âDet hĂ€r Ă€r en bok för dem som vill lĂ€sa allt, för dem som vill veta hur det gĂ„râ, stĂ„r det pĂ„ baksidan. Det Ă€r inte sĂ„ sĂ€kert att man vill det, sĂ€ger ryggmĂ€rgen genast. Kanske vill man lĂ„ta sina egna förestĂ€llningar förbli de enda. NĂ€r John Ajvide Lindqvist skriver i sitt förord till nya textsamlingen, LĂ„t de gamla drömmarna dö, att han efter filmatiseringarna av romanen LĂ„t den rĂ€tte komma in vill ge sitt eget slut pĂ„ historien, förstĂ€rks min skepsis ytterligare. Han Ă€r lite besvĂ€rad av filmernas slut, vill gĂ€rna komma med sin version om vilket öde pojken Oskar och hans vampyrkamrat Eli kommer att möta.
Jag hör inte till dem som tycker att en författares tolkning av sitt eget verk Àr som vilken annan tolkning som helst. Enligt min uppfattning har författaren ett intimare band till sin historia och sina karaktÀrer Àn vi andra. I nÄgon mening blir dÄ hans eller hennes versioner och utsagor sannare. Det Àr mÄhÀnda trams, men det Àr det som gör att jag inte vill veta. De styr mig för mycket, mina egna gissningar och funderingar kommer pÄ skam. Men sÄ kommer dÄ, en bra bit in i boken, den titelnovell dÀr John Ajvide Lindqvist skriver sin idé om hur det gick sedan. LÄt de gamla drömmarna dö Àr en fantastisk novell, inte helt begriplig om man inte lÀst romanen som föregÄr den, men tillrÀckligt vacker och allmÀngiltig för att man ska tycka om den ÀndÄ. Den berÀttar nÀmligen slutet pÄ Elis och Oskars historia genom att berÀtta en helt annan historia. Det Àr rasande skickligt.
LÄt de gamla drömmarna dö samlar olika sorters texter sprungna ur Ajvide Lindqvists sÀkra penna. Noveller i första hand, men ocksÄ kritik, artiklar och manus till humorserien Reuter & Skoog. Den inledande texten Àr hans sommarprat frÄn 2006. HÀr finns nyskrivet och gammalt, och hÀr finns ocksÄ sÄdant som mest Àr Äterbruk av och lek med det tidigare författarskapet och den offentliga personen John Ajvide Lindqvist. Som Ansiktsburk av Erik Pettersson till exempel. Den Àr bra skriven, men det Àr inte dÀr det hÀnder.
Förutom titelnovellen har jag en sjÀlvklar favorit, möjligen lite otippad i sammanhanget. Dit och tillbaka igen publicerades i DN för nÄgra Är sen och Àr ett slags reseskildring. Den handlar om Nya Zeeland, dit John Ajvide Lindqvist reste med fru och barn med tanken att upptÀcka landskapet dÀr Sagan om ringen spelats in. Det visar sig att spÄren av den jÀttelika filmindustrin Àr försvinnande fÄ, de hittar helt enkelt inte vad de söker. Och det blir vÀldigt befriande. Inget mÀrkvÀrdigt Àmne i sig, men i den hÀr texten visar Ajvide Lindqvist sin stilistiska virtuositet:
âVi Ă€r hĂ€r för att rekonstruera nĂ„got. Men inte en tid, en plats eller ett folk, utan en berĂ€ttelse. Vi fĂ€rdas i spĂ„ren och nosar i skarvarna till nĂ„got sĂ„ flyktigt som en historia. UtgrĂ€vningen av en fantasi skulle man kunna sĂ€ga. Fast tvĂ€rtom. Vi har bildbevisen, filmerna och dokumentationen. Vad vi inte har Ă€r fynd.â
John Ajvide Lindqvist Àr en av de mest spÀnnande författarna i vÄr samtid, nyskapande i sitt sÀtt att lÄta genrer mötas och bilda nÄgot eget. BÄde vampyrromanen LÄt den rÀtte komma in och zombieromanen Hanteringen av odöda har pÄverkat mig mycket, inte minst för det sÀtt han skriver dessa skrÀckhistorier pÄ. NÀr jag lÀser Ajvide Lindqvists prosa Àr det hur snarare Àn vad som gör att jag blir drabbad. SÄ Àr det med LÄt de gamla drömmarna dö ocksÄ. Det Àr bra texter, vissa rent lysande, men rÀcker det för en sÄ spretig samling? Det Àr förnuftigt att vara lite skeptisk nÀr man sÀtter ihop böcker av storförfattarna pÄ det hÀr viset.
Men sĂ„ tĂ€nker jag pĂ„ Tindalos, en av samlingens lĂ„ngnoveller, att om det Ă€r ett hopkok av texter som krĂ€vs för att kunna ge ut en sĂ„dan berĂ€ttelse â ja, lĂ„t gĂ„ för det dĂ„.
I den hÀr berÀttelsen gör författaren verkligen skÀl för det skrÀckprefix som brukar sÀttas framför hans verk. En ruggig historia om hur en kvinna hemsöks av ett slemmigt, odefinierbart monster frÄn sitt förflutna. Och ÀndÄ Àr det inte i skrÀckelementen det riktigt otÀcka ligger, utan i det andra. I hur Ajvide Lindqvist skildrar relationer, det sociala spelet, med en bÄde kuslig och smÀrtsam underton. I hur den hÀr kvinnan blir bedragen av sin man, i hur hon tvivlar pÄ om hennes döttrar verkligen Àlskar henne. Alltsammans ackompanjerat av det mörka, okÀnda, som hotar dra ner henne.
En vanlig uppfattning om skrĂ€cklitteratur Ă€r att de övernaturliga och skrĂ€mmande inslagen fungerar som metaforer för nĂ„got annat, nĂ„got högst verkligt och pĂ„tagligt i mĂ€nniskors liv. I John Ajvide Lindqvists texter kan det mycket vĂ€l ha den funktionen â ibland. Men framför allt besitter skrĂ€cken hĂ€r ett egenvĂ€rde. Den Ă€r inte i stĂ€llet för nĂ„got, ingen symbol â den Ă€r vad den synes vara. Det Ă€r det riktigt lĂ€skiga.