VÀgvisare genom vÄrt samtidskaos

Hanif Kureishi ger sig oförfÀrat i kast med mÄnga av irrgÄngarna, kaoset och den mentala förvirringen i dagens vÀrld i romanen NÄgot att sÀga dig och diskuterar bÄde förhÄllningssÀtt och möjliga utvÀgar, skriver Bo-Ingvar Kollberg.

Den brittiske författaren Hanif Kureishis har en diktarröst som vÀger tungt i samtidslitteraturen.

Den brittiske författaren Hanif Kureishis har en diktarröst som vÀger tungt i samtidslitteraturen.

Foto: Leif R Jansson

Litteratur2009-01-13 06:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
Den multikulturella och mÄngnationella London Àr utgÄngspunkten för Hanif Kureishis nu i svensk översÀttning utgivna roman NÄgot att sÀga dig. NÀr det gÀller den mentala miljön Àr boken en samtidsskildring med vÀrderingar, trender, attityder och stÀmningar som kan Äterfinnas lite varstans i dagens vÀrld. I de första böckerna som Förorternas Buddha och Black Album uppmÀrksammade Kureishi, som har pakistanska rötter, gÀrna invandrarnas situation och den förortstillvaro som oftast blir första steget för alla som bryter upp frÄn sitt ursprung och söker bÀttre utkomstmöjligheter i ett annat land. Den problematiken fördjupades och utvecklades i takt med att vÀrdlandets normer och livsstilar fick allt större utrymme vid Ätergivningen av de nya livsvillkoren. SÀrskilt visade sig samlevnadsmönstren och familjerelationerna ha Ätskilligt stoff att erbjuda. Men ocksÄ mansrollen och förhÄllandet inte minst mellan papporna och deras pojkar. Ytterligare ett steg innebar införlivandet av vÄr tids villrÄdighet och förvirring i etiskt avseende. Den som innebÀr att hÄllpunkter saknas över lag och att narcissismen, sjÀlvförverkligandet, den blaserade ledan och en utbredd hedonism avgör Ätskilligt i de mÄttstockar som bestÀmmer mÄlet och meningen i mÄnga nutidsmÀnniskors liv.

Det Ă€r ocksĂ„ inom detta senare fĂ€lt som utvidgats till att omfatta Ă€ven senare Ă„rs genusöverskridande förhĂ„llningssĂ€tt den nu utgivna romanen uppehĂ„ller sig. Viktigt att komma ihĂ„g Ă€r att Kureishi nĂ€rmar sig dessa frĂ„gor och de mĂ€nniskor som berörs utan att moralisera. DĂ€rmed intar han en stĂ„ndpunkt som inte Ă€r helt vanlig nĂ€r österland och vĂ€sterland möts i vĂ„ra dagar. En sĂ„dan utgĂ„ngspunkt kunde sĂ€kert ha en hel del att tillföra nĂ€r integrationen diskuteras. I varje fall om den var ömsesidig. Det Ă€r heller inte svĂ„rt att fĂ„ den utstĂ€llning, Indian Highway, som just nu visas pĂ„ Serpentine Gallery i London i tankarna. Även om Kureishi i första hand skriver om förhĂ„llanden i Pakistan Ă€r steget inte lĂ„ngt frĂ„n utstĂ€llningen till bokens resonemang om religionen, moderniteten och de nationella identiteterna.

Huvudpersonen i Kureishis roman heter Jamal Khan och Àr psykoanalytiker. Det Àr en yrkesroll som har en hel del likheter med en författares position inför sitt stoff. I bÀgge fallen handlar det om att nÀrma sig mÀnniskan och hennes mÄnga hemligheter. Men ocksÄ om att ringa in och fÀsta i ord allt svÄrfÄngat och obeskrivbart i tillvaron. NÀr författaren Àr pÄ sitt mest misantropiska humör kallar han psykoanalysen för en övning i att bli desillusionerad. Och nog för att det finns Ätskilligt av den varan i den hÀr boken. Men för det mesta följer den ett helt annat spÄr i sin genomgÄng av olika grundpositioner i en i hög grad dekadent och av libertinism genomsyrad samtid. Det Àr dÄ den uppenbarar sitt övergripande syfte. Det som handlar om att hitta en acceptabel och hÄllbar livsform bland allt som varken Àr överblickbart eller möjligt att komma till rÀtta med. Eller ens lÄter sig förstÄs bland allt motsÀgelsefullt, osammanhÀngande och prÀglat av krafter starkare Àn mÀnniskan, i det virrvarr av svÄrkontrollerbara drifter och instinkter som kÀnnetecknar vÄra livsvillkor. Och dÀr de enkla lösningarna har en sÄdan dragningskraft.

Det gÄr inte att sÀga annat Àn att Hanif Kureishi tar med sig lÀsaren ut pÄ de djupaste av vatten. Mest uppenbart kommer detta till uttryck nÀr han diskuterar normalitetsbegreppet, som en smula uppgivet anges vara "bara en förfining av vanlig galenskap". Men sÄ Àr det ocksÄ emellanÄt tÀmligen extrema situationer som skildras i den hÀr romanen om medelklassliv i stadsdelen Soho och i nordvÀstra London. Framför allt Àr det lusten och erotiken som ibland drivs till sin spets. I synnerhet nÀr den tar sig uttryck i olika avarter. Men skall livets dionysiska aspekter fÄ en nÄgorlunda fullstÀndig tÀckning mÄste det kanske vara sÄ. Desto tydligare framstÄr all den leda som Àr de hÀr mÀnniskornas viktigaste drivkraft. HÀr Àr Kureishi inne pÄ ett civilisationskritiskt spÄr med förlÀngning till en livsstil som har förgreningar lÄngt utöver bokens egen geografiska hemvist. Men som Àven ges en politisk dimension. BÄde Thatcher och Blair utpekas som medansvariga. PÄ ett mera allmÀnt plan ocksÄ de ideal som skapas av tv-mediets förflackning och infantilisering. Ett viktigt sidospÄr utgör förebilderna inom den drogbaserade pop- och rockkulturen.

Centralgestalter i romanen Àr förutom psykoanalytikern Jamal Àven dennes syster Miriam, bÀste vÀnnen Henry, exfrun Josephine, ungdomskÀrleken Ajita och sonen Rafi. I en vÀrld dÀr det mesta Àr sÄ skört det nÄgonsin kan vara, och för det mesta brister eller gÄr sönder, bestÄr det egentligen enda hÄllbara av syskonskap eller förhÄllandet mellan förÀldrar och barn. Detta synsÀtt fÄr mÄnga genomslag under romanens gÄng. Vad man möjligen kan invÀnda Àr att en del episoder egentligen inte har sÄ mycket att tillföra till berÀttelsens grundmönster och dÀrför lÀtt hade kunnat undvaras. LikasÄ Àr det svÄrt att se en del detaljer annat Àn som utfyllnad. Det allra intressantaste Àr bokens FreudspÄr, nÄgot som Kureishi utvidgar genom att ge Àven dennes efterföljare DW Winnicott en del utrymme. De aningen subtila resonemangen om skuld har Àven de sina poÀnger, i all synnerhet som temat fÄr sina fasta konturer först mot slutet. NÀr frÄgan om vems fel nÄgot Àr eller vem som bÀr skulden visar sig vara lika mÄngtydig och svÄrfÄngad som alla andra spörsmÄl i mÀnniskolivet, dÀr lockelsen Àr stark att tillgripa enkla gottköpslösningar.

Hanif Kureishi har med sin nya roman skrivit en bok, som oförfÀrat ger sig i kast med mÄnga av de irrgÄngar, det kaos, den rÄdvillhet och onekligen mentala förvirring som i inte ovÀsentliga avseenden kÀnnetecknar dagens vÀrld. Det Àr kanske inte alltid författaren lever upp till sin egen uttalade ambition "att finna en vÀg genom allt detta". Men vid de tillfÀllen som detta sker, och de finns, dÄ vÀger hans röst tyngre Àn det mesta i samtidslitteraturen.
En ny bok
Hanif Kureishi
NÄgot att sÀga dig
(Brombergs, översÀttning Johan Nilsson)