I ett DN-reportage publicerat i onsdags (15/7) skildras hur den svÄrt ALS-sjuka Per Maritz kamp för att kunna avsluta sitt liv. Per, som var en hÀngiven cyklist, hade planerat att cykla jorden runt strax innan sjukdomen slog till. ALS bryter ner rörelseförmÄgan i kroppsdel efter kroppsdel, tills man till slut inte kan andas, och Per kÀnde till sist att livet inte var vÀrt att leva.
Han hade investerat 200 000 kronor för att fÄ assisterad död pÄ en klinik i Schweiz, men coronavirusets karantÀnregler satte hinder i vÀgen. Avslutet fick till sist ske i Sverige, vilket blev av i mÄndags, genomfört av honom sjÀlv, men assisterat av en lÀkare som nu riskerar att bli Ätalad för medhjÀlp till drÄp och bli av med sin lÀkarlegitimation.
Ett annat uppmÀrksammat fall var Richard frÄn NordingrÄ som förra Äret dömdes till ett och ett halvt Ärs fÀngelse för drÄp efter att ha hjÀlpt sin sjuka och smÀrtplÄgade fru att ta en dödlig dos morfin.
FrÄgan om assisterad dödshjÀlp har lÀnge varit kontroversiell i Sverige. För nÀrvarande Àr det bara Liberalerna som bland riksdagspartierna över huvud taget vill utreda frÄgan. LÀkarförbundet har i alla tider sagt blankt nej i frÄgan dÄ det anses strida mot lÀkaryrkets sjÀlva kÀrna - lÀkare ska rÀdda liv och inte avsluta dem, menar man. Men vad Àr egentligen ett rÀddat liv vÀrt för den som inte vill leva det?
BerÀttigade frÄgetecken kan förstÄs vÀckas kring hur man sÀkerstÀller att det Àr av genuin och autonom vilja som nÄgon vill avsluta sitt liv. Och exakt hur lagstiftningen skulle se ut mÄste förstÄs diskuteras noga.
Men att hederliga och redbara mÀnniskor riskerar sina yrkeslegitimationer eller till och med att försÀttas i fÀngelse för att de gjort sina medmÀnniskor en djupt efterlÀngtad tjÀnst tyder pÄ ett systemfel. Genom att assisterad dödshjÀlp tillÄts kan förfarandet dessutom ske pÄ ett betydligt mer rÀttssÀkert sÀtt.
Att genom avskrÀckande bestraffningsfunktioner försöka förmÄ mÀnniskor att mot sin vilja stanna kvar i livet tyder ocksÄ pÄ en djupt obehaglig och kollektivistisk syn pÄ livet: Man lever inte för sin egen skull, och man ska inte fÄ förfoga över slutet pÄ det. Livet ska inte bara skyddas, utan Àven aktivt tvingas pÄ en av staten - hur mycket man Àn mÄ lida, hur mycket man Àn bara vill fÄ vila.
Men om yttrandefriheten innefattar friheten att inte yttra sig, om rörelsefriheten innefattar rÀtten att inte röra sig, om religionsfriheten innefattar rÀtten att avstÄ frÄn religion - innefattar dÄ inte friheten att leva Àven friheten att dö?