Inga uppslitande konflikter väntas vid partistämman i Malmö. Stämningen är god, opinionssiffrorna har fördubblats sedan valet 2014 och Annie Lööf har högre förtroendesiffror än någon av de andra partiledarna. I parollen Nytt ledarskap för Sverige finns, förutom en markering mot den rödgröna regeringen, också en antydan om att en borgerlig statsminister inte behöver komma från Moderaterna.
En del kommentatorer skriver ändå att Centern nu befinner sig i motvind, sedan man tillsammans med Liberalerna släppt kravet på misstroende mot försvarsminister Peter Hultqvist. Men det är i så fall en synpunkt som formuleras enbart utifrån ett ”spelteoretiskt” perspektiv.
Det är klart att C och L irriterat en del moderater och KD-anhängare som hade önskat en misstroendeförklaring mot Hultqvist. Mer sansade personer kan förmodligen se att det var bra för hela alliansen att detta misstroende aldrig uttalades. C och L befriade alliansen från något som kunde ha blivit en besvärande börda ända fram till valdagen.
Centerns opinionssiffror började stiga i samma ögonblick som Anna Kinberg-Batra föreföll öppna för någon sorts politiskt samarbete med Sverigedemokraterna. En och annan hävdar i dag att C genom sin vägran – tillsammans med L – att göra likadant placerat sig i en rävsax mellan detta parti och M. Men de väljare som gått från M till C har säkerligen helt enkelt reagerat positivt på att partiet varken följt med M i öppningen mot SD eller gått lika långt som andra i åtstramningen av flyktingpolitiken.
C skördar helt enkelt frukterna av att just nu förknippas med en principiellt mer liberal hållning än övriga partier – något som givetvis kamraterna inom Liberalerna har skäl att fundera mycket över. Och det är inte samma sak som att Centerns politik i alla delar är invändningsfri.
Ett uppenbart exempel är partiets syn på höghastighetståg, ett ämne som upptog en stor del av Annie Lööfs tal i går i Malmö. Partiet vill göra en storsatsning på järnvägen, både vad gäller drift, underhåll och regional utveckling. Det är utmärkt. Men samtidigt håller man alltså fast vid den lätt science fiction-artade visionen om höghastighetståg – ett projekt som har potential att sluka mängder med pengar som skulle göra större nytta om de satsades på de banor som verkligen finns och där underhållet så länge varit eftersatt.
Ingen kan ifrågasätta att Centern vill ha en alliansregering och att partiet i frågor som gäller ekonomi, skatter och arbetsmarknad står för en helt annan hållning än den rödgröna regeringen. Frågan hur en fungerande regering ska kunna skapas om alliansen inte vinner 2018 är inte bara Annie Lööfs huvudvärk. Men till skillnad från allianskollegerna vinner hon just nu nya väljare.
Håkan Holmberg