VÀlkÀnt och obekant
AffĂ€rer, restauranger, industrier och institutioner kommer och gĂ„r. Det Ă€r bara husen som bestĂ„r. I den mĂ„n de överlevt 1960- och 1970-talens rivningsraseri. Men sedan dess har de kvarvarande i mĂ„nga fall fĂ„tt en vĂ€lbehövlig ansiktslyftning.Uppsalaförfattaren Gunilla Lindberg har Ă€ven denna höst begett sig ut pĂ„ inspektionstur i Uppsala och letat efter inslag i stadsbilden som kan vara vĂ€rda en vers. Resultatet heter DĂ„ och nu i gamla Uppsalahus och Ă€r den andra och avslutande delen av det projekt som inleddes i fjol med att inventera kĂ€nda och mindre kĂ€nda miljöer.Att det kan vara vanskligt att redogöra för vilka hyresgĂ€ster som Ă€r kopplade till en viss fastighet visar redan inledningskapitlet om Sprithandelsbolagets röda tegelhus vid Dragarbrunnsgatan. HĂ€r har sedan manuskriptet fĂ€rdigstĂ€lldes Elaka MĂ„ns frĂ„n 1992 försvunnit för att ersĂ€ttas av en thailĂ€ndsk restaurang.Inte bara husens ödenMen annars Ă€r Gunilla Lindberg vĂ€l uppdaterad, nĂ€r hon styr kosan till allt frĂ„n Polacksbacken och Elisabethsjukhuset pĂ„ Luthagen eller Dragarbrunnsgatans norra Ă€nde intill LinnĂ©trĂ€dgĂ„rden. Som vanligt Ă€r det en pĂ„lĂ€stciceron som för ordet i inalles tio kapitel. Och författaren berĂ€ttar pĂ„ sitt varma, lite förtroliga sĂ€tt med sig sjĂ€lv en smula i bakgrunden men alls inte frĂ„nvarande i texten. Det Ă€r bara vad man har rĂ€tt att vĂ€nta sig av nĂ„gon, som med egna ögon sett Uppsala utvecklas frĂ„n stillsam smĂ„stad pĂ„ 1930-talet till dagens tidvis hektiska mötesplats för mĂ€nniskor frĂ„n flera vĂ€rldsdelar.Det kanske mest sympatiska med den hĂ€r boken Ă€r att Gunilla Lindberg inte nöjer sig med att berĂ€tta om husens öden under Ă„rens lopp. NĂ€r tillfĂ€lle gives passar hon ocksĂ„ pĂ„ att skildra sĂ„dant som har med hela vĂ„rt samhĂ€lles utveckling att göra. SĂ„ rymmer just första kapitlet till allt annat Ă€ven en översikt över motboksepoken, som varade mellan 1917 och 1955. PĂ„ samma sĂ€tt ingĂ„r i avsnittet om Fyrishall vid SvartbĂ€cksgatan, det som i dag Ă€r Ungdomens hus, ett stycke uppsaliensisk biblioteks- och folkbildningshistoria. Och nĂ€r Gillbergska barnhemmet vid Sysslomansgatan Ă€r pĂ„ tal kommer en social verklighet i dagen, som var högst kĂ€nnbar för gravida ensamstĂ„ende kvinnor till sĂ„ sent som för 50 Ă„r sedan.Med militĂ€rlivet vid Polacksbacken har Gunilla Lindberg egna förbindelser genom sin pappa, som sedan blev ringareĂ„lderman i Domkyrkan. Kungliga Upplands regemente fĂ„r sitt Ă€rorika förflutna skildrat. Första gĂ„ngen man deltog i strid var redan 1565 i Varberg. Och dĂ„ handlade det inte om nĂ„gon batalj mellan Crescent och Monark. Ett besök i Ny-manbolagens hus blir utgĂ„ngspunkten för ett industrihistoriskt kapitel, som berĂ€ttar om cykelstaden Uppsala, dĂ€r Hermes var den dominerande tvĂ„hjulingen. Inte alls Crescent, som vi under tidigt 1950-tal frĂ„n Stockholmshorisont hade för oss. Att direktören och teaterentusiasten Gustaf Grahn förtjĂ€nar att ihĂ„gkommas för annat Ă€n cyklar, pĂ„mindes vi senast om för tvĂ„ Ă„r sedan, nĂ€r Stadsteatern fyllde 50 Ă„r.I likhet med gamla fĂ€ngelset vid vad som en gĂ„ng var Riks 13 hör Ă€ven SlottskĂ€llan till de av Uppsalas överlevande hus som i dag blivit kontor för ett framgĂ„ngsrikt smĂ„företagande. Genom samtal med fĂŸ!p>d anstĂ€llda har Gunilla Lindberg skaffat sig underlag för att berĂ€tta om tidigare verksamheter. Det gĂ€ller Ă€ven t ex S:t EriksgrĂ€nd i det avslutande kapitlet, dĂ€r stadsbuden har fĂ„tt ett ord med i laget. Men eftersom författaren med sin uppvĂ€xt förlagd till Domkyrkoplan ovanför samtidigt befinner sig pĂ„ sin mammas gata blir det i hög grad ett avsnitt fyllt av sjĂ€lvsyn.FörnĂ€mliga bilderEn för mĂ„nga hittills antagligen obekant miljö, som sĂ€kert inte kommer att kunna hĂ„lla sig undan offentligheten sĂ€rskilt lĂ€nge till efter den hĂ€r boken, ligger i kvarteret mellan Dragarbrunnsgatan och LinnĂ©gatan. DĂ€r fanns en gĂ„ng i vĂ€rlden Uppsalas första brandstation, inrĂ€ttad 1878. Sedan brandsoldaterna tagit med sig slangar och sprutor och flyttat bort, tillhandahölls hĂ€r bostĂ€der för ensamstĂ„ende med barn. NĂ€r den tiden var över inrĂ€ttades sĂ„ konstnĂ€rsateljĂ©er. I dag inrymmer de ljusrosa tvĂ„vĂ„ningshusen i trĂ€ en bostadsrĂ€ttsförening.Liksom i den förra volymen har Gunilla Lindberg haft förnĂ€mlig bildhjĂ€lp av MĂ„rten Olsson, som svarar för alla nytagna fĂ€rgfotografier, ofta tillkomna ur en med sĂ€ker blick vald vinkel. De övriga illustrationerna, ocksĂ„ de i klargörande samspel med texten, Ă€r hĂ€mtade bl a frĂ„n stadsarkivet och ur olika privatpersoners gömmor.Min enda invĂ€ndning har att göra med pĂ€rmen och ryggen, som i avsaknad av text blivit helt anonym. Det gĂ€ller dĂ€rför att vara rĂ€dd om skyddsomslaget. För utan det i behĂ„ll blir boken svĂ„r att hitta i hyllan.
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Gunilla Lindberg|DĂ„ och nu i gamla Uppsalahus, andra delen (Winberg Citybok AB)