Lyckade operaparodier
Uppsala stadsteaters uppsĂ€ttning Rigoletto vill sĂ„ mycket och Âhinner med det mesta, skriver Per A F Ă
berg och rekommenderar ett besök pÄ teatern.
Foto: Mats BĂ€cker
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
PjĂ€sens handling följer operans, men avbryts med jĂ€mna mellanrum av att skĂ„despelarna stiger ut ur sina roller och pĂ„ ett ganska akademiskt vis diskuterar könsroller och manlig och kvinnlig sexualitet. Oftast sker det med den amerikanska kulturikonen ÂCamille Paglias ord, nĂ„gon gĂ„ng fĂ„r markis de Sade och Freud ocksĂ„ höras. Publiken skrattade igenkĂ€nnande Ă„t gamle Freuds teorier om penisen men var, tycker jag, en smula avvaktande inför Paglias provocerande idĂ©er om pornografi, kön och vĂ„ldtĂ€kt.
PjĂ€sen vill sĂ„ mycket pĂ„ en gĂ„ng och hinner med det mesta. Den försöker sudda ut grĂ€nsen mellan könen genom att lĂ„ta kvinnor upptrĂ€da i mansroller samtidigt som mĂ€n upptrĂ€der i kvinnoÂklĂ€der. Alla bĂ€r högklackade skor och strumpbyxor, i dag kvinnoklĂ€der men vid hertighovet i Mantua en sjĂ€lvklar del av mansdrĂ€kten. Den prövar olika genrer: experimentell politisk teater, Âabsurd fars, studentspex - ibland Ă€r det ocksĂ„ opera. Den lĂ„ter ÂPaglias kontroversiella idĂ©er ge relief Ă„t det som hĂ€nder rollfigurerna och konfronterar det historiska dramats Âmoralbegrepp med vĂ„ra nutida. LĂ„ter det trĂ„kigt? Det Ă€r det inte. Göran Engmans hertig Ă€r en rouĂ© som allt mer desperat söker den sexuella njutningen. Han excellerar med olika symboler för sin enorma potens. Kvinnorna faller mĂ€rkligt nog för honom.
Gilda i Shima Niavaranis gestalt Àr en fantastisk oskuld i lÀderstövlar, med en pyrande sexualitet under ytan. Hon Àr som hÀmtad frÄn ett amerikanskt undergroundmagasin. Frida Röhl som Rigoletto tar till vara rollens alla kÀnslolÀgen och utstrÄlar omvÀxlande elakhet, omtanke, förtvivlan, vanmakt, hÀmndlystnad och förtvivlan igen.
Alla i ensemblen sjunger riktigt bra och det blir nÄgra lyckade operaparodier ocksÄ. Den djuriska ÄtrÄn yttrar sig vÀl inte sÄ konkret pÄ scenen, utan bör uppfattas i enlighet med ett Paglia-citat: "Sex Àr den punkt dÀr mÀnniska och natur möts, dÀr moral och goda viljor dukar under för primitiva drifter." Med andra ord, ÄtrÄn fÄr oss att tappa vÄrt moraliska fotfÀste och bli som djur. HÀr blir operans befruktning av pjÀsen verkningsfull.
Operans hertig Àr helt amoralisk och har alltsÄ ingen moral att förlora. Han Àr ungefÀr lika oskuldsfull som Gilda, fast tvÀrtom, sÄ att sÀga. Den omoraliske Àr Rigoletto som leder hertigen frÄn den ena utsvÀvningen till den andra och pekar ut vem han skall förföra nÀsta gÄng, samtidigt som han hÄnar den olycklige fadern eller bedragne Àkta mannen. Men han drivs inte av ÄtrÄ, han bara hatar alla andra som inte har en puckel som han sjÀlv.
Vilka Ă€r dĂ„ offren för denna djuriska Ă„trĂ„ som pjĂ€sen vill illustrera? Jo, kvinnorna, som lĂ„ter sig förföras och förledas av sin Ă„trĂ„ (de kallar det gĂ€rna kĂ€rlek). ÂMaddalena förmĂ„r sin bror att svika sin yrkesetik och mörda en annan person Ă€n hertigen som hon har förĂ€lskat sig i trots att hon bara kĂ€nt honom nĂ„gon timme. Gilda krossar sin far nĂ€r hon ger sitt liv för att rĂ€dda den man som hon Ă€lskar trots att han svikit henne. Och för att riktigt markera poĂ€ngen ger ytterligare tre kvinnor förutom Gilda i pjĂ€sen sitt liv för att rĂ€dda den ovĂ€rdige hertigen.
SÄ mÀnnen Àr som de Àr, omoraliska drullar, och det Àr kvinnorna som fÄr stÄ för moralen - om de klarar av att behÄlla den nÀr deras ÄtrÄ sÀtter dem pÄ prov. Jag tror Paglia och kanske ocksÄ Freud skulle instÀmma i det budskapet. GÄ och se pjÀsen och bestÀm sjÀlva vad ni anser om saken!
Rigoletto av Giuseppe Verdi
Uppsala stadsteater
Libretto: Francesco Maria Piave
Regi: Mellika Melani
Scenografi och kostym: Bengt Gomér
Musik: Dror Feiler
Ljus: Patrik Angestav
I rollerna: Frida Röhl, Emil AlmĂ©n, Göran Engman, Aleksa Lundberg, Fredrik ÂMeyer, Shima Niavarani, Oskar Pöysti och ÂDavid WahlĂ©n.
Uppsala stadsteater
Libretto: Francesco Maria Piave
Regi: Mellika Melani
Scenografi och kostym: Bengt Gomér
Musik: Dror Feiler
Ljus: Patrik Angestav
I rollerna: Frida Röhl, Emil AlmĂ©n, Göran Engman, Aleksa Lundberg, Fredrik ÂMeyer, Shima Niavarani, Oskar Pöysti och ÂDavid WahlĂ©n.