Tiden som en huligan? ĂversĂ€ttaren Eva Johansson bör ha stĂ€llts inför en del bryderier nĂ€r hon skulle översĂ€tta titeln A visit from the goon squad till svenska.
En âgoonâ kan vara en livvakt, ofta av det stökigare och mer okontrollerbara slag som maffiabossar omger sig med. I grupp kallas de ofta âgoon squadâ, ett gĂ€ng lejda brĂ„kmakare som hyrs in med syfte att orsaka trubbel, gĂ€rna i formen som vĂ„ldsbejakande strejkbrytare.
I Jennifer Egans bok Ă€r det sjĂ€lva tiden som Ă€r en obarmhĂ€rtig âgoonâ, yttrat av den före detta och numera fetlagda och nerdekade rockstjĂ€rnan Bosco som vill ut pĂ„ comebackturnĂ©, en turnĂ© dĂ€r han bokstavligt talat tĂ€nker spela sig till döds pĂ„ scenen för att fĂ„ de forna fansens uppmĂ€rksamhet en sista gĂ„ng. âTiden Ă€r en huligan, eller hur?â sĂ€ger han resignerat i den svenska översĂ€ttningen efter att ha presenterat planen för sin chockade pr-agent. Tiden som en brĂ„kig jĂ€vel â obeveklig, skoningslös men framför allt oberĂ€knelig och redo att brisera nĂ€r du minst anar det, som en övertĂ€nd huligan. I originalet stĂ„r det dock âTimeâs a goon, right?â, vilket mer torde syfta till att tiden alltid fortsĂ€tter att gĂ„, den Ă€r en strejkbrytare som hĂ„ller fabriken i gĂ„ng hur gĂ€rna vi som deltar Ă€n vill kunna stanna i ett fruset ögonblick.
Flera gĂ„nger kommer jag att tĂ€nka pĂ„ Latin Kings under lĂ€sningen, âkompisar frĂ„n förr, vissa lyckas andra dörâ, som Dogge Doggelito uttryckte det i början av deras karriĂ€r. Det melankoliska konstaterandet passar vĂ€l in pĂ„ Huliganerna kommer pĂ„ besök. Bokens tretton texter Ă€r en mosaik dĂ€r mĂ€nniskorna Ă€r trĂ„dade till varandra genom olika konstellationer â ibland Ă€r trĂ„cklade kanske ett bĂ€ttre ord â de gĂ„r in och ut ur varandras liv genom decennierna, ibland omedvetna om hur de snuddat vid varandra tidigare eller hur de kommer att springa pĂ„ varandra lĂ€ngre fram. Vissa kommer att lyckas, andra att dö, och av somliga blir det mest ingenting.
I fokus, i den mÄn det ens gÄr att tala om ett sÄdant, stÄr Bennie och Sasha, i mitten av bokens tidsrymd en skivbolagschef och hans assistent, vars respektive liv frÄn ungdom till sen medelÄlder fÄr tjÀna som historiens, eller snarare historiernas, nav mellan slutet av 1970-talet fram till vÄr nutid och Àven in ett tiotal Är i framtiden.
Jennifer Egan, född 1962 i Chicago, uppvuxen i San Francisco och nu boende i New York, fick Pulitzerpriset i den skönlitterÀra klassen för Huliganerna kommer pÄ besök i fjol. Det Àr den tredje romanen av henne som översatts till svenska, de tidigare Àr Den magiska cirkusen (1998) och Slutna rum (2008).
Det Ă€r pĂ„ inga sĂ€tt en fullĂ€ndad roman â eller samling av nĂ€rbeslĂ€ktade noveller plus en Powerpointpresentation (mer om den senare). Sju-Ă„tta av texterna Ă€r raka och klassiskt skrivna utan större Ă„thĂ€vor, medan Jennifer Egan i resterande texter experimenterar med berĂ€ttarformen. En Ă€r till exempel skriven i du-form och en som ett (medvetet) magplask till kĂ€ndisreportage med sidlĂ„nga fotnoter dĂ€r intervjun avslutas med ett vĂ„ldtĂ€ktsförsök. Ăverlag tycker jag att de rakt berĂ€ttade historierna fungerar bĂ€st, i nĂ„gra av de andra kĂ€nns formen nĂ€rmast sökt. Möjligen skrivna pĂ„ det sĂ€ttet för att skapa variation, men de upplevs nĂ€r jag lĂ€ser dem mer som irriterande avbrott.
Det mest udda avbrottet av dem alla â powerpoint-kapitlet â gillar jag dock skarpt. BerĂ€ttaren Ă€r en tolvĂ„rig flicka som i punktform med hjĂ€lp av presentationsprogrammet visualiserar hur familjen pĂ„verkas av hennes lĂ€tt autistiska brors besatthet vid rocklĂ„tar som innehĂ„ller pauser. Det Ă€r rörande och vackert utfört, och visar pĂ„ ett befriande sĂ€tt hur mycket man kan uttrycka med smĂ„ medel.
Jennifer Egan har för den som vill se hur det ser ut skapat en riktig powerpoint-presentation av kapitlet som gĂ„r att hitta pĂ„ nĂ€tet â googla frasen âgreat rock and roll pausesâ.
Pauserna i lÄtarna och hur de inbyggda tystnaderna förhöjer slutresultatet kan ses som en beskrivning av romanen i stort. Huliganerna kommer pÄ besök Àr ett stort livstrÀd dÀr ett tiotal personers mer eller mindre sammanflÀtade liv grenar ut i alla möjliga riktningar och trasslar in sig i varandra under fem decennier.
Egan bryter loss vÀl valda grenar och presenterar utan kronologisk ordning brottstycken ur personernas liv, fragment som lyfts av faktumet att tomrummen av tid och rum mellan de olika berÀttelserna lÄngtifrÄn fylls i fullstÀndigt.
Slutresultatet blir en roman som trots sin spretighet nÀrmast kÀnns helgjuten.
Tiden slÄr till utan nÄd
En nerdekad rockstjĂ€rna ger sig ut pĂ„ turnĂ© och tiden gĂ„r pĂ„ ettÂŽobarmhĂ€rtigt sĂ€tt i Jennifer Egans Pulitzerprisvinnande roman Huliganerna kommer pĂ„ besök. Daniel Ă
berg gillar sÀrskilt det kapitel som bestÄr av en powerpoint-presentation.
Jennifer Egan har vunnit Pulitzerpriset för sin roman Huliganerna kommer pÄ besök.
Foto: Junge Heiko
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
LITTERATUR
Jennifer Egan
Huliganerna kommer pÄ besök
ĂversĂ€ttning Eva Johansson
Norstedts