Dans för sjÀlen
Skimrande glasstrutar med salt hÀnger i tre rader ner frÄn taket. I den mörka fonden höjer sig toppiga vita salthögar. PÄ det spegelblanka scengolvet halvligger Virpi Pahkinen i en för henne karakteristisk balanspose. I sitt nya koreografiska verk har hon inspirerats av konstnÀren Lovisa Johanssons installation Exsaltorium pÄ Skulpturens Hus Är 2005. Tillsammans har de gjort en storslagen förestÀllning kallad Sal Mirabile. Erik Wiedersheim-Paul har bidragit med en ljussÀttning som trolskt vÀxlar mellan ljus och mörker. Virpi Pahkinens himmelskt sköna koreografi framhÀvs av hennes grÄblÄ klÀdnad design Helene Thorsell. Mörkhyade Pontus Sundset Àr hennes partner med bar överkropp och draperad i skimrande brunt höftskynke. Han har tillÀgnat sig Pahkinens karakteristiska kroppssprÄk och gör en suverÀn insats. LÀtt och med sÀker balans rör han sig nÀra golvet med vinklade armar och ben. Hans ansikte Àr naket och uttryckslöst, ofta vÀnt mot salongen. Musiken av japanskan Akemi Ishijima och norrmannen Roger Ludvigsen bidrar till den meditativa och sensuella stÀmningen som ibland avbryts av röstcollage. Ett sus Àr hörbart nÀr de bakre strutarna ibland slÀpper en strÄle salt ner i fondens vita högar.Likt gudar frÄn tvÄ olika vÀrldar cirklar dansarna i sensuella rörelser runt varann utan fysisk kontakt. Endast ett kort ögonblick och nÀstan inte för ögat skönjbart nuddar de varann. Slutligen slÀpper alla glasstrutarna sitt salt i ett stilla sus över de dansande. Pahkinen naglar fast sin partner med blicken innan hon vandrar ut i mörkret. Han sitter avvaktande kvar pÄ golvet. Virpi Pahkinen har skapat en fascinerande totalupplevelse, full av skönhet och magi. SjÀlslikt vederkvickt lÀmnar man Dansens Hus.
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Dansens hus, Stockholm|Sal Mirabile