Ett av de stora svenska trendorden Àr "grisch". Det liknar det som det man förut kallade "stekare" eller "Stureplansbrat". Somliga spÄr att ordet kommer frÄn "gris" och syftar pÄ att personen i frÄga Àr grisig.
â Grisch Ă€r en klĂ€dstil och ett sĂ€tt att vara. Det gĂ€ller bara killar, sĂ€ger Flora MelĂ©n som gĂ„r i nian pĂ„ Palmbladsskolan.
Kompisen Ebba Taflin, i klass 9 pÄ Kunskapsskolan, förklarar:
â De har hĂ€ng pĂ„ byxorna sĂ„ att man ser typ hela kalsongerna. "GrischhĂ€ng" Ă€r ett eget ord. Och sen Ă€r det gamla klĂ€der.
â Lite pappastil. Stickade tröjor med dragkedja, rutiga skjortor, dunvĂ€st, slips och polo med krage, fyller Flora i.
Snart kommer Flora och Ebba in pÄ tvÄ liknande trender: "old money" och "Stockholmsstil". Grisch Àr nykomlingen i gÀnget och har lÄnat element av de tvÄ tidigare. Alla tre handlar om pengar.
Ăr det efterstrĂ€vansvĂ€rt att ha grischstil?
â Ja, sĂ€ger Flora och Ebba i kör.
Till personligheten hör dÀrför hybris, som Flora beskriver det.
â Grischkillar Ă€r vĂ€ldigt medvetna om att de Ă€r grisch och tror att de Ă€r bĂ€ttre Ă€n alla andra, sĂ€ger Ebba.
En typisk grischkille i Uppsala vill lĂ€sa ekonomi pĂ„ Lundellska och spelar poker med sina kompisar pĂ„ fritiden. Han ser ocksĂ„ rik ut â Ă€ven om han inte Ă€r det.
â Det Ă€r grisch att ha dyr klocka. Men man mĂ„ste inte ha det, mĂ„nga har tagit sin farfars gamla, sĂ€ger Flora.
För tjejerna har trenden "clean girl" varit ledordet under 2023. Stilen kÀnnetecknas av minimalism, klÀder och inredning i fÀrgskalan vit, svart, grÄ och beige, smink och hÄr som ser naturligt ut och mycket trÀningsklÀder.
Nu ser dock Flora och Ebba en förÀndring pÄ gÄng.
â "Mob wife" Ă€r det nya och det Ă€r motsatsen, det Ă€r Ă„t fjortishĂ„llet, sĂ€ger Flora.
Stilen tar inspiration av 90-talets supermodeller och maffiafruarna i "Sopranos": det handlar om leopardmönster, pÀlsar och kraftigt ögonsmink.
â Skinnbyxor har kommit tillbaka. För en mĂ„nad sen sa vi "usch", men om en mĂ„nad kommer jag sĂ€kert ha det, sĂ€ger Ebba.
Den snabba spridningen Àr Tiktoks förtjÀnst. Flora snittar drygt tre timmar om dagen pÄ appen, Ebba brukar landa pÄ tvÄ. De följer framför allt svenskar.
â De som Ă€r stora pĂ„ Tiktok Ă€r rika stockholmare, sĂ€ger Flora.
Pengar sÀtter ofta kÀppar i hjulen för unga som försöker följa med i trenderna.
â Det Ă€r dyrt för att det gĂ„r sĂ„ fort. Men det Ă€r kul ocksĂ„, sĂ€ger Ebba.