Idioten Àr vÀrd en resa

NĂ€r dramatikern Tjechov spelats fĂ€rdigt stĂ„r epikern Dostojevskij ofta i kulissen — Ă€ven om man som pĂ„ Stockholms stadsteater gjort utmĂ€rkta satsningar pĂ„ annan rysk dramatik, i fjol frĂ€mst Jevreinovs Det allra viktigaste.Dostojevskijs romangestalter slĂ€pps lösa pĂ„ scenen befriade frĂ„n sin författare. Resultatet kan som hos Andrzej Wajda prĂ€glas av ljusdunkel och kristen mystik eller som hos Frank Castorf av satir och samhĂ€llskritik. Daniel Fishelsons dramatisering av Dostojevskijs Idioten liknar i Alexander MĂžrk-Eidems regi snarast en illustrerad klassiker med romanens melodramatiska inslag i fokus: pengarna som kastas i elden, furstinnans besök och bröllopet som inte blir av. Furst Mysjkins Kristuspredikan nĂ€r hans förlovning eklateras blir mera ett epileptiskt anfall Ă€n en förkunnelse, och nĂ„gra av rollerna tycks traska i vĂ€g Ă€nda till Dickens och Thackerays författarskap.UtmĂ€rkt tolkningFurst Mysjkin, av Dostojevskij tĂ€nkt som den goda mĂ€nniskan i en vĂ€rld av societetsparasiter, kanske en helig dĂ„re, blir i Henrik Rafaelsens alldeles utmĂ€rkta tolkning den bortkomne och utsatte. I sin svarta frackliknande kostym kan han aldrig hĂ„lla hĂ€nderna obesvĂ€rat och stĂ€ndigt bibehĂ„lls hans nollstĂ€llda ansiktsuttryck.Kari Gravklevs scenbild, en av den stockholmska teaterhöstens mest beundransvĂ€rda, domineras av ett svart speglande golv, varmt röda sammetsridĂ„er, trappor och svartglĂ€nsande möbler. SkĂ„despelarna blir ofta kvar medan scenbilden snabbt Ă€ndras för att markera förflyttning. Gravklevs kostymer har sitt ursprung i det sena 1800-talet, men har moderniserats, och fĂ€rgskalan har vidgats. Ljudeffekter och musik med klassisk anstrykning bidrar till spĂ€nningen.Regi vĂ€l lovordMĂžrk-Eidems ytterst habila regi Ă€r vĂ€rd fler lovord för skickliga och omvĂ€xlande scenlösningar Ă€n för idĂ©mĂ€ssigt djup. Redan i början överraskas vi i publiken av en lysande liten tĂ„gkupĂ© pĂ„ en svart scen, dĂ€r den europeiskt klĂ€dde Mysjkin, pĂ„ vĂ€g hem till Ryssland frĂ„n en vistelse pĂ„ ett schweiziskt sinnessjukhus, sitter bredvid Rogozjin, sin framtida vĂ€n och rival. PĂ„ bagagehyllan ligger den pĂ„trĂ€ngande Lebedev gömd. Rogozjin Ă€r en klichĂ©ryss i vargskinnspĂ€ls med sitt otympliga bagage. Gerhard Hoberstorfers insats, den mest imponerande bland iscensĂ€ttningens mĂ„nga goda skĂ„despelarprestationer, bestĂ„r i att lĂ„ta rollen gradvis förĂ€ndras frĂ„n passionerad nyrik skrĂ€vlare med sprakande eld i blicken till utmĂ€rglat mĂ€nni-skovrak sönderslitet av sina egna lidelser. I slutet, nĂ€r Rogozjin stuckit ihjĂ€l sin Ă€lskade och hatade Nastasia och skapat ett likrum med vaxduk och desinfektionsmedelsflaskor, bĂ€ddar han med svarta kuddar Ă„t sig och Mysjkin pĂ„ golvet i det kala vardagsrummet, som belyses av en vĂ€ldig kopia av Holbeins Den döde Kristus i graven.Vinner förtroendeStĂ€ndigt iakttar vi samma handlingskurva. Den oskuldsfulle Mysjkin förbluffar sin samtalspartner genom sin uppriktighet. SĂ„ vinner han samtalspartnerns förtroende och strax söker partnern dra in honom i sina egna problem och intriger. Samtalspartnern blir besviken pĂ„ Mysjkin och börjar aggressivt förakta honom, medan Mysjkin sjĂ€lv hyser medlidande med partnern just pĂ„ grund av dennes tvivelaktiga karaktĂ€r. Mysjkin söker ta pĂ„ sig skulden, men inte ens detta rĂ€cker. Till sist ser till och med publiken Mysjkin som utlösare av medmĂ€nniskors konflikter.Redan i tĂ„gkupĂ©n förklarar sig Mysjkin som epileptiker vara erotiskt oförmögen och aldrig tvivlar vi pĂ„ att hans kĂ€rlek Ă€r den kristna medmĂ€nskliga agape. Likafullt strider tvĂ„ damer, den lyxprostituerade Nastasia och familjeflickan Aglaja, om hans kĂ€rlek, som vore den eros. Ingen av dem inser vad medlidande kan vara.SuverĂ€nt komiskt spelSĂ„vĂ€l Ann-Sofie Rase (Nastasia) som Sofi Helleday (Aglaja) fĂ„r visa sin förmĂ„ga att gestalta kĂ€rlekens och svartsjukans skiftningar och en sĂ€rskild eloge bör gĂ„ till Aglajas familj, pappa generalen (Sten Ljunggren), mamma generalskan(BergljĂłt ÁrnadĂłttir) och systrarna (Odile Nunes och Suzanna Dilber), för dess suverĂ€na komiska spel.FörestĂ€llningen har ett lĂ€tt drag av metateater. De paradmĂ€ssiga underhĂ„llande förlovnings- och bröllopsscenerna avlöses av en ensam Mysjkin i en spotlight framför ridĂ„erna i slutet. NĂ€r personerna gör entrĂ© klĂ€dda i grĂ„tt under mordnatten Ă€r det nog Mysjkins vision mera Ă€n ett intrĂ„ng i Rogozjins vĂ„ning MĂžrk-Eidem velat gestalta.Till skillnad frĂ„n vissa kolleger pĂ„ Stockholms stadsteater sneglar inte MĂžrk-Eidem mot folklustspelet, inte heller begĂ„r han styckmord pĂ„ texten. I stĂ€llet lyfter han kĂ€nsligt fram en klassiker, kanske traditionellt men yrkesskickligt spelad av en kunnig ensemble, och som Ă„skĂ„dare kĂ€nner man sig sĂ„vĂ€l tilltalad som underhĂ„llen. Idioten Ă€r en förestĂ€llning vĂ€rd en resa till Sergels torg. Det gĂ„r alldeles utmĂ€rkt att ta med sig sĂ„vĂ€l farmor som barnbarn.Produktionsfakta:ÖversĂ€ttning: Ulla Roseen. Regi: Alexander MĂžrk-Eidem, scenografi och kostym: Kari Gravklev, ljus: Alarik Lilliestierna, dramaturg: Monica Ohlsson, ljud: Tomas Bohlin, Oliver Börnfeldt.I rollerna: Henrik Rafaelsen, Gerhard Hoberstorfer, Anders Johannisson, Jan Dolata, Ann-Sofie Rase, Sten Ljunggren, BergljĂłt ÁrnadĂłttir, Sofi Helleday, Suzanna Dilber, Odile Nunes, Joakim NĂ€tterqvist, Thomas Roos, Eva Stenson, Bengt JĂ€rnblad, Björn Wahlberg, Reuben Sallmander, m fl

Henrik Rafaelsen och Jan Dolata i Idioten.

Henrik Rafaelsen och Jan Dolata i Idioten.

Foto: Lesley Leslie-Spinks

Teater & musikal2003-12-05 23:59
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
NULL
Stockholms stadsteater, Klarascenen|Idioten