Kung Karl XV (1826–1872) i folkmun kallad "Kron-Kalle" var känd för sina målerier och sin poesi. Eva-Charlotta Mebius, forskare och lektor i konstvetenskap vid Uppsala universitet, har upptäckt stora likheter mellan ett av kungens mest kända verk, ”Norskt landskap” (1857), och den norske konstnären Thomas Fearnleys (1802–1842) oljemålning "Från Romsdalen" (1838). Något hon nyligen publicerat en vetenskaplig artikel om i tidskriften Burlington Magazine.
– Jag gjorde upptäckten i samband med att jag skulle skriva en text om Karl XV:s landskapsmålerier och specifikt tavlan "Norskt landskap", inför återöppnandet av universitetsmuseet Gustavianum. Jag kan nu säga att det är en vy från Romsdalen. Särskilt signifikant är de två fjälltopparna kända som Kongen och Dronningen, säger hon.
Karl XV blev vicekung av Norge 1856 och kung över både Sverige och Norge 1859. Mebius ville ta reda på om den hade någon anknytning till hans första etapp av eriksgatan. Hon började med att kartlägga alla dalgångar som Karl XV besökte. Resan var väldokumenterad eftersom vännen, konstnären, och officeren Fritz von Dardel var med. Dardel beskriver hur vicekungen avbildade trakten och att han fastnade för dalgångar som just Romsdalen.
– Jag kan visa att det är en specifik utsikt mot Isterdalen och fjälltopparna Kongen och Dronningen som vicekungen har avbildat.
Kan man kalla Karl XV:s målning ett plagiat?
– Nej, det kan man inte. I vissa fall kan man tala om en målning som en kopia eller att den är målad efter en annan målning. I detta fall kan det möjligen vara så att han var inspirerad men inte "plagierat", målningarna skiljer sig åt även om motivet är detsamma. Vi vet inte om han såg Fearnleys version. Det kan lika gärna vara så att de skissat i samma del av dalen.
Vad kan din upptäckt komma att betyda?
– Målningen får en tydligare historisk kontext vilket gör att vi förstår den bättre. Det är viktigt att bergstopparna har blivit identifierade eftersom han precis hade blivit vice konung i Norge, det var därför han befann sig där. Man får en bättre förståelse för varför han kan tänkas ha valt just detta motiv. Till exempel var hans fru Drottning Lovisa med på början av eriksgatan. Målningen får ett mer självbiografiskt innehåll, säger Eva-Charlotta Mebius.