Uppsala kommun är en stor organisation med en rad viktiga verksamheter. Vi betalar vår kommunalskatt för att i gengäld få tillbaka barnsomsorg, skola, äldreomsorg, gatu- och parkskötsel och mycket mer. Ja, en kommun är mycket.
Vad en kommun däremot inte är – eller i alla fall inte ska vara – är en bidragsspene för kulturutövare där de kan suga i sig av offentligt stöd år efter år, utan något krav på motprestation.
Därför var det inget konstigt med att Uppsala kommuns kulturnämnd förra hösten kraftigt reducerade bidragen till Uppsala internationella gitarrfestival. När verksamhetsstödet för 2024 skulle fördelas fick festivalen och en rad andra aktörer se sina bidrag minska. Någon generell minskning handlade det inte om, utan snarare en omfördelning av de kommunala pengarna till det fria kulturlivet.
Ändå mottogs beslutet med ett ramaskri, särskilt av dem som fick se sina bidrag minska.
”Jag är i chock, det här slår undan benen för oss. I dag kan jag inte ge besked om det överhuvudtaget blir någon gitarrfestival eller Music Garden”, sa till exempel Klaus Pontvik till UNT då (11/12 2023). Han liknade beskedet vid ett ”kulturskott” i nacken. Detta efter att verksamhetsbidraget för festivalen mer än halverats och att systerfestivalen Music in the Garden inte skulle få något projektbidrag alls för 2024.
Men fullt så illa som Pontvik befarade blev det inte. Det blev en gitarrfestival även i år. I går gick startskottet för evenemanget. Och Music in the Garden gick av stapeln i somras. Låt vara i en lite annan ekonomisk kostym än först var tänkt – precis som nu med gitarrfestivalen.
Det är ju en vida spridd missuppfattning – hos så väl kulturutövare som vissa politiker – att offentligt stöd är en förutsättning för kultur. Men exemplet gitarrfestivalen visar att det inte stämmer.
Det står vem som helst fritt att sätta upp föreställningar, att arrangera festivaler eller vilket annat kulturevenemang som helst. Och det går att genomföra – utan offentligt stöd.
Självklart ligger det i kommunens intresse att stödja det fria kulturlivet, men det är rimligt att stödet förändras över tid. Dessutom bör det utformas så att kulturen når ut till så många som möjligt. Det är det kommunala uppdraget: att se till så att kulturen kommer så många av kommunens invånare till del som möjligt, inte att hålla enskilda kulturutövare under armarna år ut och år in.
Och för dem som inte fick det stöd man hoppas på är det bara att tänka om och tänka nytt. Gitarrfestivalen visar ju att det fria kulturlivet i Uppsala kan blomstra också utan tillgång till den kommunalekonomiska spenen.