Robert Wells invigde Dragon Gate

Robert Wells och hans musiker imponerade föga när de invigde det spektakulära Dragon Gate utanför Älvkarleby på lördagskvällen, skriver Stefan Warnqvist.

Foto: Lars Wigert/Gefle Dagblad

Teater & musikal2007-09-02 13:54
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det omskrivna Dragon Gate vid E4:an utanför Älvkarleby hade invigning på lördagskvällen, och den stora begivenheten var en Rhapsody in Rock-konsert med Robert Wells. Att just han får vara först ut på banan i en anläggning byggd i kinesisk stil känns helt logiskt. Wells har vid flera tillfällen uppträtt med stor framgång i Kina och där mer eller mindre fungerat som musikalisk ambassadör för Sverige.

En del av framgångskonceptet för Rhapsody in Rock har varit att musiken spänt över alla tänkbara genrer, men denna kväll blev det mest ett mischmasch. Det var lite Meat Loaf, lite opera, Beethovens Für Elise, en Beatles-cover (förstås) och AC/DC:s Highway to hell i en enda salig röra.

Vid två tillfällen bjöd Johan Rheborg på stå upp-komik. Han orerade bland annat om att män inte vet vad de ska svara när kvinnor frågar ?ser jag tjock ut i det här?? samt att kvinnor dansar för att det är kul, män för att få till det. Hade det varit tafflig buskis hade humor på den nivån varit vad man kunde vänta sig, men för en ansedd komiker som Rheborg borde dylika mossiga och sexistiska skämt vara långt under hans värdighet.

Snäppet värre var dock Wells och orkesterns bombastiska slakt av Roll over Beethoven, som nog var den enskilt värsta låt som undertecknad någonsin har upplevt på en spelning. Längre än så går det inte att komma från den energi och attityd som gjorde att Chuck Berrys original skrev in sig i rockhistorien på 50-talet.

Några få gånger blev konserten riktigt bra. Det var när den kinesiska folkmusikern Jiang Kemei dök upp som gäst och bjöd på sagolikt vacker musik med sitt tvåsträngade instrument Erhu. I dessa låtar visade även Wells en mer lågmäld sida av sitt pianospel.

När jag missmodigt körde hem från Dragon Gate i det strilande regnet kunde jag konstatera att kvällen varit ett bottennapp. Det var enbart för Jiang Kemeis fantastiska framträdande och en duktig ljudtekniker som betyget inte blev ännu lägre. Jag drog mig till minnes extranumret, Queens The show must go on, med det obligatoriska, mediokra fyrverkeriet och tänkte: helst inte.
Robert Wells
"Rhapsody in Rock, China Edition"
Dragon Gate, Älvkarleby, lördag