SvÄrförstÄeligt om bröders ansvar och makt
Texten bygger pÄ intervjuer med unga invandrare, och Upsala stadsteater samarbetar med Fryshuset och Riksteatern: resultatet Àr situationsteater, och formen fungerar utmÀrkt för syftet.Elektras Bröder kommer att spelas parallellt pÄ Stadsteatern och i skolor. De unga som lever i det som visas fÄr chansen att Àndra förestÀllningen genom det efterarbete som ingÄr.Scener tas om och publiken fÄr komma med förslag pÄ alternativa vÀgar att lösa situationen, alternativ som skÄdespelare och publik prövar tillsammans.BefÀster den manliga maktenSkÄdespelarna Àr unga och majoriteten Àr invandrare. De byter roller med smÄ medel. De leker med manligt och kvinnligt, de talar stundtals pÄ det som kallas invandrarsvenska, och vi förs in i ett sprÄk som ytterligare befÀster den manliga makten, men ocksÄ skapar ett utanförskap för mig som svensk och tjej i publiken. För det Àr svÄrt att förstÄ det som berÀttas.Inte för att skÄdespelarna inte tydliggör problemet, utan för att det som berÀttas Àr sÄ mÀrkligt.Vi följer ett antal personer genom deras försök att dels leva sina egna liv, dels leva sina förfÀders liv.Scenen Àr en fyrkant, vi i publiken Àr placerade pÄ vad som liknar förortens balkonger runt fyrkanten. Golvet Àr blÄtt och ut frÄn detta gÄr fyra gula gÄngar. Det Àr i den blÄgula kontexten som problemen aktualiseras. HÀr finns den unga killen som varit förÀlskad pÄ avstÄnd i tvÄ Är, och som tÀnker vÀnta med sex tills han gifter sig.Men hans kompisar Àr tuffa killar som förklarar för publiken varför alla svenska tjejer Àr horor, och de förklarar för sin oskuld till kompis att han mÄste lÀra sig ligga med tjejer  men det mÄste ske med en svensk tjej.Systrarna i fokusTrots att Elektras Bröder vÀljer att fokusera just bröderna, Àr det ÀndÄ systrarna som kommer att stÄ i centrum. Det kan kanske förklaras genom att det Àr dessa som utlöser brödernas nedÀrvda ansvar och handlandet som följer pÄ detta. Det Àr intressant att se hur unga tonÄrskillar stÄr för familjens heder. Hur dessa killar ska straffa den syster som de vuxit upp med, haft som lekkamrat och sÀkert ocksÄ haft hemligheter tillsammans med.Men sÄ nÀr syskonen ska bli vuxna Àr maktbalansen förskjuten. Medan jag bevittnar detta blir det svÄrare och svÄrare att vÀrja sig mot de fyra pÄ scenen som pekar pÄ den paradox det Àr nÀr familjen sÀgs vara det absolut viktigaste  men man samtidigt tillÄts ha ihjÀl en medlem av familjen.
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Upsala stadsteater, Ettan|Elektras Bröder. Texter av Ă
sa Lindholm, Mikael Olsson och Olof Willgren sammanstĂ€llda av Michael Cocke, regi: Michael Cocke, scenografi och kostym: Katrin BrĂ€nnström, ljus och ljud: Anders Ekman. Medverkande: Fikret Ăesmeli, Yelda Hadodo, Bahareh Razekh