Lyckade operaparodier

Uppsala stadsteaters uppsĂ€ttning Rigoletto vill sĂ„ mycket och ­hinner med det mesta, skriver Per A F Åberg och rekommenderar ett besök pĂ„ teatern.

Foto: Mats BĂ€cker

Teater & musikal2008-11-22 00:01
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
Verdis operor kan beskrivas som kÀnsla kondenserad till musik. Det Àr kÀnslorna som Àr viktiga, handlingen Àr ovÀsentlig - nÀstan. Verdi var engagerad i politik, litet grann Ätminstone, och till exempel FÄngarnas kör anvÀndes i hans samtid i politiskt syfte. Men hans operor Àr ÀndÄ de svallande kÀnslornas sfÀr. Rigoletto handlar om ÄtrÄ, hat, kÀrlek, hÀmndlystnad, förtvivlan, och utsvÀvningarna och hovintrigerna i Mantua Àr bara duken mot vilken kÀnslorna projiceras. Kan man ÀndÄ anvÀnda operans handling - utan det mesta av den kÀnsloladdade musiken - som ram för en diskurs om ­sexualiteten i vÄr tid? Det gör stadsteatern nÀr man sÀtter upp Rigoletto - djurisk ÄtrÄ.

PjÀsens handling följer operans, men avbryts med jÀmna mellanrum av att skÄdespelarna stiger ut ur sina roller och pÄ ett ganska akademiskt vis diskuterar könsroller och manlig och kvinnlig sexualitet. Oftast sker det med den amerikanska kulturikonen ­Camille Paglias ord, nÄgon gÄng fÄr markis de Sade och Freud ocksÄ höras. Publiken skrattade igenkÀnnande Ät gamle Freuds teorier om penisen men var, tycker jag, en smula avvaktande inför Paglias provocerande idéer om pornografi, kön och vÄldtÀkt.

PjÀsen vill sÄ mycket pÄ en gÄng och hinner med det mesta. Den försöker sudda ut grÀnsen mellan könen genom att lÄta kvinnor upptrÀda i mansroller samtidigt som mÀn upptrÀder i kvinno­klÀder. Alla bÀr högklackade skor och strumpbyxor, i dag kvinnoklÀder men vid hertighovet i Mantua en sjÀlvklar del av mansdrÀkten. Den prövar olika genrer: experimentell politisk teater, ­absurd fars, studentspex - ibland Àr det ocksÄ opera. Den lÄter ­Paglias kontroversiella idéer ge relief Ät det som hÀnder rollfigurerna och konfronterar det historiska dramats ­moralbegrepp med vÄra nutida. LÄter det trÄkigt? Det Àr det inte. Göran Engmans hertig Àr en roué som allt mer desperat söker den sexuella njutningen. Han excellerar med olika symboler för sin enorma potens. Kvinnorna faller mÀrkligt nog för honom.

Gilda i Shima Niavaranis gestalt Àr en fantastisk oskuld i lÀderstövlar, med en pyrande sexualitet under ytan. Hon Àr som hÀmtad frÄn ett amerikanskt undergroundmagasin. Frida Röhl som Rigoletto tar till vara rollens alla kÀnslolÀgen och utstrÄlar omvÀxlande elakhet, omtanke, förtvivlan, vanmakt, hÀmndlystnad och förtvivlan igen.
Alla i ensemblen sjunger riktigt bra och det blir nÄgra lyckade operaparodier ocksÄ. Den djuriska ÄtrÄn yttrar sig vÀl inte sÄ konkret pÄ scenen, utan bör uppfattas i enlighet med ett Paglia-citat: "Sex Àr den punkt dÀr mÀnniska och natur möts, dÀr moral och goda viljor dukar under för primitiva drifter." Med andra ord, ÄtrÄn fÄr oss att tappa vÄrt moraliska fotfÀste och bli som djur. HÀr blir operans befruktning av pjÀsen verkningsfull.
Operans hertig Àr helt amoralisk och har alltsÄ ingen moral att förlora. Han Àr ungefÀr lika oskuldsfull som Gilda, fast tvÀrtom, sÄ att sÀga. Den omoraliske Àr Rigoletto som leder hertigen frÄn den ena utsvÀvningen till den andra och pekar ut vem han skall förföra nÀsta gÄng, samtidigt som han hÄnar den olycklige fadern eller bedragne Àkta mannen. Men han drivs inte av ÄtrÄ, han bara hatar alla andra som inte har en puckel som han sjÀlv.

Vilka Àr dÄ offren för denna djuriska ÄtrÄ som pjÀsen vill illustrera? Jo, kvinnorna, som lÄter sig förföras och förledas av sin ÄtrÄ (de kallar det gÀrna kÀrlek). ­Maddalena förmÄr sin bror att svika sin yrkesetik och mörda en annan person Àn hertigen som hon har förÀlskat sig i trots att hon bara kÀnt honom nÄgon timme. Gilda krossar sin far nÀr hon ger sitt liv för att rÀdda den man som hon Àlskar trots att han svikit henne. Och för att riktigt markera poÀngen ger ytterligare tre kvinnor förutom Gilda i pjÀsen sitt liv för att rÀdda den ovÀrdige hertigen.

SÄ mÀnnen Àr som de Àr, omoraliska drullar, och det Àr kvinnorna som fÄr stÄ för moralen - om de klarar av att behÄlla den nÀr deras ÄtrÄ sÀtter dem pÄ prov. Jag tror Paglia och kanske ocksÄ Freud skulle instÀmma i det budskapet. GÄ och se pjÀsen och bestÀm sjÀlva vad ni anser om saken!
Rigoletto av Giuseppe Verdi
Uppsala stadsteater
Libretto: Francesco Maria Piave
Regi: Mellika Melani
Scenografi och kostym: Bengt Gomér
Musik: Dror Feiler
Ljus: Patrik Angestav
I rollerna: Frida Röhl, Emil Almén, Göran Engman, Aleksa Lundberg, Fredrik ­Meyer, Shima Niavarani, Oskar Pöysti och­ ­David Wahlén.