Katalin

Affischen visar Carl-Einar HÀckner i frack och med en halshuggen kyckling i ena handen, allt i korsstygnsbroderi. Kombinationen av trollkarlselegans, Àckel och folkhemskÀrlek Àr ganska talande för hans shower, Àven om just det eleganta snarast finns med som nÄgot för honom att förhÄlla sig till och spela mot.Han vÀsnas som ett litet barn som gör allt vÀrre saker för att fÄ uppmÀrksamhet, eller mer konkret som en tolvÄring som med trollerilÄda och förvirrad svada ivrigt underhÄller förÀldrarna. EmellanÄt Àr tricken pÄ ButtericksnivÄ men det blir en poÀng i sig ? och frÀmst Àr det inte heller en trolleriförestÀllning han gör utan en allmÀn underhÄllningskvÀll. Lite sÄng, lite dans, mycket fysisk komik och en hel del groteskerier.FörestÀllningen Àr delvis en test inför Fringefestivalen i Edinburgh och delvis ett sammandrag av shower han gjort i England och Sverige. Resultatet Àr en mycket underhÄllande sprÄkförvirring, dÀr han vÀxlar mellan svenska, engelska, nÄgot otydbart och pÄ slutet tyska.Han plockar fram allt möjligt ur gylfen, misshandlar sig sjÀlv och nÄgra djur, gör trick med spelkort och bollar, radar upp en herrans massa smÄinslag efter varandra i ett hysteriskt tempo. Blir han inte nöjd med publikens bifall kör han en repris.Med nÀstan tre timmar inklusive en lÄng och stÀmningsförstörande paus Àr förestÀllningen i mastigaste laget, dessutom ojÀmn. NÀr den Àr som bÀst ? strax efter pausen ? Àr den hejdlöst rolig, nÀr den Àr som sÀmst gÄr de aldrig sinande absurda infallen pÄ tomgÄng.

Tricksare. Carl-Einar HÀckner Àr ivrig som en tolvÄring med trollerilÄda.

Tricksare. Carl-Einar HÀckner Àr ivrig som en tolvÄring med trollerilÄda.

Foto: Björn Ullhagen

Teater & musikal2005-05-21 00:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
3
Carl-Einar HĂ€ckner|