SvÄrförstÄeligt om bröders ansvar och makt

Texten bygger pĂ„ intervjuer med unga invandrare, och Upsala stadsteater samarbetar med Fryshuset och Riksteatern: resultatet Ă€r situationsteater, och formen fungerar utmĂ€rkt för syftet.Elektras Bröder kommer att spelas parallellt pĂ„ Stadsteatern och i skolor. De unga som lever i det som visas fĂ„r chansen att Ă€ndra förestĂ€llningen genom det efterarbete som ingĂ„r.Scener tas om och publiken fĂ„r komma med förslag pĂ„ alternativa vĂ€gar att lösa situationen, alternativ som skĂ„despelare och publik prövar tillsammans.BefĂ€ster den manliga maktenSkĂ„despelarna Ă€r unga och majoriteten Ă€r invandrare. De byter roller med smĂ„ medel. De leker med manligt och kvinnligt, de talar stundtals pĂ„ det som kallas invandrarsvenska, och vi förs in i ett sprĂ„k som ytterligare befĂ€ster den manliga makten, men ocksĂ„ skapar ett utanförskap för mig som svensk och tjej i publiken. För det Ă€r svĂ„rt att förstĂ„ det som berĂ€ttas.Inte för att skĂ„despelarna inte tydliggör problemet, utan för att det som berĂ€ttas Ă€r sĂ„ mĂ€rkligt.Vi följer ett antal personer genom deras försök att dels leva sina egna liv, dels leva sina förfĂ€ders liv.Scenen Ă€r en fyrkant, vi i publiken Ă€r placerade pĂ„ vad som liknar förortens balkonger runt fyrkanten. Golvet Ă€r blĂ„tt och ut frĂ„n detta gĂ„r fyra gula gĂ„ngar. Det Ă€r i den blĂ„gula kontexten som problemen aktualiseras. HĂ€r finns den unga killen som varit förĂ€lskad pĂ„ avstĂ„nd i tvĂ„ Ă„r, och som tĂ€nker vĂ€nta med sex tills han gifter sig.Men hans kompisar Ă€r tuffa killar som förklarar för publiken varför alla svenska tjejer Ă€r horor, och de förklarar för sin oskuld till kompis att han mĂ„ste lĂ€ra sig ligga med tjejer — men det mĂ„ste ske med en svensk tjej.Systrarna i fokusTrots att Elektras Bröder vĂ€ljer att fokusera just bröderna, Ă€r det Ă€ndĂ„ systrarna som kommer att stĂ„ i centrum. Det kan kanske förklaras genom att det Ă€r dessa som utlöser brödernas nedĂ€rvda ansvar och handlandet som följer pĂ„ detta. Det Ă€r intressant att se hur unga tonĂ„rskillar stĂ„r för familjens heder. Hur dessa killar ska straffa den syster som de vuxit upp med, haft som lekkamrat och sĂ€kert ocksĂ„ haft hemligheter tillsammans med.Men sĂ„ nĂ€r syskonen ska bli vuxna Ă€r maktbalansen förskjuten. Medan jag bevittnar detta blir det svĂ„rare och svĂ„rare att vĂ€rja sig mot de fyra pĂ„ scenen som pekar pĂ„ den paradox det Ă€r nĂ€r familjen sĂ€gs vara det absolut viktigaste — men man samtidigt tillĂ„ts ha ihjĂ€l en medlem av familjen.

Teater & musikal2004-10-10 20:36
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
NULL
Upsala stadsteater, Ettan|Elektras Bröder. Texter av Åsa Lindholm, Mikael Olsson och Olof Willgren sammanstĂ€llda av Michael Cocke, regi: Michael Cocke, scenografi och kostym: Katrin BrĂ€nnström, ljus och ljud: Anders Ekman. Medverkande: Fikret Çesmeli, Yelda Hadodo, Bahareh Razekh