Ikea i Uppsala är ”tillfälligt stängt på grund av byggfel” står det på anslaget som möter besökarna i Boländerna. Minst en månad till ska man hålla stängt, enligt varuhuschefen. Det är illa för möbelföretag, för kringliggande butiker men också för Uppsala som besöksstad. ”Ikea fungerar som en dragare”, säger Per Lundeqvist, enhetschef för näringsliv och destination på Uppsala kommun, till P4 Uppland.
Ikea är kanske inte samma turistmagnet som åren efter invigningen 2009, då exempelvis finska och åländska bilskyltar var vanliga i omgivningen, liksom kring Fyrishov med sitt äventyrsbad. Konkurrensen har ökat sedan dess. Men vid sidan av de kulturhistoriska miljöerna i Uppsala är upplevelser och handel något som lockat familjer att spendera tid i staden.
Mycket står också på spel för den hårt drabbade byggbranschen de närmaste veckorna, i synnerhet naturligtvis för jätten Peab som byggde Ikea i Uppsala. Sprickor i betonggolvet mellan våningarna tyder på brister i armeringen och nu ska hela anläggningen undersökas innan den kan bedömas som säker för anställda och kunder.
Om det visar sig stämma går associationerna till byggfusk och helt andra och mer korrumperade byggmarknader än den svenska. Men är det egentligen rimligt att ett storföretag, som byggt ytterligare ett antal Ikeavaruhus och rader av andra märkesbyggnader, bland annat det nya Uppsala Stadshus, har gjort den här typen av misstag?
Nej är det korta svaret, enligt en person med stor insikt i branschen. Besparingen som kan göras av att inte armera ordentligt, enligt ritningar och de beräkningar som gjorts, är i sammanhanget minimal. Att det skulle röra sig om ett rent misstag bedöms också som ”otroligt”, även med tanke på alla underentreprenörer som kan vara inblandade i ett bygge av den här storleken.
Alla Uppsalabor är höggradigt medvetna om att det byggs i staden 2025. En del av groparna hör till den blivande spårvägen, andra till nya järnvägsundergångar eller vatten- och avloppssystem. Upphandlingen av spårvägen avbröts i höstas efter att det vinnande anbudet överklagats av konkurrenterna.
Är det säkert att åka spårvagn på åsen under nästan årtionde? Är det säkert att cykla under järnvägen på S:t Persgatan när det bygget är klart? Det är frågor som aldrig har behövt ställas för en svensk. Håller betongen? Ja, självklart! Men händelserna på en av Uppsalas största handelsplatser gör att just den typen av frågor kan ställas.
Därför är det så viktigt att Ikea och Peab både visar stor öppenhet och går till botten med eventuella brister. Det måste ju vara säkert att besöka Uppsala.