Möte mellan teatervÀrldar

Lysande skÄdespel av en vÀlregisserad ensemble med Ghita ­NÞrby i spetsen, ­skriver Roland Lysell.

Foto: Fotograf saknas!

Teater & musikal2008-04-25 00:01
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
Ett brÄddjup gapar mellan Ingmar Bergmans och Hilda Hellwigs teatervÀrldar. Han stod i en naturalistisk tradition, hon i ett experimenterande avantgarde, han höll konstellationer och scenerier i fast grepp innan skÄdespelarna ens kom in i bilden, hon arbetar i samma process som de. Bergman blottlade sjÀlslivets dolda rötter i barndom och svek, Hellwig lÄter stundom rollfigurerna explodera i bisarra uttryck pÄ scenen.

Men just nu kan ett möte dem emellan studeras pÄ en av smÄscenerna, Portscenen, pÄ Det Kongelige Teaters luftigt vackra Skuespilhus som öppnar sig mot vattnet vid Sankt AnnÊ Plads. Hellwig tillhör den regissörselit som inbjudits att iscensÀtta de första produktionerna i det nyligen invigda huset.
Överraskande nog har man valt en instudering av Bergmans Höstsonaten - filmen frĂ„n 1978 med Ingrid Bergman som konsertpianisten Charlotte och Liv Ullman och Lena Nyman som hennes döttrar Eva och Helena.

Videokameran Àr det instrument som i benÄdade ögonblick nu Äterupplivar BergmanvÀrlden med dess behÀrskade borgerliga individer oförmögna att Àlska, trots ivriga försÀkringar om motsatsen, och i detta fall ocksÄ stÄndscirkulation Ät fel hÄll. Tammi Østs Eva, en journalist, blir i sin neurotiska konventionalism och kantighet en mer profilerad gestalt Àn hon blev i Ullmans tolkning av rollen i filmen.

Först presenterar Eva hela förestÀllningen för oss som en videofilm. Sedan springer hon runt med kameran bÄde nÀr modern anlÀnder och senare i kÀnsliga ögonblick. SÄ fÄr det teater-pÄ-teaterntema som sÄ ofta utnyttjades av Bergman en modern motsvarighet. Kameran bÄde blottlÀgger och distanserar, och framför allt avvÀrjer den sentimentalitet.

I en viktig scen mot slutet strÀcker Eva sina armar uppÄt lÀngs den vita vÀggen nÀr hon förtvivlat besvÀrjer den verklighet och uppriktighet som hon saknar - som om autenticiteten hade intagit Gud Faders plats. Eva stÀller sÄdana krav pÄ att Àlskas att hennes oförmÄga att ta till sig den kÀrlek hon faktiskt möter blir total; sorgen över ett dött barn har lÄst henne i psykisk kramp.

Med hjÀlp av videokameran projiceras ocksÄ aktörernas ansikten pÄ vÀggarna och sÀrskilt fascinerande Àr det att följa Ghita NÞrbys (Charlotte) nyanserade minspel. Det Àr ingen diva eller grande dame vi möter, utan vid sin första entré liknar den kortklippta Charlotte i svart byxdrÀkt, slÀpande pÄ sin koffert, en liten satt gubbe. Charlottes konflikt mellan konst och liv visar sig hÀr vara högst fysisk och konkret.

Konsten har för henne inte bara varit karriÀr och sjÀlvförverkligande utan ocksÄ skapat ett behov att frigöra musikalisk kvalitet. OcksÄ hon söker kÀrlek, kÀrlek frÄn de döttrar hon försummat. Draperad i röd aftonklÀnning eller grÄ nattdrÀkt rör sig NÞrby med en sjÀlvklarhet och behÀrskning som utstrÄlar dominans och kontrollbehov, men Àn mer vÀlvilja. Det Àr hon som fÄr vÄra sympatier.

Scenen Àr vit och sober; ibland öppnas vÀggen mot ett inre rum med en flygel eller en sÀng och ovanför finns ytterligare en spelplats varifrÄn aktörer kan beskÄda skeendet nere pÄ scenen. I Lars Egegaard SÞrensens raffinerade ljusdesign belyses ytor i klara intensiva fÀrger, ofta rött eller grönt.
De dödas nÀrvaro framstÀlls nÀstan skÀmtsamt av Hellwig. Hon lÄter Leonardo, Charlottes avlidne vÀn, som kanske ocksÄ förvÀrrat Helenas spastiska sjukdom, dyka upp som en stum cellist, gestaltad av Anders GrÞn.

Laura DrasbÊk tolkar hjÀrtskÀrande den förkrympta Helena i rullstol och fÄr sedan i nÄgra scener blomma ut som den vackra unga kvinna Helena en gÄng var, innan hon i ett epileptiskt anfall kryper ihop pÄ golvet sedan modern rest. SÞren Spanning som Evas make fÄr oss i sin diskreta framtoning att förstÄ hur Eva kan kÀnna sig oÀlskad ocksÄ i sitt perfekta Àktenskap.
Bergmans manus kan ibland te sig kufiskt med sin paradoxala blandning av nÀrgÄngen realism och mÀrklig verklighetsfrÄnvÀndhet: kroniska spasmer pÄ grund av chock, tvÀra stÀmningskast etcetera.

Konsten att sluta stycken ger hÀr vika för melodramen. Charlotte reser, men Eva skriver ett brev, dÀr hon visar att hon kommit till insikt, sÄvÀl om moderns kÀrlekslÀngtan som om sin egen lÄsning. FörmÄdde inte ens Bergman hÄlla 1970-talsterapierna pÄ avstÄnd? Men tack vare iscensÀttningens inneboende rytm, optik och musikalitet förbleknar Àven denna invÀndning.
IscensÀttningen vill mera vara en komposition i ljud och ljus Àn sÀtta generationsproblem under debatt. Rytmen understryks av det lysande spelet av en vÀlregisserad ensemble med Ghita NÞrby i spetsen.
Teater
Det Kongelige Teater, Skue­spilhuset Portscenen, Köpenhamn
Höstsonaten av Ingmar Bergman

ÖversĂ€ttning: Asta Hoff-JĂžrgensen
Regi: Hilda Hellwig
Scenografi och kostym: Herbert Murauer­
Ljusdesign: Lars Egegaard SĂžrensen
I rollerna: Ghita NÞrby, Tammi Øst, ­SÞren Spanning, Laura DrasbÊk, Anders GrÞn (cellist)