Seriemördaren i klostret jagas pÄ teaterscenen

Umberto Ecos debutroman "Rosens namn" blev bÀstsÀljare och filmsuccé. Nu gör Uppsala stadsteater en scenversion av den filosofiska deckaren i medeltida klostermiljö.
– MordgĂ„tan Ă€r stommen Ă€ven i vĂ„r version, sĂ€ger regissören Carolina FrĂ€nde.

Robin Keller, Moa Silén och Beata Hedman Àr tre av dem som medverkar i "Rosens namn".

Robin Keller, Moa Silén och Beata Hedman Àr tre av dem som medverkar i "Rosens namn".

Foto: Sören Vilks

Teater2024-11-28 16:00

Historien i korthet: En munk hittas död under mystiska omstÀndigheter. Franciskanerbrodern William frÄn Baskerville och hans unge adept Adso inleder en utredning, samtidigt som fler munkar dör. Vem Àr seriemördaren? Och vad Àr klostret för plats egentligen? Mest av allt framstÄr det som en labyrint fylld av gÄtor, tecken, symboler, fanatism och konspirationer.

– Dramatikern Joakim Sten och jag följer Ecos intrig frĂ„n början till slut, mordgĂ„tan Ă€r stommen Ă€ven i vĂ„r version. DĂ€remot har vi förstĂ„s varit tvungna att stryka mĂ€ngder av text och mĂ„nga karaktĂ€rer i boken, sĂ€ger FrĂ€nde.

Att balansera deckarintrigen med den mysticism och de filosofiska resonemang som ocksÄ kÀnnetecknar "Rosens namn" har varit en utmaning.

– Mystifierandet tillhör en egen atmosfĂ€r i berĂ€ttelsen. Det gör att vi kan bibehĂ„lla laddningen som Eco bygger upp i den yttre handlingen, sĂ€ger Carolina FrĂ€nde.


Regissören Carolina FrÀnde ÄtervÀnder Ànnu en gÄng till Uppsala stadsteater. Senast var det "Professor Bernhardi", nu handlar det om "Rosens namn".
Regissören Carolina FrÀnde ÄtervÀnder Ànnu en gÄng till Uppsala stadsteater. Senast var det "Professor Bernhardi", nu handlar det om "Rosens namn".

I fjol satte hon upp Arthur Schnitzlers "Professor Bernhardi" pĂ„ Uppsala stadsteater och valde att flytta pjĂ€sen frĂ„n 1912 till nutiden. Även i Ecos skildring av det medeltida klosterlivet hittar Carolina FrĂ€nde trĂ„dar till nuet.

– "Rosens namn" handlar för mig om hur vi bygger berĂ€ttelser om vĂ€rlden. Vad Ă€r fakta och vad Ă€r fiktion? Vad vet vi och vad tror vi oss veta? Just nu befinner vi oss i en sĂ„dan tid, sĂ€ger FrĂ€nde och lyfter termer som alternativa fakta och faktaresistens.

Hon exemplifierar med spekulationerna kring vad som kan tÀnkas intrÀffa nÀr Trump tar över presidentposten. Ingen vet, vi kan bara skapa scenarier och konstruera Ànnu sÄ lÀnge fiktiva hÀndelseförlopp.

Robin Keller och Beata Hedman försöker tyda tecknen.
Robin Keller och Beata Hedman försöker tyda tecknen.

Carolina FrÀnde drar paralleller till 1300-talsmunkarna som Àgnade mycket tid Ät att tyda tecken i skyn och tÀnka pÄ apokalypsen.

– UndergĂ„ngsfunderingarna gĂ„r ocksĂ„ igen i vĂ„r tids största utmaning – klimatet. Nu lever vi i en tid dĂ€r en flodvĂ„g plötsligt sköljer in över en stad i Spanien. En sĂ„dan hĂ€ndelse hade pĂ„ medeltiden varit ett tydligt tecken pĂ„ att de yttersta dagarna Ă€r nĂ€ra.

Carolina FrÀnde har haft en scenversion av "Rosens namn" i tankarna i fyra fem Är. Egentligen skulle den ha satts upp tidigare, men det Àr först nu som frÄgetecknen kring rÀttigheterna rÀtats ut.

Att publiken Àr med pÄ tÄget rÄder det ingen tvekan om. Samtliga förestÀllningar Àr slutsÄlda redan före premiÀren.

Jakob Fahlstedt och Magdi Saleh gÄr i nÀrkamp med varandra.
Jakob Fahlstedt och Magdi Saleh gÄr i nÀrkamp med varandra.
"Rosens namn"

PremiÀr: Fredag 29 november pÄ Lilla scenen, Uppsala stadsteater
Dramatisering & bearbetning: Joakim Sten
Regi: Carolina FrÀnde
Scenografi & ljusdesign: Karl Svensson
Kostymdesign: Kajsa Larsson
Maskdesign: Per Åleskog
Medverkande: Kerstin Andersson, Emil Brulin, Jakob Fahlstedt, Åsa Forsblad Morisse, Beata Hedman, Robin Keller, David Rangborg, Magdi Saleh, Moa SilĂ©n

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
 
 
 
 
 
 
LĂ€s mer om