Katalin fyller 25: Hopp och lek med Hoffmaestro

Hoffmaestros partybuss rullade in för Katalins 25-årskalas och skapade karnevalsstämning hela kvällen. UNT:s recensent utnämner Hoffmaestro till en av landets bästa liveakter.

Hoffmaestro bjöd på fartfylld underhållning.

Hoffmaestro bjöd på fartfylld underhållning.

Foto: Pär Brolin

Uppsala2025-04-19 11:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hoffmaestro
Katalin
Fredag 18 april 
Betyg: 4

Det är dag två av Katalins 25-årsfirande. Under fredagen stod hårdrocksrävarna i Hardcore Superstar för underhållningen, och söndagens avslutning är istället tillägnad “...And All That Jazz”, med bland andra Amanda Ginsburg. En tredagarsfest som på ett förnämligt sätt kapslar in hela den musikaliska bredd som Uppsalas kanske viktigaste kulturella institution står för. Oavsett vilken genre som intar någon av Katalins scener kan man alltid förvänta sig en liveakt som behärskar sitt hantverk.

Att ringa in Hoffmaestro genremässigt är en ganska svår nöt att knäcka. Stockholmarnas egen etikett “skank-a-tronisk punkadelica” är träffsäker, men jag undrar om inte presentationen på Katalins webb ändå ligger närmast sanningen: kort och gott “party”. Redan i kvällens öppningsnummer hinner man med gungig reggaetakt, rusande balkanpoprefränger och ett bredbent gitarrsolo.

Den andra kvällen av Katalins 25-årsfirande bjöd på en av landets bästa liveakter enligt UNT:s recensent.
Den andra kvällen av Katalins 25-årsfirande bjöd på en av landets bästa liveakter enligt UNT:s recensent.

Bandet, bestående av ett mindre kompani medlemmar, piskar omgående igång en karnevalsstämning som håller i sig genom hela spelningen. Partygeneral, röjansvarig och lekledare i ett är frontmannen Jens Malmlöf, som med säker hand domderar både band och publik. Han introducerar oss till exempel för “the wall of death” – enligt Malmlöf en gammal hederlig tysk tradition där publikhavet delas upp i två halvor som sedan rusar handlöst mot varandra. Flaggorna med anarkisymboler som vajar från scenen ringar in stämningen. Jag börjar förstå varför han kallar sig själv “Sveriges mest krävande frontman”.

Hoffmaestro har också anledning att fira. 20 år som verksam orkester kommer att markeras med ett helt nytt albumsläpp. Under kvällen passar man på att lufta några nya låtar, alla på svenska, som – baserat på fansens entusiastiska gensvar – redan tar plats i deras digra hitkatalog. Apropå hits, man drar av “Highway Man” tidigt under giget, vilket resulterar i kvällens decibelstarkaste allsång.

Fullt ös från start när Hoffmaestro äntrade Katalins scen.
Fullt ös från start när Hoffmaestro äntrade Katalins scen.

Spelningen får en välkommen hiphop-injektion när polaren Näääk gästar på tre låtar. Även svängiga “Round it Goes” och obligatoriska avslutningen “Seize the Day” tillhör kvällens mest effektiva partystartare.

Även om jag personligen har svårt att förstå vissa spårs popularitet – “So You Do (Slimi Jimi Bubby Boy)” skulle exempelvis kunna förpassas till evig vila på trubadurkyrkogården – går det inte att förneka att Hoffmaestro stolta kan slå sig för bröstet som en av landets främsta liveakter.