Att reducera ett av operarepertoarens vidlyftigare verk för Folkoperans begrÀnsade omfÄng och resurser var i höstas en av operachefen och regissören Mira Bartovs odiskutabla bedrifter. Detta samtidigt som verket koncentrerades, sattes in i en modern kontext och fick ett kvinnligt fokus. Efter höstens succé har nu Operahögskolans unga Linda Mallik gÄtt ett steg vidare bÄde som regissör och bearbetare: handlingen har ytterligare skalats av och fÄtt ett ungdomligt perspektiv, allt lokaliserat till en förort i nÀrheten av T-banan. Resultatet kallas Fausts förvandling, Faust heter Fabian i förnamn och Gud Àr en kvinna.
Att ett av vĂ€sterlandets mest komplexa idĂ©dramer dĂ€rmed blir nĂ„got helt annat Ă€n Goethes original sĂ€ger sig sjĂ€lvt. Förvisso kan den mest allmĂ€ngiltiga existentiella problematiken â kampen mellan ont och gott, frĂ„gan om vars och ens sanna identitet, vĂ€nskap och kĂ€rlek, mĂ€nniskans lĂ€ngtan efter ett bĂ€ttre liv â formuleras Ă€ven pĂ„ detta sĂ€tt och i detta sammanhang. Ambitionen Ă€r naturligtvis liksom tidigare med barnversionen av Wagners Rhenguldet pĂ„ samma Folkopera att lĂ„ta barn och ungdomar möta operakonsten, att testa Ă€ven till synes svĂ„ra och komplicerade frĂ„gor i ett nyskapande koncept, denna gĂ„ng för elever i mellanstadiet.
Det mÀrkliga Àr att det faktiskt fungerar, trots att sÄvÀl Goethes tankevÀrld som Gounods Grand opéra kÀnns fjÀrran i detta timslÄnga musikaliska drama dÀr den stora orkestern ersatts av ackordeon, kontrabas och piano. Hör Goethe hemma i en annan tid gör naturligtvis Àven musiken det, och onekligen skaver lÄngspunna arior mot T-banerealism och nutidsungdomlig retorik. Visst blir sÄvÀl dramaturgin som den musikaliska gestiken ibland oklar om man inte har originalen aktuella, men frÄgan Àr om det inte Àr tillrÀckligt om de unga besökarna identifierar sig med delar av handlingen. Monika Frelins iscensÀttning Àr tydlig och rÀttfram, tilltalet direkt. FramstÀllningen saknar inte
action och Àr med roande anspelningar pÄ aktuella fenomen ocksÄ angenÀmt distanserad.
Fredrik af Klint som Faust kÀnns sÀkert portrÀtterad, Ulrika Mjörndal som Margarita likasÄ. Mikael Axelsson gör en avmÀtt demonisk Meffi Karlsson (Mefistofeles!) medan sparringparterna Carl Ackerfeldt och Ulrika Skarby effektivt driver pÄ.