Upptäckt gjord i Gustavianums kungamålning

Är målningen ”Norskt landskap” i Gustavianum i själva verket en kopia? Uppsalaforskaren Eva-Charlotta Mebius har upptäckt att Kung Karl XV målat av samma bergstoppar som en norsk konstnär. Målningarna bär tydliga likheter.

"Norskt landskap" (1857), målning av Karl XV som hänger i Gustavianum. "Han väljer de här två bergstopparna Kongen och Dronningen som är centrum i bilden. Det känns inte långsökt att det skulle vara så att han reflekterar över sin och Drottningens nya roller i Norge här", säger Eva-Charlotta Mebius. Målningen är beskuren.

"Norskt landskap" (1857), målning av Karl XV som hänger i Gustavianum. "Han väljer de här två bergstopparna Kongen och Dronningen som är centrum i bilden. Det känns inte långsökt att det skulle vara så att han reflekterar över sin och Drottningens nya roller i Norge här", säger Eva-Charlotta Mebius. Målningen är beskuren.

Foto: Uppsala universitet

Uppsala2024-09-11 20:00

Kung Karl XV (1826–1872) i folkmun kallad "Kron-Kalle" var känd för sina målerier och sin poesi. Eva-Charlotta Mebius, forskare och lektor i konstvetenskap vid Uppsala universitet, har upptäckt stora likheter mellan ett av kungens mest kända verk, ”Norskt landskap” (1857), och den norske konstnären Thomas Fearnleys (1802–1842) oljemålning "Från Romsdalen" (1838). Något hon nyligen publicerat en vetenskaplig artikel om i tidskriften Burlington Magazine.

undefined
Eva-Charlotta Mebius, forskare och lektor i konstvetenskap vid Uppsala universitet, har gjort en upptäckt som har lett till nya kunskaper om Kung Karl XV konstnärliga liv och nätverk. Något hon publicerat en vetenskaplig artikel om i tidskriften Burlington Magazine.

– Jag gjorde upptäckten i samband med att jag skulle skriva en text om Karl XV:s landskapsmålerier och specifikt tavlan "Norskt landskap", inför återöppnandet av universitetsmuseet Gustavianum. Jag kan nu säga att det är en vy från Romsdalen. Särskilt signifikant är de två fjälltopparna kända som Kongen och Dronningen, säger hon.

Karl XV blev vicekung av Norge 1856 och kung över både Sverige och Norge 1859. Mebius ville ta reda på om den hade någon anknytning till hans första etapp av eriksgatan. Hon började med att kartlägga alla dalgångar som Karl XV besökte. Resan var väldokumenterad eftersom vännen, konstnären, och officeren Fritz von Dardel var med. Dardel beskriver hur vicekungen avbildade trakten och att han fastnade för dalgångar som just Romsdalen.

– Jag kan visa att det är en specifik utsikt mot Isterdalen och fjälltopparna Kongen och Dronningen som vicekungen har avbildat. 

undefined
Båda målningarna, den till vänster målad av Karl XV samt den till höger målad av den norske konstnären Thomas Fearnley, visar Romsdal och bergstopparna Kongen och Dronningen, vilket forskaren Eva-Charlotta Mebius har forskat kring. Målningarna är beskurna.

Kan man kalla Karl XV:s målning ett plagiat?

– Nej, det kan man inte. I vissa fall kan man tala om en målning som en kopia eller att den är målad efter en annan målning. I detta fall kan det möjligen vara så att han var inspirerad men inte "plagierat", målningarna skiljer sig åt även om motivet är detsamma. Vi vet inte om han såg Fearnleys version. Det kan lika gärna vara så att de skissat i samma del av dalen.

undefined
"Från Romsdal" målning av Thomas Fearnley (1838) med vy över samma bergstoppar som Karl XV målade nitton år senare. Målningen är beskuren.

Vad kan din upptäckt komma att betyda?

– Målningen får en tydligare historisk kontext vilket gör att vi förstår den bättre. Det är viktigt att bergstopparna har blivit identifierade eftersom han precis hade blivit vice konung i Norge, det var därför han befann sig där. Man får en bättre förståelse för varför han kan tänkas ha valt just detta motiv. Till exempel var hans fru Drottning Lovisa med på början av eriksgatan. Målningen får ett mer självbiografiskt innehåll, säger Eva-Charlotta Mebius.

undefined
Kung Karl XV.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!