NĂ€r mĂ€nniskan springer, vare sig det handlar om barnens planlösa rĂ€nnande eller motionĂ€rens beslutsamma löpsteg, finns alltid ett visst mĂ„tt av frihetslĂ€ngtan med i bilden. Det gör det ocksĂ„ nĂ€r unga flickor fĂ„r kickar av att springa ifrĂ„n fula gubbar i skogen, som Emma och Julia gör i Maria Svelands nya roman Att springa. De smyger i buskarna och vĂ€ntar pĂ„ att han ska dyka upp med byxorna nere vid knĂ€na och nĂ„got vilt i blicken, de visar sig för honom och sen kutar de ivĂ€g allt vad de orkar och upp i sitt hemliga tillhĂ„ll TrĂ€det. Det generösa lövverket skyddar dem frĂ„n insyn, och förvirrad gĂ„r snuskgubben dĂ€r nedanför och ropar efter âfittungarnaâ.
Men för Julia Àr inte springandet bara en farlig lek i skogen i jakt pÄ endorfiner, den frihet hon söker i sprÄnget Àr ocksÄ den som hjÀlper henne att lÄta bli att kÀnna, den som tar henne bort frÄn den vanliga verkligheten. Hon springer inte för att det Àr roligt, utan för att hon mÄste. För att i hennes trettonÄriga kropp bor en rastlöshet som har sin grund i att hon inte vÄgar stanna upp nÄgonstans. Hon flyr och att springa ifrÄn alltihop, bÄde i överförd och bokstavlig bemÀrkelse, Àr hennes stÀndiga svar pÄ akut trygghetsbrist. Vad Àr det som hÀnder med henne? Inte ens Emma vet eller förstÄr.
Maria Svelands debutroman Bitterfittan har inte bara blivit flitigt omdiskuterad, utan Àr ocksÄ redan en sjÀlvklar referenspunkt nÀr man vill sÀga nÄgot om samtidens syn pÄ familjeliv och jÀmstÀlldhet. Bitterhet och ilska över ett ojÀmstÀllt samhÀlle pÄ mÀnnens villkor Àr brÀnsle ocksÄ i Att springa. Det Àr en politisk roman som inte gör nÄgon hemlighet att den vill göra upp med en skev syn pÄ kön och klass.
Det Ă€r inte svĂ„rt att se var de som Ă€r kritiska till Maria Svelands feminism och vĂ€rldsbild kommer att vilja slĂ„ ner: MĂ€nnen i Att springa Ă€r, med ett fĂ„tal undantag, inga sĂ€rdeles vĂ€lvilliga mĂ€nniskor. Flera av karaktĂ€rerna Ă€r kalkerade efter stereotyper och bokens vĂ€rsta förövare bĂ€r dessutom namnet Carl, som ett slags ĂŒberövertydlig symbol för all vĂ€rldens karlslokar. LĂ„t dem slĂ„ ner, tĂ€nker jag. LĂ„t dem hacka och invĂ€nda och sĂ€ga att Sveland Ă€r rabiat (en bitterfitta förstĂ„s) och att âalla mĂ€n faktiskt inteâ och att det hĂ€r Ă€r en feministisk pamflett och inte stor litteratur. De har ju rĂ€tt pĂ„ sĂ€tt och vis. Ingen av invĂ€ndningarna ovan, med undantag för den sista, Ă€r direkt felaktig. Och Ă€ndĂ„ stĂ€mmer de inte alls.
DĂ€rför att Maria Svelands roman Ă€r en berĂ€ttelse om tvĂ„ unga flickor pĂ„ vĂ€g in i tonĂ„ren och hur deras liv blir omĂ€nskligt svĂ„rt. Den vĂ€rldsbild de erövrar Ă€r de av nöd tvungna att göra. För dem Ă€r inte analysen av manssamhĂ€llet eller könsmaktsordningen â kalla det vad ni vill â politik, utan verklighet. En sjĂ€lvklar följd av det helvete de tvingas genomleva och bevittna. DĂ€rför kan Svelands politiska Ă€rende aldrig avfĂ€rdas som pĂ„klistrat eller tvunget. Hade hon varit strateg istĂ€llet för uppriktig, skulle hon förmodligen ha mildrat bilden av svek pĂ„ alla tĂ€nkbara nivĂ„er som flickorna och kvinnorna i den hĂ€r romanen möter. Men Maria Sveland Ă€r uppenbarligen inte rĂ€dd för att bli avfĂ€rdad som mĂ„ttlös. Det hedrar henne.
Emma och Julia har den dĂ€r nĂ€ra vĂ€nskapen som mĂ„nga unga flickor har och som kulturskapare Ă€lskar att skildra. Den Ă€r som ett sĂ€rskilt euforiskt tillstĂ„nd, en kort period av âföreâ â före allt annat som hotar att slĂ„ sönder den i och med betrĂ€dandet av vuxenvĂ€rldens irrstigar. En magisk reva i tiden. Ingen har vĂ€l pĂ„ svenska beskrivit den bĂ€ttre och vackrare Ă€n hur Monika Fagerholm gör det i Den amerikanska flickan, men Maria Sveland stĂ„r inte lĂ„ngt efter. Om mĂ€nniskorna i deras omgivning kan upplevas som slentrianmĂ€ssiga trĂ€der de hĂ€r flickorna fram som komplexa, hela mĂ€nniskor. Hela bara i den bemĂ€rkelsen att de tillĂ„ts vara mer Ă€n det man först ser, för de Ă€r och blir trasiga unga mĂ€nniskor.
LÀsningen av Att springa Àr i stora stycken en plÄga. PÄ de fyrahundra boksidorna ryms sÄ mycket sorg, vanmakt och vidrigheter att det Àr svÄrt att mÀkta med. För ytterst Àr den hÀr romanen berÀttelsen om vuxenvÀrldens monumentala svek mot barnen. Om de direkta övergreppen, om oviljan att se vad som sker, om den egoistiska oförmÄgan att faktiskt vara den vuxna i svÄra situationer. De ljusa strimmor av hopp som skÀr genom Julias och Emmas liv Àr inte tillrÀckliga för att rÄ pÄ det kompakta, svarta mörkret. KÀrleken dem emellan Àr murad av det starkaste kitt, men de Àr för smÄ. De Àr för unga att klara hela vÀrldens jÀvlighet ensamma. Barn Àr starka tillsammans, men bara till en viss grÀns.
I mottagandet av Bitterfittan lovordade man Maria Sveland för hennes patos och absoluta Àkthet. Det finns det all anledning att göra igen.