Det Ă€r framför allt för succĂ©filmen âMasjĂ€vlarâ som dramatikern och regissören Maria Blom blev ett namn för de flesta i Sverige. Men för mig Ă€r hon synonymt med âSĂ„rskorporâ, âRabarbersâ och âDr. Kokos kĂ€rlekslaboratoriumâ. Fantastiska pjĂ€ser pĂ„ det som dĂ„ kallades Backstage pĂ„ Stockholms stadsteater i slutet av 90-talet.
NĂ€r Backstage bytte inriktning lĂ€mnade de ett stort tomrum efter sig, sĂ„ nĂ€r det blev klart att hon var redo för en comeback pĂ„ sin gamla âbrottsplatsâ vĂ€ckte det stor förvĂ€ntan. Ăven om hennes âUnder hallonbuskenâ pĂ„ Dramaten (2011) glunkade orovĂ€ckande dĂ€r i minnet.
Och âEn rackarns lĂ„nghelgâ börjar bra. För vem annars Ă€n Blom skulle komma pĂ„ den galna idĂ©n att sĂ€tta en björk att berĂ€tta pjĂ€sens prolog, den om att inget kommer bli sig likt.
NÄ vÀl, det visar sig vara en sanning med modifikation, för att anvÀnda sig av Sullans underdrifter. AlltsÄ den alkoholiserade storasyrran, spelad av en suverÀn Ann Petrén, som oannonserat kommer pÄ besök till systern Bibbi, som hon vanligtvis skyr som pesten.
Ja, för Bibbi, som Kajsa Ernst gestaltar, Àr sÄ trÄkig och Àngslig att scenografen Sören Brunes (mora-)klocka stannat, eller snarare tappat visarna, dÀr pÄ scenen. Och inte blir det bÀttre av att hon övertalats att gömma flyktingar i sin kÀllare över helgen.
För hjĂ€lp sĂ„ lĂ„ngsamt tiden gĂ„r. Dryga tvĂ„ timmar av â ja, vad? För vad Maria Blom vill med denna svajiga komedi, och med en regi som manar till alla former av överdrifter, Ă€r för mig dolt i dunkel. BerĂ€tta att det Ă€r bra att gömma flyktingar, trots att man inte bryr sig ett smack om dem? Att livet blir lite lĂ€ttare om man har en rackabajsare under blusen? Att blod Ă€r tjockare Ă€n möjligtvis vatten, men inte sprit? Eller att det bakom varje rasse finns ett dolt trauma och nĂ€r man vĂ€l fĂ„tt förstĂ„else sĂ„ blir man istĂ€llet flyktingrĂ€ddare?
Vore det inte för Ann Petrén som med sin integritet och begÄvning lyckas leverera hyfsade oneliners sÄ skulle pjÀsen helt sakna komisk timing. Och dÄ har jag inte ens nÀmnt Anja Lundqvists och Omid Khansaris kraschlandningar av överspel. PjÀsen blir helt enkelt aldrig engagerande.
Satir som inte nödvÀndigtvis behöver vara rolig skrivs det om i programbladet. Kanske anade man slutresultatet.