Suverän gestaltning
Dramatens stora scen har haft storfrämmande. Dansikonen Mikhail Baryshnikov med partnern Ana Laguna och verk av bl a Mats Ek har mellanlandat efter gästspel på Operan i Riga och inför fortsatt Europa-turné. De tre föreställningarna av Three solos and a duet blev utsålda på nolltid.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Solo for two gjordes ursprungligen av Mats Ek för TV år l996 med musik avArvo Pärt, "Spiegel im Spiegel". Den kallades då Rök och omarbetades senare för scen som Solo för två. Det är en vemodig kärleksduett på temat mannen och kvinnan, som är varandras spegelbild. I kvällens program dansas endast slutscenen, där den kvinnliga dansaren har ett långt solo då hon lämnats av mannen. Den kraftfulla koreografin uttrycker kärlek, längtan och ilska. Ana Laguna skildrar suveränt dessa känslor. Baryshnikov skymtar fram i bakgrunden och markerar mannen som lämnat henne. En kvarlämnad sko som kvinnan smekt passar inte hans fot.
Years later är Baryshnikovs andra solo i koreografi av fransmannen Benjamin Millepied. Denne har tagit hjälp av film och video signerade Asa Mader.Musiken är av Philip Glass. Baryshnikov dansar lekfullt och ironiskt med sig själv på filmduken. Plötsligt framträder en mycket ung Baryshnikov och tränar höga hopp och piruetter i en balettsal. Den äldre dansaren försöker följa men ger snart upp inför den yngres höga tempo. Istället avslutar han solot med några jazzsteg. Det är elegant och humoristiskt framfört.
Mikhail Baryshnikovs samarbete med koreografen Mats Ek började år 2007 och resulterade snabbt i verket Ställe med Ana Laguna som partner. Premiären var på Dansens Hus i augusti 2007. Det blev succé och Baryshnikov önskade att få arbeta vidare med verket för att tränga djupare in i koreografin. Han uppskattar Eks förmåga att se på relationer och utforska mänskliga känslor. Kvällen avslutades med Ställe (Place i programbladet). Visst har verket koreografiskt och stämningsfullt fördjupats med de två dansarna i rörande och perfekt samklang. Två vackert åldrade och erfarna dansare gestaltar suveränt ett komplicerat parförhållande till Fläskkvartettens specialgjorda musik. När Ana Laguna lägger sig att sova under scenografins stora matta är Baryshnikov ute och rumlar i ett solo, som nu mognat och blivit ännu mer Eks i framförandet. Det märks att Baryshnikov trivs i vännens koreografi.
Stående ovationer från en lycklig och jublande publik blev svaret på denna kväll. Det märktes att Misha är omåttligt populär i Sverige. Låt oss hoppas att det blir en fortsättning på samarbetet med Mats Ek.