LÄngsamma suggestioner med Su-En

Su-Ens nya förestÀllning bjuder pÄ förtÀtad energi, skriver John Sjögren om Rapture pÄ Dansens hus i Stockholm.

Foto: Gunnar Stening

Teater & musikal2011-10-22 07:17
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Su-En, den japanska butohtraditionens stora bevarare i Sverige, har i sin nya dansförestÀllning, som pÄ torsdagen hade premiÀr pÄ Dansens hus i Stockholm, lÄtit sig inspireras av tarantismen. En företeelse med ursprung i södra Italiens jordbruksregioner dÀr det hÀnde att bönderna, sÀrskilt under skördetiden, blev bitna av Tarantulaspindeln. För att rena sig och driva ut giftet ur kroppen dansade man, ett slags rituell dans med starka drag av exorcism.

Su-En har hĂ€r tillsammans med den japanske konstnĂ€ren Junichi Kakizaki förvandlat scenrummet till en skördefest. Den mogna sĂ€den bildar en plats i mitten av scenen för den av dansspindeln bitna att driva ut vansinnet ur kroppen pĂ„. Mot fonden ligger stora höbalar som snart visar sig föda fram mĂ€nskliga kroppar. Kakizaki gĂ„r under spelets gĂ„ng och smyckar liksom efterhand ut rummet; strör vĂ„ta höstlöv över scenen och bildar en smĂ„tt oformlig hĂ€ngande gubbe av höbalarna. Det starka visuella uttrycket hör till förestĂ€llningens största förtjĂ€nster.

Rapture, hÀnryckning, heter verket. Ett begrepp som leder tankarna till andliga, utomkroppsliga, upplevelser. HÀr handlar det dock om en mycket köttslig hÀnryckning, för att inte sÀga besatthet. Men vansinnet Àr hÀr fÄngat i butohdansens extremt stiliserade, lÄngsamma, rörelsemönster. Just denna extrema stilisering bidrar till att skapa den pÄtagligt rituella, nÀrmast religiösa, stÀmning som finns i förestÀllningen.

Tillsammans med den japanskamerikanska ljudkonstnĂ€ren Aki Onda drar Su-En in publiken i en lĂ„ngsam suggestiv malström. Men mitt bland dessa dröjande stĂ€mningar finns det hela tiden en vĂ€ldigt laddad energi, en koncentration i kropparna, som bĂ€r pĂ„ en sĂ„dan förtĂ€tad intensitet att den stundtals kan fĂ„ hela salongen att tyst skĂ€lva. Det rĂ€cker med att Su-En stĂ„r dĂ€r pĂ„ scenkanten. Energin gĂ„r inte att vĂ€rja sig mot. Den liksom strĂ„lar ur kroppen.

Rapture
Koreografi: SU-EN, Musik: Aki Onda, Konstobjekt: Junichi Kakizaki, Medvarkande: SU-EN, Marie Gavois, Gabriel Bohm Calles, Anders Friberg, Jonas Klinkenberg, Heiko Klandt, Helena Kantinkoski, Anna Bergsten, Maria Lundström.
Dansens hus, Stockholm