Stickning har under senare Ă„r kommit att förknippas med en mjuk omstörtande rörelse â gerillastickare klĂ€r in det offentliga rummet i varma garner vars fĂ€rger konkurrerar med reklamskyltarnas sĂ€ljbudskap och burrar in vĂ„ra kollektiva symboler som eviggjorts som statyer med accessoarer som skyddar mot kylan.
SĂ„, stickning Ă€r inte med nödvĂ€ndighet sĂ„ harmlöst som de fyra rollfigurer vi fĂ„r möta i Karin Parrot Jonzon och Lars Ă bergs âTvĂ„ aviga & en rĂ€tâ pĂ„ Intiman pĂ„ Stadsteatern har föresatt sig.
Stolt marscherande till MarseljĂ€sen Ă€ntrar vĂ„ra fyra vĂ€nner scenen, som av Karin Parrot Jonzon förvandlats till ett Folkets Hus nĂ„gonstans i Sverige. Franska Revolutionen, till skillnad frĂ„n handarbete, betingar nĂ€mligen ekonomiska medel för en studiecirkel, Ă€ven om gruppen ingĂ„tt i en osvuren ed om att inte beröra kĂ€nsliga frĂ„gor: âIngen sticker ut, ingen sticker inâ som Mats JĂ€derlunds rollfigur sĂ€ger till resten av ensemblens omkvĂ€de som gensvar.
Men det dröjer inte lĂ€nge förrĂ€n dessa förangivna kĂ€nsliga Ă€mnena kommer upp pĂ„ dagordningen â kanske Ă€r det sĂ„ att det har gĂ„tt mindre Ă€n en vecka sen valet Ă€ven i vĂ„rt fiktiva lilla Folkets Hus och vĂ„ra fiktiva vĂ€nner har tvingats att ta stĂ€llning?
Ămnen som nationalstaten, grĂ€nser och medborgarskap behandlas. Till en början sker det nĂ€stan i form av politiska aforismer; utsagorna yttras men bemöts inte mĂ€rkbart av övriga ensemblemedlemmar. Men dynamiken skruvas upp, och utsagorna mynnar ut i regelrĂ€tta politiska grĂ€l.
Sara Glasers figur representerar till exempel den som Àr inlÀst pÄ feministisk och postkolonial teori, Àven om det inte Àr nÄgra egentliga vattentÀta skott vad gÀller de olika figurernas politiska hemvist.
Jakob Fahlstedt Àr plÄgad av den vite mannens skuld, eller nÀrmare bestÀmt, den föreskrivna skulden som han inte han anser sig bÀra. Ulla Tylén ger en monolog om kollektivt ansvar att upprÀtthÄlla vÀlfÀrdsstaten.
I slutÀndan handlar det om den politiska retorikens krumbuktande och sprÄkets töjbarhet vad gÀller att förmedla budskap. Detta lilla kammarspel Àr elegant utförd, inte utan komiska instick. Men framför allt Àr det förlösande att uppleva politisk teater som varken underskattar sin publiks allmÀnbildning eller levererar nÄgra fÀrdiga svar. Det behövs i dessa tider dÀr ord betyder mindre och mindre, i synnerhet inom politiken.