Innovativt och interaktivt
När Kungliga Operan tyngs av ekonomiska problem och tvingas dra in nypremiären på det enda nutida verket på repertoaren, Sandströms förtjänstfulla men dyra Batseba, kommer Johann Strauss Läderlappen onekligen som en aningen grumlad men angenäm distraktion. Inte minst behövs optimism i en tid då behovet av ett nytt operahus tycks lika obestridligt som bygget är avlägset, skriver Jan Kask.
Läderlappen Die Fledermaus Komisk operett i tre akter Musik: Johann Strauss d. y. Text: Carl Haffner och Richard Genée efter Henri Meilhacs och Ludovic Halévys Le réveillon Svensk text: Caj Lundgren och Ann-Margret Pettersson Scenografi: Lars Östbergh Kostym: Ann-Margret Fyregård Koreografi: Petter Jacobsson Ljus: Hans-Åke Sjöquist Regi: Ann-Margret Pettersson Medverkande Falke Karl-Magnus Fredriksson / Anders Larsson Alfred Jonas Degerfeldt / Michael Weinius Adele Marianne Hellgren_Staykov / Kerstin Avemo Rosalinda Lena Nordin / Emma Vetter von Eisenstein Jesper Taube / Carl Johan Falkman Doktor Blind Ulrik Qvale / Magnus Kyhle Frank Gunnar Lundberg / Marcus Jupither Ida Emilia Feldt / Mathilda Ahnell Orlofsky Jan Malmsjö Frosch Helge Skoog Ensemble Kungliga Operans Kör / Kungliga Hovkapellet Dirigent Stefan Solyom / Johannes Gustavsson
Foto: Alexander Kenney
Ann-Margret Petterssons uppsättning av denna operetternas operett andas också framtidsoptimism och livsglädje, om än färgad av champagnens bedrägliga bubblor. En ljusskygg relationskomedi från 1874 på vulkanens rand, obekymrad om börskriser och globala epidemier, denna gång iscensatt kring det kosmopolitiska Hotell Carlton i Cannes år 1926 och inspirerad av jetsetet kring den ryske balettkungen Djagilev och hans parisiska Ryska baletten.
Som Djagilevs alter ego tolkar Jan Malmsjö den dekadent androgyne prins Orlofsky, en roll vanligen sjungen av kvinnor som nu får andra förtecken av en vokalt återhållsam Malmsjö, sminkad till oigenkännlighet och med som sig bör distanserat uttråkade manér. Loa Falkman gör en världsvan och humoristisk Eisenstein, som vanligt säker i de mest skiftande situationer. Som hans hustru Rosalinda triumferar Lena Nordin i halsbrytande koloraturer och raffinerat samspel. Michael Weinius som älskaren Alfred imponerar med sin vokala virilitet och tydliga textning. Med Kerstin Avemo som den sturska kammarjungfrun Adèle kompletteras den vokala ekvilibristiken av en tydlig och välgörande feministisk accent, bekräftad också av gubbsjuka övertramp.
Som fångvaktare har Helge Skoog den enda talrollen och gör en magnifik entré som folkilsken ståupphumorist där han med tydlig hänvisning till aktuell kulturpolitik drar ned jubel med tidsenligt avkrävd interaktion med publiken som tvingas sjunga med i fångarnas kör. Också scenerna i fängelset rymmer åtskillig träffsäker komik, väl tillvaratagen även av direktören Marcus Jupither.
Förnämligt och i sammanhanget kongenialt balettinslag är en scen ur Rimskij-Korsakovs Schéhérazade med agila dansare från Kungliga Baletten. Överlag imponerar Lars Östberghs minutiösa och galanta scenografi, Ann-Margret Fyregårds tidstypiska kostymer och Hans-Åke Sjöquists följsamma ljussättning.