DÀrför blir inte företagsklimatet bÀttre

Klyftan mellan kommunföretrÀdare och företag Àr djupare Àn man vill lÄtsas om.

Den som funderar pÄ att starta eget företag kan ocksÄ vÀga var i Sverige man ska göra det.

Den som funderar pÄ att starta eget företag kan ocksÄ vÀga var i Sverige man ska göra det.

Foto: Fredrik Sandberg/UNT Arkiv

Ledare2021-05-25 13:02
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Av alla kommuner i Region Uppsala Ă€r det bara Älvkarleby som nĂ€rmar sig vad som kallas ett bra företagsklimat, med 3,8 i genomsnittsbetyg av företagen, pĂ„ en sexgradig skala. Den Ă„rliga undersökningen frĂ„n Svenskt NĂ€ringsliv visar en nedĂ„tgĂ„ende tendens för sex av nio kommuner och stora Uppsala nĂ„r inte ens upp till ”godtagbart” med sitt 2,9 i genomsnittsbetyg. Vad beror detta pĂ„?

Det brukar heta att det Àr svÄrt att jÀmföra kommuner dÄ det Àr mÄnga faktorer som samverkar. Stark tillvÀxt kan Ä ena sidan betyda en positiv anda och bra kompetensförsörjning, Ä andra sidan köer och lÄnga handlÀggningstider för sÄdant som rÀknas som bra service, exempelvis bygglov och olika tillstÄnd. De ansvariga politikerna i Uppsala ska alltsÄ inte grÀva ned sig pÄ grund av förra Ärets 212:e plats, av 290 kommuner.

Men i sĂ„ fall borde det vara ytterst oroande att en kommun har en nedĂ„tgĂ„ende tendens under en följd av Ă„r, att företagens förtroende bara minskar. Det gĂ€ller till exempel Enköping de senaste tio Ă„ren (frĂ„n 4,0 till 3,2 i betyg) och Östhammar under samma period (3,3 till 2,7). Samt Ă€ven Uppsala (3,5 till 2,9) som visserligen bröt den negativa tendensen med en uppgĂ„ng 2016-2018 men sedan föll tillbaka igen.

Anna-Lena Holmström, regionchef för Svenskt NĂ€ringsliv, kommenterar undersökningen med att de kommuner som fĂ„r bra betyg, och ökande betyg, Ă€r de som inte lovar mer Ă€n de kan hĂ„lla, som ”har en bra balansgĂ„ng mellan löften och verkstad”. Hon tycker ocksĂ„ att det Ă€r positivt att företagen i lĂ€net pekar pĂ„ parametrarna ”bĂ€ttre dialog” och ”bĂ€ttre förstĂ„else för företagande” som sĂ„dant kommunerna kan satsa pĂ„ att förbĂ€ttra.

Dialog och förstÄelse? Hur skapar man det till undersökningen nÀsta Är? Hade det inte varit lÀttare med ytterligare nÄgra tjÀnstemÀn pÄ stadsbyggnads- eller miljökontoret för att förbÀttra servicen? Tack, hade företagaren sagt och delat ut ett högre betyg. Men hur gör man med kommunföretrÀdare som har svÄrt att förstÄ villkoren för företagande? Som alltsÄ inte vet vem man Àr och dÀrför inte förstÄr vad man vill ha. Det lÄter som en överhÀngande risk för att man pratar förbi varandra.

Offentlig sektor, skola, vÄrd och omsorg, det Àr kommunernas huvuduppgift och stÄr för runt 80 procent av budgeten. Inte sÄ konstigt dÄ om man vÀljer företrÀdare som brinner för detta, som profilerar sig som skolpolitiker eller Àldrepolitiker. NÀringslivet finns med pÄ ett hörn. Det Àr mÄnga fina ord, men kanske ocksÄ ett grÀvarbete utanför dörren sÄ att inte kunderna kommer fram. Risken för ett dÄligt betyg bland företagen kommer att bestÄ.