Det blir sÄ konkret! Trots utredningar, samrÄd och en omfattande politisk diskussion har Uppsalas framtida kollektivtrafiklösning, spÄrvagnar, framstÄtt som ganska abstrakt. Vare sig man i grunden varit positiv eller negativ till spÄrvÀgen har man kanske tÀnkt att det finns nÄgon hake, nÄgot som gör att det inte blir av.
SÄdana hakar finns ocksÄ. De 850 meter lÄnga högbron över FyrisÄn vid Ultuna, som nu ska miljöprövas och (troligen) överklagas, Àr den som oftast nÀmnts, men det Àr inte den enda. Uppsalaleran och pÄlningen Àr ett pÄtagligt hot mot de tunga spÄrvagnarna, liksom andra kÀnsliga miljöer runt Äsen. Rent allmÀnt Àr projektets storlek i sig ett hot, med tidsÄtgÄng och eventuellt skenande kostnader.
âDet enda som Ă€r sĂ€kert med spĂ„rvĂ€gen Ă€r att nĂ„got gĂ„r felâ, skrev vi hĂ€r pĂ„ ledarsidan (22/3) inför att upphandlingen skulle inledas i vĂ„ras. Den dystra profetian understöddes av projektledaren Mario Riveras uttalande i tidningen Dagens SamhĂ€lle (21/3): âBygga spĂ„rvĂ€g Ă€r det svĂ„raste som finnsâ, sade han.
Konkretionen kommer med UNT:s film med hela dragningen av spÄrvÀgen (se den hÀr). FÀrden gÄr genom centrala stan, med backar och trÄnga miljöer. Den gÄr lÀngs villagator som ska breddas och lÀngs alléer dÀr alla trÀd ska bort. Den gÄr över Äkrar och pÄ den nÀmnda högbron över FyrisÄn. Slutligen gÄr den rakt ut i skogen vid naturreservatet Lunsen för att sluta i den sömniga villaförorten Bergsbrunna som bÄde ska fÄ en helt ny station och bli granne med en helt ny och mycket omskriven stadsdel (Sydöstra staden).
Sett till hela projektet Àr spÄrens korsande av vÀg 255, strax norr om NÄntuna backe, en pytteliten detalj. Men som fÄr stora konsekvenser för skolbarnen, gÄng- och cykeltrafiken i omrÄdet. VÀg 255 mÄste nÀmligen sÀnkas fler meter vilket betyder att gÄng- och cykeltunneln försvinner, den som gÄr frÄn bostadsomrÄdena i NÄntuna till skola, sporthall, bibliotek med mera i SÀvja (UNT 20/10).
Före jul drar arbetet i gÄng. Den som tycker att Uppsala generellt har mÄnga avstÀngda vÀgar och cykelbanor pÄ grund av nybyggen eller reparation av avloppsrör eller fjÀrrvÀrmenÀt kommer att fÄ vÀnja sig vid helt andra nivÄer under kommande Är.
Den belÀgrade staden hade inte skonats om kommunen satsat pÄ snabbussar i stÀllet, det Àr viktigt att komma ihÄg. FyrspÄrsavtalet innebÀr en rejÀl utbyggnad i vilket fall och det mÄste gÄ att ta sig runt i Uppsala. Men kommunfullmÀktige valde alltsÄ det svÄraste alternativet. FrÄn och december kommer varje svÄrighet att bli mycket konkret för körande, cyklande och gÄende Uppsalabor.