Emil Jensen stjÀrna pÄ helgens Ordsprak

Trots en lite dÄlig publiktillströmning övertygade den andra upplagan av poesifestivalen Ordsprak pÄ Regina, konstaterar Sebastian Johans.

Teater & musikal2007-10-01 13:01
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
För andra Äret i rad bjöd Reginateatern i helgen bot mot höstdepressionen med en rejÀl dos ordfyrverkeri i gestalt av den internationella poesifestivalen Ordsprak. Precis som förra Äret tjuvstartade evenemanget med ett poetryslam pÄ torsdagskvÀllen, och fyllde sedan bÄde fredags- och lördagskvÀllen med spoken word i olika tappningar. GÀstande estradörer frÄn Norge, USA, Storbritannien och Danmark blandades med svenska och pÄlitliga lokala förmÄgor som, Alma Kirlic, Kung Henry och Dag Thelander. De tvÄ sistnÀmnda fungerade dessutom som konferencier för var sin kvÀll.

Spoken word kan vara vÀldigt mycket, och det syntes, eller kanske snarare hördes, pÄ Ordsprak. Uttrycken studsande levande frÄn den ena polen till den andra: frÄn fragilt till hÄrt, frÄn sorgset till argt, frÄn molande undertext till direkt agitation
FredagskvÀllen bjöd pÄ engelska Steve Larkin som huvudnummer, och han gjorde bra ifrÄn sig i en ganska rapp förestÀllning som i sina bÀsta stunder pÄminde om Jonas Gardell kompletterad med en luta. Det ska dock sÀgas att Larkin hade vissa problem att fylla scenen efter ett habilt upptrÀdande av Kung Henry och hans tunga kompbatteri vars kombination av skivspelare och banjo verkar fungera lite bÀttre för varje gÄng man ser dem.
Fredagens höjdpunkt var dock performanceförestÀllningen No Doctor for the dead, dÀr skÄdespelaren Geddy Aniksdal och pianisten Anette Röde frÄn Grenland Friteater tillsammans tolkade texter av den norske poeten Georg Johannesen. Tori Amos-doftande pianoslingor och existentiell ilska i en ruggigt fin kombination.

Det var vÀl tomt i stolsraderna under fredagskvÀllen. Möjligen hade en del av den potentiella publiken rest till Göteborg och bokmÀssan, och kanske stal Lars Demian pÄ Katalin en och annan, men pÄ det stora hela Àr det ÀndÄ ett underbetyg för Uppsalapubliken.
PÄ lördagen var det tÀtare i salongen, antagligen i huvudsak tack vare Emil Jensens höstturnépremiÀr, som avslutade hela festivalen.
Emil Jensens stjÀrna stiger för nÀrvarande som en raket, och han befinner sig vid en brytpunkt dÀr det snart blir svÄrt att fortsÀtta predika om den goda mÀnniskan frÄn ett underdogperspektiv. Personligen kan jag tycka att det lÀtt blir överdos av den typ av anti-cynismer som Jensen framför bÄde talande och sjungande. Men Ä andra sidan besitter han en nÀstan absolut scennÀrvaro som gör att han kan fÄ nÀstan vad som helst att fungera. Och framförallt Àr han en artist som kan fÄ sin publik att hitta fram till orden, och som sÄdan Àr han omöjlig att inte gilla.

Vid sidan av Jensen lystes lördagen upp av skotten Elvis McGonagall, som i rutig kavaj visade att den skotska dialekten vida övertrÀffar alla andra nÀr det gÀller att uttrycka ett bÄde underhÄllande och berÀttigat förakt inför globala missförhÄllanden.

POESIFESTIVAL
Ordsprak 2007
Reginateatern, Uppsala
27-29 september

Medverkande: Emil Jensen, Elvis McGonagall, Steve Larkin, Kung Henry, Dag Thelander, Alma Kirlic, No Doctor for the dead m.fl.