Innovativt och interaktivt

När Kungliga Operan tyngs av ekonomiska problem och tvingas dra in nypremiären på det enda nutida verket på repertoaren, Sandströms förtjänstfulla men dyra Batseba, kommer Johann Strauss Läderlappen onekligen som en aningen grumlad men angenäm distraktion. Inte minst behövs optimism i en tid då behovet av ett nytt operahus tycks lika obestridligt som bygget är avlägset, skriver Jan Kask.

Läderlappen
Die Fledermaus
Komisk operett i tre akter 
Musik: Johann Strauss d. y. 
Text: Carl Haffner och Richard Genée efter Henri Meilhacs och Ludovic Halévys Le réveillon 
Svensk text: Caj Lundgren och Ann-Margret Pettersson 
Scenografi: Lars Östbergh 
Kostym: Ann-Margret Fyregård 
Koreografi: Petter Jacobsson 
Ljus: Hans-Åke Sjöquist Regi: Ann-Margret Pettersson

Medverkande

Falke Karl-Magnus Fredriksson / Anders Larsson
Alfred Jonas Degerfeldt / Michael Weinius
Adele Marianne Hellgren_Staykov / Kerstin Avemo
Rosalinda Lena Nordin / Emma Vetter
von Eisenstein Jesper Taube / Carl Johan Falkman
Doktor Blind Ulrik Qvale / Magnus Kyhle
Frank Gunnar Lundberg / Marcus Jupither
Ida Emilia Feldt / Mathilda Ahnell
Orlofsky Jan Malmsjö
Frosch Helge Skoog
Ensemble Kungliga Operans Kör / Kungliga Hovkapellet
Dirigent Stefan Solyom / Johannes Gustavsson

Läderlappen Die Fledermaus Komisk operett i tre akter Musik: Johann Strauss d. y. Text: Carl Haffner och Richard Genée efter Henri Meilhacs och Ludovic Halévys Le réveillon Svensk text: Caj Lundgren och Ann-Margret Pettersson Scenografi: Lars Östbergh Kostym: Ann-Margret Fyregård Koreografi: Petter Jacobsson Ljus: Hans-Åke Sjöquist Regi: Ann-Margret Pettersson Medverkande Falke Karl-Magnus Fredriksson / Anders Larsson Alfred Jonas Degerfeldt / Michael Weinius Adele Marianne Hellgren_Staykov / Kerstin Avemo Rosalinda Lena Nordin / Emma Vetter von Eisenstein Jesper Taube / Carl Johan Falkman Doktor Blind Ulrik Qvale / Magnus Kyhle Frank Gunnar Lundberg / Marcus Jupither Ida Emilia Feldt / Mathilda Ahnell Orlofsky Jan Malmsjö Frosch Helge Skoog Ensemble Kungliga Operans Kör / Kungliga Hovkapellet Dirigent Stefan Solyom / Johannes Gustavsson

Foto: Alexander Kenney

Teater & musikal2010-01-31 13:40
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Läderlappen börjar chockartat med att ridån blir en gigantisk bildskärm som i realtid visar en energisk och elegant dirigerande Stefan Solyom på pulten och hans hovkapellister i full aktion: en fyndig kommentar till dagens direktsända föreställningar till digitala biografer där den fysiska närvaron får allt mindre betydelse samtidigt som orkesterdikets musiker för en gångs skull lyfts fram ur anonymiteten. Denna gång förtjänar också orkester och dirigent en särskild eloge, som om man satsat alldeles extra för att övervinna dagsaktuella förtret.

Ann-Margret Petterssons uppsättning av denna operetternas operett andas också framtidsoptimism och livsglädje, om än färgad av champagnens bedrägliga bubblor. En ljusskygg relationskomedi från 1874 på vulkanens rand, obekymrad om börskriser och globala epidemier, denna gång iscensatt kring det kosmopolitiska Hotell Carlton i Cannes år 1926 och inspirerad av jetsetet kring den ryske balettkungen Djagilev och hans parisiska Ryska baletten.

Som Djagilevs alter ego tolkar Jan Malmsjö den dekadent androgyne prins Orlofsky, en roll vanligen sjungen av kvinnor som nu får andra förtecken av en vokalt återhållsam Malmsjö, sminkad till oigenkännlighet och med som sig bör distanserat uttråkade manér. Loa Falkman gör en världsvan och humoristisk Eisenstein, som vanligt säker i de mest skiftande situationer. Som hans hustru Rosalinda triumferar Lena Nordin i halsbrytande koloraturer och raffinerat samspel. Michael Weinius som älskaren Alfred imponerar med sin vokala virilitet och tydliga textning. Med Kerstin Avemo som den sturska kammarjungfrun Adèle kompletteras den vokala ekvilibristiken av en tydlig och välgörande feministisk accent, bekräftad också av gubbsjuka övertramp.

Som fångvaktare har Helge Skoog den enda talrollen och gör en magnifik entré som folkilsken ståupphumorist där han med tydlig hänvisning till aktuell kulturpolitik drar ned jubel med tidsenligt avkrävd interaktion med publiken som tvingas sjunga med i fångarnas kör. Också scenerna i fängelset rymmer åtskillig träffsäker komik, väl tillvaratagen även av direktören Marcus Jupither.

Förnämligt och i sammanhanget kongenialt balettinslag är en scen ur Rimskij-Korsakovs Schéhérazade med agila dansare från Kungliga Baletten. Överlag imponerar Lars Östberghs minutiösa och galanta scenografi, Ann-Margret Fyregårds tidstypiska kostymer och Hans-Åke Sjöquists följsamma ljussättning.



Kungliga Operan: Läderlappen. Operett i tre akter av Johann Strauss d y. Svensk text: Caj Lundgren och Ann-Margret Pettersson. Scenografi: Lars Östbergh. Kostym: Ann-Margret Fyregård. Ljus: Hans-Åke Sjöquist. Koreografi: Petter Jacobsson och Thomas Caley. Regi: Ann-Margret Pettersson. Medverkande: Carl Johan Falkman (Eisenstein), Lena Nordin (Rosalinda), Marcus Jupither (Frank), Jan Malmsjö (Orlofsky), Michael Weinius (Alfred), Anders Larsson (Falke), Magnus Kyhle (Blind), Kerstin Avemo (Adèle), Helge Skoog (Frosch), dansarna Sophie Benoit och Filip Veverka m fl. Kungl. Operans kör och Kungl. Hovkapellet, dirigent Stefan Solyom.