En mysig stund - men utan sting

Bodil Malmstens MÀn tÀnker pÄ kÀrlek Àr en monologförestÀllning om tre mÀn. Alla gestaltade av en smÄputtrigt mysig Göran Engman, skriver Maria Nyström.

Teater & musikal2010-09-20 13:25
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

SkÄdespelaren Göran Engman Àr lite av Uppsala stadsteaters egen hustomte. En roll han axlar vÀl. I höst trippelaktuell, jag till och med aktuell med fyra förestÀllningar om man rÀknar Engmans julspecial. Nyligen med Good Evening Mr Presley och om nÄgra veckor med MÀn i svart & Johnny Cash. Nu med premiÀr pÄ Bodil Malmstens MÀn som tÀnker pÄ kÀrlek, en monologförestÀllning om tre sorgsna dysfunktionella och originella mÀn.

Johan som Ă€r rullstolsbunden efter en olycka och som förĂ€lskat sig i sin talpedagog. Bert-Ove som Ă€r en lĂ„ngtidssjukskriven knegare som terroriseras av ”Förnedringskassan” och Bengt som Ă€r den mest sĂ€regna av dem alla och som firar jul Ă„ret om i ett slags försök att hĂ„lla kvar den dĂ€r oförstĂ€llda barnalyckan. En gestalt som Engman redan provat pĂ„ i Malmstens Tid & Otid 1996 pĂ„ teatern.
Temat för sjĂ€lva pjĂ€sen Ă€r genomgĂ„ende ensamhet och ett slags ”det var inte bĂ€ttre förr, men det Ă€r vĂ€rre nu. ” SmĂ„ livsvisdomar, tankestĂ€llare, underfundigheter och roliga ordvĂ€ndningar.

Folkhemsnostalgi blandat med nĂ€rhetsfobi och den dĂ€r stĂ€ndiga lĂ€ngtan efter ”nĂ„gon eller nĂ„got annat”. Svenskt vemod upphöjt i absurdum, allt i en mysig förpackning a la Göran Engman och hans stĂ€ndiga följeslagare och musiker Kettil Medelius.
Det finns dock nÄgot oskarpt över hela förestÀllningen, som fÄr mig att undra över regissören Jens Karlssons intention och kompetens. FrÄn första stund. Engman stÄr dÀr trevande vid scenens utkant. Provar olika positioner, som om dödskallen lÄg dÀr och han inte kunde bestÀmma i vilken hand han ska hÄlla den. Tar sats. LÄgmÀlt och tillbakahÄllet. Men sÄ sakta vÀxer karaktÀrerna fram. I början förvirrande lika.

SmÄ smÄ gester skiljer dem Ät som Bengts nervöst tvagande hÀnder, Johans stelhet och bebimjuka röst och Bert-Oves bredbenta arbetarklasshÄllningen. Och ljusrÀnderna pÄ golvet Ät olika hÄll allt efter de olika personerna.
Med sÄ lite ÄthÀvor blir dock de minsta nyanser tydliga, övertydliga. I Engmans fall smÄtt stereotypa och som Medelius improviserade ödslighetstoner dessvÀrre förstÀrker. Samtidigt som det Àr svÄrt att nÄ bortom Göran Engman som person, oavsett monolog eller röstlÀge.
Förvisso Àr det en smÄputtrig text och gestaltning men det saknar det dÀr stinget av angelÀgenhet. Nej, det Àr inga större sceniska konststycken som vi talar om. Men det finns ÀndÄ nÄgot av intimitet i det hela. En mysig stund tillsammans över nÄgot tÀnkvÀrt. UngefÀr sÄ.

Teater
MÀn tÀnker pÄ kÀrlek
Uppsala stadsteater
Av Bodil Malmsten, bearbetning och regi: Jens Karlsson. Medverkande: Göran Engman. Musik och kapellmÀstare: Kettil Medelius.