Ragnarök sluter ringen
SÄ har dÄ Dramatenchefen Staffan Valdemar Holm enligt egen utsago lÀmnat sitt lÄngvariga men njutningsfyllda purgatorium i Infernos nionde krets: Wagners tetralogi Nibelungens ring Àr sluten pÄ Kungliga Operans scen.
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Ett operaÄbÀke med en total speltid pÄ uppemot arton timmar krÀver i det nÀrmaste omÀnskliga resurser avseende sammanhÄllna visioner och koncept. Inte ens Wagner sjÀlv lyckades upprÀtthÄlla den fulla konsekvensens kontinuitet under verkets tjugoÄttaÄriga tillkomsthistoria och det vore orimligt om inte Àven en regissör pÄverkades och utvecklades under arbetets gÄng. Holms början i Rhenguldet placerade handlingen i Wagners egen tid och inledde med ett ganska oförbindligt och sagomÀssigt anslag - tydligast markerat av de till Elsa Beskows tanter associerande Rhendöttrarnas torrsim i museet med diverse Wagnerartefakter - för att efter hand ge skeendet möjlighet att skruvas Ät och svartna ju nÀrmare vÄr egen tid vi kommer.
Tendensen var till en början pĂ„taglig men kom efterhand att luckras upp av diverse distanserande pĂ„fund som stundom fick Ă„skĂ„daren att fundera över hĂ„llfastheten i den övergripande visionen: att Holm Ă€r en överlĂ€gsen personinstruktör framkom i ett otal exempel som lyfte fram samspelet mellan personerna och innebörden av deras relationer, men ocksĂ„ att han fallit till föga för ingivelser vilkas bĂ€rkraft han överskattat. Ănnu i Valkyrian, dĂ€r kĂ€nslor och relationer dominerar den dramatiska utvecklingen kĂ€ndes Holms tolkning övertygande och drabbande, för att i Siegfried lĂ€mna plats för mera bisarra och distraherande infall. Ăven om Holm i mĂ„nga avseenden följt Wagners anvisningar fick vi dĂ€r t ex Fafners djupa skog ersatt av en bakgĂ„rd och draken sjĂ€lv med en tivoliutropare. Förvisso mĂ„ste vissa av de mĂ€rkligare inslagen lĂ€ggas tillrĂ€tta för att beröra en modern publik, men en genuin Verfremdungsteknik mĂ„ste fördjupa upplevelsen utan att samtidigt trivialisera.
Liknande inslag finns nu ocksÄ i Ragnarök. Inte minst har Holm tagit filmen till hjÀlp och projicerar och kommenterar skeendet pÄ en stor filmduk kringgÀrdad av Bente Lykke Möllers monumentala rektanglar som nu liksom tidigare inramar och stÀnger rummet mot omvÀrlden. Greppet kÀnns inledningsvis smÄtt genialt men drivs mÄhÀnda ett varv för lÄngt - det Àr förstÄeligt att mÄnga problematiska situationer pÄ detta sÀtt lÄter sig hanteras. De Äterkommande svartvita sekvenserna associerar till stumfilm och ger ÄskÄdaren en rad tidsanknutna associationer. Likt journalfilmer spelas tidigare scener upp nÀr de har relevans för handlingen och fungerar samtidigt som en vÀlkommen pÄminnelse för den publik som sett den tidigare delen av tetralogin för ett eller flera Är sedan. VÀrlden utanför blir ibland tydligast och hotfullast i minnet och pÄ film medan den konkreta, begrÀnsade och privata spelplatsen bokstavligen fokuseras av den fysiska scenen.
DĂ€rmed fĂ„r Ă„skĂ„daren förlika sig med att en biografsalong utgör navet för de i övrigt med rekvisita spartanskt utrustade scenerna i Ragnarök. PĂ„ sin eldomgĂ€rdade valkyrieklippa vĂ€ntar BrĂŒnnhilde pĂ„ Siegfried medan hon tittar pĂ„ film, Siegfrieds resa utmed Rhen illustreras i vackra naturbilder, de fortfarande obegripligt osexiga Rhendöttrarna fortsĂ€tter sitt torrsim och sina fnittriga djupdykningar i biosalongen medan filmen fĂ„r stĂ„ för vattnet, den för Siegfried sĂ„ ödesdigra jaktscenen med jĂ€garna utspelas ocksĂ„ pĂ„ biografen - sin ungdomsberĂ€ttelse levererar han som en entertainer. Det kan inte hjĂ€lpas att det ibland uppstĂ„r slitningar mellan den högstĂ€mda musiken, den upphöjda innebörden och den triviala iscensĂ€ttningen. NĂ„got som sĂ€kert Holm varit medveten om nĂ€r han avsiktligt förminskat dramat.
Holm har sagt att han ser relationen mellan dottern BrĂŒnnhilde och fadern Wotan som den grundlĂ€ggande idĂ©n i verket. Tydligt manifesteras detta i den vackra slutcenen, dĂ€r filmmediet ocksĂ„ fungerar som bĂ€st: BrĂŒnnhildes bĂ„l flammar i bakgrunden och övergĂ„r omĂ€rkligt i den översvĂ€mmande Rhen för att avslutas med Wotans tĂ€rda men försonade ansikte som slutligen brĂ€nns sönder framför den heta projektorslampan. Men nĂ„gon vĂ€rld som störtar samman fĂ„r vi bara höra i musiken.
Följaktligen skruvas inte heller handlingen Ät lika mycket som man förvÀntat sig av de tidigare delarna, och i det avseendet Àr Holms Ring en besvikelse: det stora förlorar sig litet för ofta i det lilla och man drabbas inte av mer Àn den undersköna musiken. Tiden tycks av drÀkterna att döma nÄ in i 1900-talets katastrofer, frÄn den inledande biedermeierkostymeringen till vÀrldskrigens sentida hattmode och trenchcoat. FrÄgan Àr om vi nÄr fram till nuet, de mÄnga brÀnnande paralleller som finns till trots?
Men personregin nĂ„r lĂ„ngt, och i Ragnarök imponerar mĂ„nga i den jĂ€mna och högklassiga ensemblen. Inte minst gör Gabriel Suovanen ett sensationellt genomarbetat portrĂ€tt av den degenererade gibikungen Gunther, tĂ€tt sekonderad av Lena Nordins syster Gutrune: raffinerade studier i mĂ€nskliga tillkortakommanden. Katarina Dalaymans BrĂŒnnhilde - den verkliga huvudpersonen - firade triumfer bĂ„de vokalt och i sin identifikation med Wotans starka Ă€lsklingsdotter som till sist tĂ€nder bĂ„let och möjligen ocksĂ„ hoppet om en ny och bĂ€ttre vĂ€rld. Lars Cleveman som med kort varsel fick ersĂ€tta en indisponerad PĂ€r Lindskog befĂ€ste sin karriĂ€r som pĂ„litlig slitvarg som frejdig Siegfried, Ă€nnu dock litet stel i mimiken i sin lĂ€tt Putin-liknande framtoning. Publikfavoriten Hans-Peter König dominerade stort som handlingens vĂ€ldiga onda genius Hagen.
Gregor BĂŒhl dirigerade Hovkapellet med stor auktoritet. Wagners oförlikneliga instrumentation lyftes kĂ€nsligt fram i ofta ovanligt lĂ„ngsamma tempi samtidigt som den fulla orkesterklangen - Ă€ven de nytillverkade tjurhornen med sina suggestivt brutalt brustna klanger i andra akten! - obehindrat fick vĂ€lförtjĂ€nt spelrum.
Kungliga Operans Nibelungens ring Àr dÀrmed sluten. Hur den förnyade helheten verkar fÄr vi se nÀr alla de fyra delarna sÄ smÄningom spelas sÄsom Wagner har avsett, med kort tid mellan verken. Tills vidare: mycket finns att sÀga, det mesta förvisso osagt.
Ragnarök (GötterdÀmmerung/Gudaskymning)
Kungliga Operan
Musikdrama av Richard Wagner. Regi: Staffan Valdemar Holm. Medverkande: Lars Cleveman (Siegfried), Gabriel Suovanen (Gunther), Hans-Peter König (Hagen), Ketil Hugaas (Alberich), Katarina Dalayman (BrĂŒnnhilde), m.fl.
Kungliga Operans kör, Kungliga Hovkapellet. Gregor BĂŒhl, dirigent.
Kungliga Operan
Musikdrama av Richard Wagner. Regi: Staffan Valdemar Holm. Medverkande: Lars Cleveman (Siegfried), Gabriel Suovanen (Gunther), Hans-Peter König (Hagen), Ketil Hugaas (Alberich), Katarina Dalayman (BrĂŒnnhilde), m.fl.
Kungliga Operans kör, Kungliga Hovkapellet. Gregor BĂŒhl, dirigent.