NÀr ska studenterna ÄterfÄ sitt studieliv?

Alltför lÀnge har studenterna bortprioriterats i pandemin.

Den naturliga kontakten mellan mÀnniskor i akademin har drabbats hÄrt.

Den naturliga kontakten mellan mÀnniskor i akademin har drabbats hÄrt.

Foto: Sofia Nahringbauer

Ledare2021-04-29 14:26
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Studenterna har glömts bort. I över ett Ă„rs tid har den högre utbildningen skett pĂ„ distans, men nĂ€r det rapporteras om studenters situation handlar det Ă€ndĂ„ frĂ€mst om att de festar för mycket. 

PĂ„ mĂ„nga sĂ€tt har pandemin pĂ„verkat akademin relativt lite. Studenter Ă€r en grupp som Ă€r vana vid digitala verktyg. UniversitetskanslersĂ€mbetet (UKÄ) har granskat hur pandemin pĂ„verkat akademin och i ett seminarium (28/4) för att presentera resultaten berĂ€ttar utredaren Kristina Tegler att en hel del studenter ser fördelar med distans och den ökade flexibiliteten att disponera sin studietid. 

Men man ska inte lĂ„ta sig luras. Medan vissa ser fördelar kĂ€nner andra oro, stress och en bristande studiemotivation. 

Även universitetslĂ€rare har haft svĂ„rt med den snabba omstĂ€llningen till distans, vilket inneburit en ökad arbetsbörda och stress. Distansundervisningen har Ă€ven medfört ökat fusk pĂ„ universiteten. Antal disciplinĂ€renden ökade med 61 procent mellan 2019 och 2020. Det vanligaste disciplinĂ€rendet gĂ€llde plagiering, men Ă€ven otillĂ„tet samarbete ökade under pandemin.

Och givetvis har undervisningen blivit lidande. “MĂ„nga praktiska undervisningsmoment har inte gĂ„tt att genomföra”, berĂ€ttar Tegler i seminariet. Att praktiska moment Ă€r svĂ„ra att genomföra Ă€r beklagligt, men förutsĂ€ttningarna har troligen förbĂ€ttrats sedan materialet för granskningen samlades in.

Än vĂ€rre Ă€r att den naturliga kontakten mellan mĂ€nniskor i akademin, bĂ„de mellan lĂ€rare och studenter och studenter emellan, har drabbats hĂ„rt. MĂ„nga lĂ€rare beskriver enligt UKÄ att det blivit svĂ„rare att aktivera studenterna. 

NĂ€r man saknar direkt kontakt med dem man ska utbilda blir det betydligt svĂ„rare att anpassa undervisningen och tempot efter dem. Pedagogik Ă€r ett komplicerat hantverk, och utan den fysiska nĂ€rheten och kontakten Ă€r det mycket svĂ„rt att plocka upp de signaler som sĂ€nds och mottages av studenter, lĂ€rare och vice versa. De signalerna Ă€r avgörande information för att lyckas med sin undervisning. 

Som sĂ„ ofta annars i pandemin har vi missförstĂ„tt vad det Ă€r vi offrar. Att anpassa efter distansundervisning betyder sĂ„ mycket mer Ă€n att bara se till att tekniken fungerar som den ska. Hur gör man för att se till att de spontana kontakterna uppstĂ„r Ă€ven vid distansundervisning? Per definition Ă€r det svĂ„rt att fĂ„ till. 

DÀrför Àr det dags att sluta fokusera pÄ studenternas festvanor och hög tid att börja fokusera pÄ hur man kan göra för att sÄ snabbt som möjligt ge dem tillgÄng till sin utbildning pÄ ett fullgott sÀtt, genom att avsluta distansundervisningen sÄ snart som möjligt.