MĂ€nniskor och medborgare

Grupphat, i form av mordisk antisemitism, har sÀnt chockvÄgor genom det svenska samhÀllet.

MÀnniskor och medborgare. Deltagare i Kippamarschen i Malmö den 16 december passerar Södra Förstadsgatan pÄ vÀg mot Gustaf Adolfs torg.

MÀnniskor och medborgare. Deltagare i Kippamarschen i Malmö den 16 december passerar Södra Förstadsgatan pÄ vÀg mot Gustaf Adolfs torg.

Foto: Emil Langvad/TT

Ledare2017-12-24 00:30
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Hatet Àr allvarligt nog. Men frÄgan handlar ocksÄ om nÄgot grundlÀggande för varje demokrati, nÀmligen det gemensamma medborgarskapet.

Politiker frĂ„n bĂ„de den rödgröna sidan och frĂ„n alliansen har gjort viktiga markeringar efter brandattentatet i Göteborg. Statsministern har sagt att det svenska samhĂ€llet har ett problem med antisemitismen. Men det som har gjort starkast intryck Ă€r de yttringar av solidaritet som visats av vanliga göteborgare, som satt upp hjĂ€rtan och blommor pĂ„ staketet runt Stora synagogan pĂ„ Östra Larmgatan. I Malmö har mĂ€nniskor deltagit i en sĂ„ kallad kippa-vandring som en reaktion mot uppmaningar till mord pĂ„ judar.

MĂ„nga opinionsbildare ger nu ocksĂ„ uttryck för insikten att grupphat, oavsett mot vilka det riktas, inte Ă€r ett resultat av den ena eller andra politiska hĂ€ndelsen utan nĂ„got som finns latent pĂ„ olika hĂ„ll i samhĂ€llet och som kan aktiveras med i princip vilken förevĂ€ndning som helst. De resonemang av annat slag – och som ofta antytt att hatets offer pĂ„ nĂ„got sĂ€tt dragit attackerna över sig sjĂ€lva - som tidigare varit vanliga har vi denna gĂ„ng i stort sett sluppit.

Men frĂ„gan har ytterligare dimensioner. De extrema politiska riktningar som odlar och förstĂ€rker grupphat har alltid ett mer övergripande syfte. Genom att attackera judar, muslimer, romer, afrikaner eller andra vill man inte bara trakassera och skada – eller döda – enskilda mĂ€nniskor. Avsikten Ă€r ocksĂ„ att bryta ned en av de grundlĂ€ggande principer som det demokratiska samhĂ€llet bygger pĂ„, nĂ€mligen den om ett gemensamt medborgarskap.

Hatbrott och hatpropaganda syftar till att driva bort mĂ€nniskor ur samhĂ€llet. Signalen till judar, muslimer eller andra Ă€r att de inte Ă€r önskvĂ€rda och inte ska fĂ„ finnas i landet. Att hatpropagandan bygger pĂ„ groteska generaliseringar betyder inte att den kan beskrivas som ”abstrakt” eller som nĂ„got som inte behöver pĂ„verka enskilda individer. TvĂ€rtom Ă€r syftet med varje generalisering att sĂ€ga att alla medlemmar av en viss grupp Ă€r tĂ€nkbara mĂ„ltavlor för attacker. Ju grövre generalisering, desto större hot.

Samtidigt riktas en annan signal till dem som inte attackeras. Den signalen Ă€r att det inte finns nĂ„got gemensamt mĂ€nniskovĂ€rde och att det dĂ€rför inte heller kan finnas nĂ„got gemensamt medborgarskap. Man vill Ă„stadkomma en tillvĂ€njning till en situation dĂ€r allt grövre former av övergrepp blir möjliga och i förlĂ€ngningen kan förvandlas till en lagfĂ€st diskriminering som ska upprĂ€tthĂ„llas med statsmaktens hela auktoritet. Att de grupper som bĂ€r pĂ„ sĂ„dana ambitioner förmodligen inte kommer att fĂ„ tillgĂ„ng till den demokratiska statens maktmedel Ă€r en annan sak – deras förhoppning Ă€r snarare att deras egna attityder ska Ă€ta sig in ocksĂ„ i den normala politiken.

Skulle nÄgot sÄdant ske sÄ kommer frÄgan om vem som kan vara medborgare inte lÀngre att handla om regler och principer som gÀller lika för alla, utan bli en frÄga om godtycke, utövat med den ena eller andra politiska motiveringen. I sÄ fall drabbas inte bara den grupp eller de grupper vilkas mÀnniskovÀrde eller medborgerliga rÀttigheter ifrÄgasÀtts. I verkligheten blir den ofrÄnkomliga konsekvensen att alla som hittills delat ett gemensamt medborgarskap med samma rÀttigheter och skyldigheter gentemot varandra och mot samhÀllet hotas.

Om en grupp godtyckligt sorteras bort, hotas eller attackeras i dag sĂ„ kan vilken annan grupp som helst, lika godtyckligt, sorteras bort, hotas eller attackeras i morgon. Att sjĂ€lv inte tillhöra en grupp som attackeras ger ingen trygghet – tvĂ€rtom Ă€r hot som riktas mot mĂ€nniskor ur en grupp alltid hot som skulle kunna riktas mot vem som helst. Om rĂ€ttssamhĂ€llet inte kan eller vill skydda alla pĂ„ samma sĂ€tt sĂ„ finns i praktiken inget sĂ€kert skydd för nĂ„gon.

DÀrför mÄste grupphat, i vilken form det Àn visar sig, alltid kategoriskt avvisas av alla som vill försvara det demokratiska samhÀllet.

HÄkan Holmberg

LĂ€s mer om