Svajig komedi engagerar inte

Maria Bloms “En rackarns lĂ„nghelg” pĂ„ Stockholms stadsteater saknar riktning, skriver UNT:s Maria Nyström.

Kajsa Ernst, Ann Petrén och Anja Lundqvist i En rackarns lÄnghelg av Maria Blom.

Kajsa Ernst, Ann Petrén och Anja Lundqvist i En rackarns lÄnghelg av Maria Blom.

Foto: Petra Hellberg

Scen2016-02-09 15:16
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det Ă€r framför allt för succĂ©filmen “MasjĂ€vlar” som dramatikern och regissören Maria Blom blev ett namn för de flesta i Sverige. Men för mig Ă€r hon synonymt med “SĂ„rskorpor”, “Rabarbers” och “Dr. Kokos kĂ€rlekslaboratorium”. Fantastiska pjĂ€ser pĂ„ det som dĂ„ kallades Backstage pĂ„ Stockholms stadsteater i slutet av 90-talet.

NĂ€r Backstage bytte inriktning lĂ€mnade de ett stort tomrum efter sig, sĂ„ nĂ€r det blev klart att hon var redo för en comeback pĂ„ sin gamla “brottsplats” vĂ€ckte det stor förvĂ€ntan. Även om hennes “Under hallonbusken” pĂ„ Dramaten (2011) glunkade orovĂ€ckande dĂ€r i minnet.

Och “En rackarns lĂ„nghelg” börjar bra. För vem annars Ă€n Blom skulle komma pĂ„ den galna idĂ©n att sĂ€tta en björk att berĂ€tta pjĂ€sens prolog, den om att inget kommer bli sig likt.

NÄ vÀl, det visar sig vara en sanning med modifikation, för att anvÀnda sig av Sullans underdrifter. AlltsÄ den alkoholiserade storasyrran, spelad av en suverÀn Ann Petrén, som oannonserat kommer pÄ besök till systern Bibbi, som hon vanligtvis skyr som pesten.

Ja, för Bibbi, som Kajsa Ernst gestaltar, Àr sÄ trÄkig och Àngslig att scenografen Sören Brunes (mora-)klocka stannat, eller snarare tappat visarna, dÀr pÄ scenen. Och inte blir det bÀttre av att hon övertalats att gömma flyktingar i sin kÀllare över helgen.

För hjĂ€lp sĂ„ lĂ„ngsamt tiden gĂ„r. Dryga tvĂ„ timmar av – ja, vad? För vad Maria Blom vill med denna svajiga komedi, och med en regi som manar till alla former av överdrifter, Ă€r för mig dolt i dunkel. BerĂ€tta att det Ă€r bra att gömma flyktingar, trots att man inte bryr sig ett smack om dem? Att livet blir lite lĂ€ttare om man har en rackabajsare under blusen? Att blod Ă€r tjockare Ă€n möjligtvis vatten, men inte sprit? Eller att det bakom varje rasse finns ett dolt trauma och nĂ€r man vĂ€l fĂ„tt förstĂ„else sĂ„ blir man istĂ€llet flyktingrĂ€ddare?

Vore det inte för Ann Petrén som med sin integritet och begÄvning lyckas leverera hyfsade oneliners sÄ skulle pjÀsen helt sakna komisk timing. Och dÄ har jag inte ens nÀmnt Anja Lundqvists och Omid Khansaris kraschlandningar av överspel. PjÀsen blir helt enkelt aldrig engagerande.

Satir som inte nödvÀndigtvis behöver vara rolig skrivs det om i programbladet. Kanske anade man slutresultatet.

Scen

En rackarns lÄnghelg

Manus och regi: Maria Blom

Scenografi: Sören Brunes

Ljus: Per Sundin

Ljud: Michael Breschi och HĂ„kan Åslund

Kostym och mask: Patricia Svajger

Medverkande: Ann Petrén, Kajsa Ernst, Omid Khansari, Anja Lundqvist, Kardo Mirza, Anja Lundqvist

Scen: Stockholms stadsteater, Klarascenen