Underhållande show om popskräp
Sirqus Alfons rör sig i eurotechnosfären, men konserten på Reginateatern bjöd också på oväntade inslag. Enligt Andreas Jakobsson är de bäst när de låter den dunkande musiken flöda.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det nya består främst i ett ålderdomligt datorprogram, som gestaltas på en filmduk. Programmet styr och styrs av medlemmarna och känns mer 80-tal än 90-tal. Annars ligger fokus på det senare årtiondet.
Upplägget att göra covers på låtar som redan när de kom avfärdades som kommersiell dynga är roligt. Kanske för att musiken ligger för nära i tiden för att ha fått riktig upprättelse, vilket flera av låtarna faktiskt förtjänar.
Att plocka poänger på att parodiera östeuropeiska musiker och hurtiga norrmän känns mindre originellt, även om det är ganska effektivt. Den inte så lilla portionen hybris kombinerat med en illa dold blyghet som frontmannen Erik Rosales representerar ger också en extra kryddblandning åt smörgåsbordet av dancehall, hiphop, pop och new rejv.
Låtar som Electric, Mr Vain, Pump up the jam och Ice ice baby avverkas i medleyform i ett rasande tempo. Ofta så fort att det blir frustrerande. Ett par alster i sin helhet skulle inte skada. Inte heller att kapa bort lite av mellanspelen som bland annat består av smålustiga problem med tekniken och halvskojiga bråk mellan medlemmarna.
Även om den röda tråden bestående av opålitliga människor kontra den opålitliga tekniken fungerar ganska bra som ram för föreställningen så är det musikdelarna som gör Sirqus Alfon riktigt sevärda. Med klistriga poprefränger som kuliss blir såväl halvdana akrobatkonster som lättköpta slapstickinslag maximalt underhållande.
MUSIK
Sirqus Alfon
Reginateatern, Uppsala, 12 februari
Sirqus Alfon
Reginateatern, Uppsala, 12 februari