Det kanske kostar en regeringskris, men det kan det vara vĂ€rt. Det vill sĂ€ga att inte sĂ€nka reduktionsplikten till EU:s lĂ€gstanivĂ„ eller till och med vidare mot noll, som Sverigedemokraterna nu verkar vilja. I Tidöavtalet sĂ€gs visserligen ingenting specifikt om reduktionsplikten, bara att partierna ska ta fram förslag för lĂ€gre drivmedelspriser. I sin regeringsförklaring sa dock Ulf Kristersson att âreduktionsplikten sĂ€nks till EU:s lĂ€gstanivĂ„ den 1 januari, och gĂ€ller under mandatperiodenâ.
Sverigedemokraterna har uppenbarligen hela tiden rÀknat in en sÀnkning av reduktionsplikten som en del av Tidöavtalet, och det stÀmmer att det ocksÄ Àr en ÄtgÀrd som skulle sÀnka drivmedelspriserna. FrÄgan Àr bara hur mycket. Och om det Àr vÀrt det.
Ăven om priset pĂ„ bensin och diesel skulle minska med nĂ„gra kronor, kommer effekten för de flesta hushĂ„lls privatekonomi att bli minimal. Svenskar kör kortare och kortare strĂ€ckor â fram till pandemiĂ„ret 2021 hade den genomsnittliga körstrĂ€ckan för personbilar minskat sedan 1999.
Enligt myndigheten Trafikanalys var den genomsnittliga körstrÀckan för en personbil 1112 mil under 2021. Dessutom: trots att debatten ofta handlar om att hushÄll utanför storstadsregionerna Àr mest utsatta, var det i Stockholms lÀn som den genomsnittliga körstrÀckan var lÀngst.
Om man rÀknar pÄ en prissÀnkning pÄ 5 kronor litern (för enkelhetens skull samma för bensin och diesel) vid en sÀnkt reduktionsplikt och en förbrukning pÄ 0,8 liter/milen skulle det ge en besparing pÄ 370 kronor per mÄnad och bil. Det Àr i sammanhanget smÄsummor för en förÀndring som skulle kunna riskera att Sverige inte uppnÄr sina klimatmÄl.
Det Àr ocksÄ en relativt liten kostnadsminskning för ekonomiskt ansatta hushÄll. Samma förÀndring skulle dessutom kunna komma till stÄnd genom en stÀrkt kronkurs.
Om man verkligen bryr sig om till exempel Äkeri- och jordbruksnÀringen som drabbats hÄrt, bör olika riktade lÀttnader vara effektivare. Och för ekonomiskt utsatta hushÄll finns det andra ÄtgÀrder att ta till som bÄde ger mer hjÀlp och som inte Àventyrar klimatmÄlen. Regeringen har redan förlÀngt det tillfÀlligt höjda bostadsbidraget. Framöver finns ocksÄ alla möjligheter att till exempel justera barnbidraget, se över matmomsen eller övervÀga ett amorteringsstopp.
Dyrare bensin och diesel, javisst. Men samtidigt större ekonomisk lÀttnad för de hushÄll som verkligen behöver det och i förlÀngningen en vÀlbehövlig pÄminnelse till Sverigedemokraterna att det inte Àr de som bestÀmmer.