Shakespeare bland bajamajor
En midsommarnattsdröm pÄ Uppsala Stadsteater rymmer mÄnga tilltalande anpassningar av pjÀsen till vÄr tid. Men i all humor saknas en genomgripande tolkning, tycker Anna Nordlund.
Foto: Urban Jörén
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
VĂ„r ledsagare genom En midsommarnattsdröm Ă€r dels stĂ„upparen Ăzz NĂ»jen, dels Ăzz NĂ»jen som Puck, kĂ€rleksförvecklingarnas katalysator i pjĂ€sen. Som grepp att föra pjĂ€sen nĂ€rmare en modern och ung publik fungerar det och lyfter fram det burleska hos Shakespeare. KaraktĂ€rernas utvecklingar i stĂ„uppkomik antyder ocksĂ„ varför regissören DritĂ«ro Kasapis och pjĂ€sens övriga textbearbetar, stĂ„upparna Erik Norberg, Getrud Larsson och Ăzz NĂ»jen, tycker att En midsommarnattsdröm har aktualitet. Det Ă€r vĂ„r tids kĂ€rlekskonventioner som fokuseras med framgĂ„ng.
KÀrlek som erotiska begÀr intresserar Shakespeare.
Ofta i Shakespeares vÀrld utmanar ungdomar förÀldragenerationens förvÀntningar pÄ hur de erotiska begÀren bör kanaliseras och hans sympatier ligger hos den yngre generationen. Victorias och Daniels bröllop Àr en ShakespeareförvÀxling nÀr den Àr som bÀst!
Men för att kommentera de erotiska begÀrens utmaningar i dagens samhÀlle Àr Kasapis grepp att lÄta dem kretsa kring 60+-generationen. HÀr Àr det sonen Egeus, förtrÀffligt tillknÀppt spelad av Aksel Morisse, som motsÀtter sig modern Hermias öppna lust till en olÀmplig Àlskare. Eva Fritjofson gör Hermia till en övertygande lustfylld kvinna som svÄrligen anpassar sig till sonens krav pÄ korrekt kvinnligt upptrÀdande. Tillsammans med rockpoeten Lysander, sliskigt bra spelad av Mats Blomgren, flyr hon sonens krav pÄ att istÀllet gifta sig med den pÄlitliga Demetrius, bort till reggaefestivalen.
Scenografin Àr enkel bland bajamajor och grönskande trÀd bakom en scen pÄ reggaefestivalen i Uppsala. Reggaekungen Oberon (Aksel Morisse) regerar tillsammans med sin stÀndigt otrogna flickvÀn Titania (Sarah Maya Jackson). Hit kommer ocksÄ Hermias vÀninna den desperata Helena, som i Maria Sundboms gestaltning för tankarna till Bridget Jones och annan chicklitt och knappast skulle vara vÀninna med Fritjofsons Hermia. Helena tar med sig den ovilliga Demetrius. Han vill av en i denna uppsÀttning oförklarlig anledning gifta sig med Hermia. Minst karikatyr och mest sympatiskt Àr Gustav Levins Demetrius, han som i Shakespeares text Àr karikatyren av en osympatisk streber.
Lysander, Hermia, Demetrius och Helena blir mer eller mindre karikatyrer av olika slags typer vi alla mött, pÄ bekostnad av att deras inbördes relationer och förhÄllande till Shakespeares text blir dunkel. Men roliga stÄupp-monologer baserades pÄ sina karikatyrer hÄller alla fyra.
Bland bajamajor och tvÄmanstÀlt börjar nu en oemotstÄndlig Puck i gröna trikÄer och grön ballerinakjol sitt jobb att med hjÀlp av Oberons örtcigaretter förvÀxla begÀren sÄ att allt kan sluta i tre lyckliga pars förening. Tillkommer sÄ den lilla teaterförestÀllningen om Pyramus och Tisbes förbjudna kÀrlek, som enkla hantverkare i Shakespeares pjÀs sÀtter upp för att underhÄlla pÄ bröllopsfesten. HÀr framförs pjÀsen i grande finale av statsministern som Pyramus (Gustav Levin), alliansens övriga partiledare Maud (Eva Fritjofson)som mÄne och Göran (Mats Blomgren) som mur, Jan Björklund som regissör, Mona Sahlin (Sarah Maya Jackson) som Tisbe och Jimmy à kesson (Aksel Morisse) som lejon. Hantverkarna, som taffliga i utförandet men Àrliga i kÀnsla framför Pyramus och Tisbe, Àr det enkla folket som hÄnas av överklassen, som pjÀsens övriga karaktÀrer representerar. Den inverterade karikatyr som Dritëro Kasapi skapar med toppolitiker i stÀllet för hantverkare Àr mycket rolig och elak. Publiken har ocksÄ fÄtt följa deras repetitioner i regeringskansliet och senare ute vid Jimmy à kessons sommarstuga pÄ fÀlten vid reggaefestivalen. Men nÄgot möte mellan politikernas biroller och kÀrleksparens huvudroller sker inte, eftersom skÄdespelarna Àr desamma. SÄ de parallella historierna smÀlter aldrig samman och kommenterar varandra.
Dritëro Kasapis En midsommarnattsdröm blir vÀl paketerad underhÄllning och satir, med spÀnnande lösningar för att göra Shakespeares pjÀs aktuell. Men för en helhetsupplevelse hÀnger lösningarna inte ihop. Och de har ingen tydlig förankring i en sammanhÀngande tolkning av Shakespeares En midsommarnattsdröm.
Uppsala stadsteater, Stora scenen: En midsommarnattsdröm av William Shakespeare. ĂversĂ€ttning: Göran O Eriksson
Bearbetning: DritĂ«ro Kasapi, Erik Norberg, Gertrud Larsson, Ăzz NĂ»jen
Regi: Dritëro Kasapi
Scenografi/Kostym: Annika Nieminen Bromberg
Ljus: Anders Ekman
Mask/Peruk: Johanna RönnbÀck
Bearbetning: DritĂ«ro Kasapi, Erik Norberg, Gertrud Larsson, Ăzz NĂ»jen
Regi: Dritëro Kasapi
Scenografi/Kostym: Annika Nieminen Bromberg
Ljus: Anders Ekman
Mask/Peruk: Johanna RönnbÀck