Studenterna har glömts bort. I över ett Ärs tid har den högre utbildningen skett pÄ distans, men nÀr det rapporteras om studenters situation handlar det ÀndÄ frÀmst om att de festar för mycket.
PĂ„ mĂ„nga sĂ€tt har pandemin pĂ„verkat akademin relativt lite. Studenter Ă€r en grupp som Ă€r vana vid digitala verktyg. UniversitetskanslersĂ€mbetet (UKĂ) har granskat hur pandemin pĂ„verkat akademin och i ett seminarium (28/4) för att presentera resultaten berĂ€ttar utredaren Kristina Tegler att en hel del studenter ser fördelar med distans och den ökade flexibiliteten att disponera sin studietid.
Men man ska inte lÄta sig luras. Medan vissa ser fördelar kÀnner andra oro, stress och en bristande studiemotivation.
Ăven universitetslĂ€rare har haft svĂ„rt med den snabba omstĂ€llningen till distans, vilket inneburit en ökad arbetsbörda och stress. Distansundervisningen har Ă€ven medfört ökat fusk pĂ„ universiteten. Antal disciplinĂ€renden ökade med 61 procent mellan 2019 och 2020. Det vanligaste disciplinĂ€rendet gĂ€llde plagiering, men Ă€ven otillĂ„tet samarbete ökade under pandemin.
Och givetvis har undervisningen blivit lidande. âMĂ„nga praktiska undervisningsmoment har inte gĂ„tt att genomföraâ, berĂ€ttar Tegler i seminariet. Att praktiska moment Ă€r svĂ„ra att genomföra Ă€r beklagligt, men förutsĂ€ttningarna har troligen förbĂ€ttrats sedan materialet för granskningen samlades in.
Ăn vĂ€rre Ă€r att den naturliga kontakten mellan mĂ€nniskor i akademin, bĂ„de mellan lĂ€rare och studenter och studenter emellan, har drabbats hĂ„rt. MĂ„nga lĂ€rare beskriver enligt UKĂ att det blivit svĂ„rare att aktivera studenterna.
NÀr man saknar direkt kontakt med dem man ska utbilda blir det betydligt svÄrare att anpassa undervisningen och tempot efter dem. Pedagogik Àr ett komplicerat hantverk, och utan den fysiska nÀrheten och kontakten Àr det mycket svÄrt att plocka upp de signaler som sÀnds och mottages av studenter, lÀrare och vice versa. De signalerna Àr avgörande information för att lyckas med sin undervisning.
Som sÄ ofta annars i pandemin har vi missförstÄtt vad det Àr vi offrar. Att anpassa efter distansundervisning betyder sÄ mycket mer Àn att bara se till att tekniken fungerar som den ska. Hur gör man för att se till att de spontana kontakterna uppstÄr Àven vid distansundervisning? Per definition Àr det svÄrt att fÄ till.
DÀrför Àr det dags att sluta fokusera pÄ studenternas festvanor och hög tid att börja fokusera pÄ hur man kan göra för att sÄ snabbt som möjligt ge dem tillgÄng till sin utbildning pÄ ett fullgott sÀtt, genom att avsluta distansundervisningen sÄ snart som möjligt.