Ungas verklighet i starka bilder

KrĂ€snast möjliga publik och svĂ„rast tĂ€nkbara Ă€mne. SĂ„ kan man sammanfatta Gottsunda Teaters i helgen premiĂ€rvisade uppsĂ€ttning av Clare McIntyres pjĂ€s Low level panic. Vad det handlar om Ă€r tjejers sjĂ€lvbilder, utseende och sex. FörestĂ€llningen ges för en könssegregerad publik. PĂ„ förmiddagarna kommer tjejerna. Framförandet mitt pĂ„ dagen vĂ€nder sig till killarna.Överraskar och överrumplarNĂ€r jag sjĂ€lv ser förestĂ€llningen tillsammans med elever frĂ„n Ă„k 9 i Gottsundaskolan Ă€r stĂ€mningen avvaktande till en början. Lite knuffar i bĂ€nkraderna och en och annan plastpĂ„se med godis Ă€r det mest uppseendevĂ€ckande. Men nĂ€r ljuset slĂ€cks och en flicka som badar och borstar vaderna högt i vĂ€dret kommer till synes blir det knĂ€pptyst. Det hĂ€r Ă€r en pjĂ€s som överrumplar och överraskar den inte sĂ€rskilt teatervana, unga publiken. Och koncentrationen fortsĂ€tter sĂ„ gott som obruten hela den dryga timmen.ÄndĂ„ Ă€r det inga enkla frĂ„gor som behandlas. SĂ€kert inte för flickorna som redan sett pjĂ€sen. Och sannerligen inte för pojkarna. SĂ„ hĂ€r Ă€r mĂ„nga tjejer nĂ€r de Ă€r för sig sjĂ€lva. Det Ă€r tankar och kĂ€nslor av det hĂ€r slaget som döljer sig bakom en ofta utmanande klĂ€dsel eller en grundligt genomarbetad make up. Och det som visas befinner sig pĂ„ ljusĂ„rs avstĂ„nd frĂ„n alla de krav, förvĂ€ntningar, myter, ideal och normer som inte minst alla tonĂ„ringar förvĂ€ntas leva upp till.Ordentlig tankestĂ€llareDet Ă€r svĂ„rt att tĂ€nka sig att killarna runt omkring mig kunde fĂ„ en bĂ€ttre lektion Ă€n den hĂ€r om hur flickor mĂ„nga gĂ„nger fungerar. Skolans undervisning i sex och samlevnad lever för en stund upp till lĂ€roplanens höga ideal. Alla som handlar med kosmetika och den penningstinna nöjesindustrin fĂ„r sig förhoppningsvis en ordentlig tankestĂ€llare. För efter den hĂ€r teaterförestĂ€llningen har de kritiska kunderna och konsumenterna sĂ€kert blivit flera Ă€n nĂ„gonsin.Handlingen i pjĂ€sen bör de allra flesta kĂ€nna igen. Det Ă€r kvĂ€llen före en fest och dagen efter. Flickorna gör sig sĂ„ fina de bara kan. Och de gĂ„r grundligt till vĂ€ga. Allt styrs av kopiösa förvĂ€ntningar pĂ„ vad som kan hĂ€nda. Det enahanda vardagslivet har ersatts av drömmar, som kunde vara hĂ€mtade rakt av ur nĂ„gon reklamsnutt pĂ„ tv eller frĂ„n nĂ„gon annons ur den kolorerade veckopressen. Komprimerat till ett laddat skeende pĂ„ scenen visar förestĂ€llningen hur i grund och botten absurd och grotesk situationen Ă€r. Den som för mĂ„nga unga Ă€r reell verklighet Ă„tminstone nĂ„gon gĂ„ng i veckan.Men dĂ€rutöver berĂ€ttar pjĂ€sen under handlingens gĂ„ng ocksĂ„ Ă„tskilligt om hur de hĂ€r flickorna mentalt försöker bemĂ€stra alla motstridiga och orealistiska krav frĂ„n alla hĂ„ll. Och om könsroller och vad det Ă€r att vara kvinna i dagens samhĂ€lle. Det senare sker med hjĂ€lp av naturalistiska detaljer ur en porrtidning. Men ocksĂ„ med fantasier som har med skir oskuldsfull romantik att göra. Eller med en flickas sexfantasier i samband med onani.Stark anklagelseI stark kontrast till detta stĂ„r de tre flickornas sjĂ€lvbilder. Och hĂ€r Ă€r hela spektrumet företrĂ€tt frĂ„n kaxig gĂ„pĂ„ighet till osĂ€kerhet och sjĂ€lvtvivel som inte lĂ€mnar nĂ„gonting utanför. Narcissismen och sysslandet med det egna jaget ges ocksĂ„ gott om plats. Av de tre flickorna Ă€r det i det sammanhanget Maria som tagit störst skada av en mentalitet som förvandlar kvinnorna till sexobjekt. Av hennes berĂ€ttelse att döma har hon varit utsatt för ett övergrepp.SĂ„ kan hela den hĂ€r förestĂ€llningen sĂ€gas vara en stark anklagelse mot en samhĂ€llsutveckling som reducerar mĂ€nniskorna till ting. Desto tydligare blir ett sĂ„dant pjĂ€sens budskap nĂ€r regissören Miriam Sise avstĂ„tt frĂ„n allt vad pekpinnar heter och i stĂ€llet lĂ„ter förestĂ€llningens innehĂ„ll verka med hela sin tyngd. Att scenografin dessutom har starkt tycke av ett dockskĂ„p förstĂ€rker ocksĂ„ intrycket av att det Ă€r in i flickornas allra heligaste och hemligaste vrĂ„r publiken inbjuds titta.Det betyder sĂ€kert att de tjejer som ser uppsĂ€ttningen kĂ€nner igen sig sjĂ€lva och kan börja betrakta sina egna liv pĂ„ lite distans. För mĂ„nga av killarna vĂ€ntar en aha-upplevelse. Om det Ă€r sĂ„ hĂ€r tjejer ser pĂ„ sig sjĂ€lva, finns det ingen skillnad mellan dem och oss. Knappast kan nĂ„gon av killarna efter en sĂ„dan erfarenhet undgĂ„ att pĂ„verkas i sin kvinnosyn.Att förestĂ€llningen fungerar pĂ„ det sĂ€ttet Ă€r givetvis de modiga, sĂ€kra och övertygande skĂ„despelarnas förtjĂ€nst. Tina RĂ„borg gör den pĂ„ ytan sjĂ€lv-sĂ€kra men med oceaner av sjĂ€lvtvivel inombords kĂ€mpande Johanna till just det slags tonĂ„ring som Ă€r allra mest sĂ„rbar för skönhetsindustrins lockelser. Paula McManus som Cecilia Ă€r vĂ€l i sĂ„ fall mera okomplicerad. Men Ă€ven hon kommer att gĂ„ pĂ„ Ă„tskilliga nitar i framtiden, sĂ„ lĂ€nge som hon inte genomskĂ„dat sina dagdrömmars brĂ€cklighet.Mycket lĂ€rorik uppsĂ€ttningOch Eva Azcarate som den tankfulla, lite filosofiska och tillbakadragna Maria ger ett gripande portrĂ€tt av en ung mĂ€nniska som inte ens kunnat vĂ€rja sig fysiskt mot en mĂ€nniskosyn dĂ€r en kvinna Ă€r ett lovligt byte i alla avseenden. Hade jag haft tillfĂ€lle, skulle jag gĂ€rna velat frĂ„ga grabbarna i publiken, varför Maria mot slutet av förestĂ€llningen fĂ€rgar sin ljusa, tunna klĂ€nning röd.Det finns flera sĂ„dana frĂ„gor att stĂ€lla till den hĂ€r pjĂ€sen. Varför flickorna brĂ€nner upp porrtidningen t ex. En hel del av dem kommer sĂ€kert var och en i publiken att rikta till sig sjĂ€lv efterĂ„t. Low level panic har pĂ„ sĂ„ sĂ€tt blivit en bĂ„de skrĂ€mmande och mycket lĂ€rorik uppsĂ€ttning. Skolorna fĂ„r inte försumma att lĂ„ta sina elever se den. Och alla vuxna och i synnerhet de som Ă€r förĂ€ldrar bör skyndsamt bege sig Ă„stad till Gottsunda teater och de offentliga förestĂ€llningar som ges framöver.

Teater & musikal2004-03-28 19:43
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
NULL
Regi, bearbetning och scenografi: Miriam Sise, ljus: Nina Mylly, kostym: Elin Johansson, mask: Jacqueline Mattar, ljuscollage: Lennart Malm och Ulla Carin Nyqvist. SkÄdespelare: Eva Azcarate, Paula McManus och Tina RÄborg.|Low level panic av Clare McIntyre, översÀttning: Michaela Darliden. Gottsunda teater