinnor diskuteras i boken.Forntida kvinnor Ă€r en rolig och lĂ€ttlĂ€st bok med utsökta illustrationer. Författaren skriver bra och bokens behĂ€ndiga format bör locka mĂ„nga till lĂ€sning. Det Ă€r emellertid svĂ„rt att bedöma det vetenskapliga vĂ€rdet av studier som denna. Författaren tolkar disparata och inkommensurabla kĂ€llor.De flesta slutsatser mĂ„ste dĂ€rför betraktas som spekulationer, som utslag av vetenskaplig fantasi. Det mesta av kĂ€llmaterialet bestĂ„r av diktning av olika kategorier, inte minst vad jag skulle vilja kalla hjĂ€lteberĂ€ttelser. I vanliga fall handlar hjĂ€lteberĂ€ttelserna om mĂ€n, Odysseus, Achilles, Alexander eller kung Arthur Ă€r dagsaktuella exempel.Men i det hĂ€r fallet handlar de om kvinnor. Det Ă€r starka och egensinniga kvinnor som tar saker och ting i egna hĂ€nder för att Ă„stadkomma förĂ€ndringar eller fĂ„ sin vilja igenom. Men Ă€r berĂ€ttelserna "sanna"? Var det sĂ„ hĂ€r det gick till och ger kĂ€llorna en pĂ„litlig bild av förhĂ„llandena under forntiden? FrĂ„gan Ă€r relevant, men naturligtvis omöjlig att besvara.Bra historier — sanna eller ejIngelman-Sundberg bygger sina tolkningar pĂ„ arkeologisk expertis, men hur skall lĂ€saren kunna bedöma riktigheten i dem? Gissar inte ocksĂ„ arkeologerna ganska vilt?Min uppfattning Ă€r att det inte har sĂ„ stor betydelse om berĂ€ttelserna Ă€r sanna eller ens sannolika. Huvudsaken Ă€r att de Ă€r "bra", att de roar oss och vĂ€cker vĂ„r nyfikenhet och kunskapstörst. För visst blir vi roade av att lĂ€sa om dessa ondskefulla, maktlystna och mordbenĂ€gna kvinnor, vĂ„ra förmödrar som en gĂ„ng gjorde livet surt för mĂ€nnen.Och diktning i form av sagor, sĂ€gner och krönikor har ju faktiskt inte för avsikt att Ă„terge ett "sant" skeende, utan att estetiskt bearbeta mĂ€nskliga levnadsvillkor och hĂ€ndelser. I diktens form diskuterar vi mĂ€nniskor vĂ„r undran och fascination inför existensen och det obegripliga under att vi lever.

Litteratur2005-01-03 00:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
NULL
Catharina Ingelman-Sundberg|Forntida kvinnor. JÀgare, vikingahustru, prÀstinna (Prisma)