NÀr den franska författaren Virgine Despentes debuterade med romanen Baise-moi (Knulla mig) 1993 vÀckte hennes grova sprÄk och vÄldsamma scener stor uppmÀrksamhet. Folk var chockade över historien som kan beskrivas som en vÄldsfeministisk variant av Thelma and Louise. 2000 blev boken film med Despentes som regissör tillsammans med porrskÄdisen Coralie Trinh Thi. NÀr filmen gick upp i Sverige bidrog den till debatten om censur och vad som egentligen bör visas pÄ film.
För sin nya roman Apokalyps baby belönades Virginie Despentes med det prestigefyllda Renaudot-priset 2010. HĂ€r fĂ„r vi följa privatdetektiven Lucie â en rĂ€tt beigefĂ€rgad karaktĂ€r som vare sig Ă€r sĂ€rskilt nöjd med sin karriĂ€r eller sitt privatliv. NĂ€r ett rutinuppdrag gĂ„r snett och den unga författardottern Valerie försvinner kastas hon in i ett hĂ€ndelseförlopp utöver det vanliga.
För att Lucie över huvud taget ska ha nĂ„gon möjlighet att Ă„terfinna den försvunna flickan tvingas hon ta hjĂ€lp av branschens största namn â Hyenan. Om Lucie Ă€r den försiktiga grĂ„ musen Ă€r Hyenan det betydligt mer erfarna och sjĂ€lvsĂ€kra rovdjuret. De bĂ„da ger sig ut pĂ„ en resa dĂ€r Lucie tvingas anpassa sig efter sin kompanjons vĂ„ldsamma förhörsmetoder och sexuella Ă€ventyr med diverse kvinnor de möter pĂ„ vĂ€gen.
Att Virginie Despentes vill provocera genom sprÄket Àven i denna bok stÄr snart klart. Inte genom ett överdrivet anvÀndande av obsceniteter utan snarare med en obarmhÀrtig dialog som rivs av i ett eldigt tempo. Den relativt klichéartade historien, som pendlar mellan förutsÀgbar och ologisk, stÀlls i en effektfylld kontrast med detta uppfriskande sprÄk. Inledningsvis kÀnns det frÀscht och uppmÀrksamheten Àr pÄ topp genom sidorna med en kÀnsla av att nÄgot ovÀntat snart kommer att hÀnda. Och ovÀntat blir det, i kubik.
Provokationer som har ett syfte och dÀrigenom fylls med mening Àr uppskattade inslag i modern litteratur. Men i Apokalyps baby blir de sprÄkliga uppviglingarna och de utmanande scenerna lite lÀmnade Ät sina egna öden. NÀr Lucie (och lÀsaren) helt plötsligt finner sig i en lÀgenhet dÀr en avancerad sexorgie pÄgÄr kÀnns faktiskt inte de detaljerade beskrivningarna av rakblad och latexhandskar sÀrskilt provocerande lÀngre. Vare sig scenen eller Despentes sprÄkliga beskrivning av den bidrar till karaktÀrsförstÄelsen eller för handlingen framÄt. NÀr handlingen blir alibi för en annan agenda blir det sÀllan helt lyckat. Det blir lite svagt helt enkelt, alla kroppsvÀtskor och prekÀra sexstÀllningar till trots.
NÀr författaren inte anstrÀnger sig sÄ hÄrt för att utmana rÄdande normer att hon sjÀlv fastnar i klichéer om identitet och könsroller sÄ ger Apokalyps baby ÀndÄ en underhÄllande lÀsupplevelse. Det finns inget ramverk som hÄller vare sig handling eller karaktÀrer fÀngslade. Detta gör att det aldrig blir trÄkigt Àven om mer finns att önska av den franska provokatören.
VÄldsfeminism som tappat styrka
Ett skandalomsusat författarskap stÄr bakom romanen Apokalyps baby. Karin Andersson lÀser en bok som gör upp med normer men som ocksÄ snubblar pÄ de egna provokationerna.
Virginie Despentes Àr författaren bakom romanen Baise-moi, som vÀckte debatt bÄde som bok och senare som film.
Foto: Jean-Luc Bertini
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
LITTERATUR
Apokalyps baby
Virginie Despentes
ĂversĂ€ttning: Anna Petronella Fredlund
Albert Bonniers Förlag
BÀst: Modet hos författaren som gör en ovÀntad lÀsupplevelse.
SÀmst: Provokation för provocerandets skull blir snabbt blekt.