Minska mobbarnas makt

Mobbning. En fÀrsk rapport frÄn OECD visar att var sjÀtte svensk elev utsÀtts för mobbning. För flickor handlar det ofta om utfrysning medan det Àr vanligare att pojkar blir slagna.

Mobbning. En fÀrsk rapport frÄn OECD visar att var sjÀtte svensk elev utsÀtts för mobbning. För flickor handlar det ofta om utfrysning medan det Àr vanligare att pojkar blir slagna.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Enköping2017-04-21 06:00
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Att en elev som gÄr till skolan med en klump i magen av rÀdsla för att pÄ olika sÀtt utsÀttas för mobbning kommer att prestera sÀmre Àr inte svÄrt att förstÄ. För den som tvivlar finns nu en fÀrsk rapport frÄn OECD. Det Àr Pisa-undersökningen frÄn 2015 som utöver att testa elevers kunskaper i naturkunskap, lÀsförstÄelse och matematik Àven lÀt 15-Äringar svara pÄ frÄgor om hur de trivs i skolan.

Rapporten visar att var sjÀtte svensk elev utsÀtts för mobbning. För flickor handlar det ofta om utfrysning medan det Àr vanligare att pojkar blir slagna. Detta mönster gÄr igen Àven i övriga OECD-lÀnder. Pojkar och flickor Àr olika, vad Àn genusvetare vill lÄta pÄskina.

Elever som utsÀtts för mobbning presterar sÀmre i Pisa-testerna. De Àr ocksÄ mer benÀgna att skolka vilket naturligtvis inte Àr gynnsamt för att tillÀgna sig kunskaper.

Vad gÀller mobbning sÄ ligger Sverige pÄ en genomsnittlig OECD-nivÄ. Enligt stiftelsen Friends har mobbningen i svenska skolor sett ungefÀr likadan ut de senaste tjugo Ären, vilket naturligtvis inte Àr nÄgon tröst för de elever som utsÀtts hÀr och nu.

Vad som Ă€r mer oroande i Pisa-rapporten Ă€r att Sverige sticker ut som ett av de lĂ€nder dĂ€r kĂ€nslan av tillhörighet minskar mest. Var femte niondeklassare kĂ€nner sig ensam i skolan. Elever som kĂ€nner sig utanför, missanpassade – eller bara inte omtyckta – presterar sĂ€mre Ă€ven de.

Det Àr fler flickor Àn pojkar som kÀnner sig ensamma, men framförallt Àr det fler barn frÄn ekonomiskt utsatta hem samt elever med utlÀndsk bakgrund som upplever att de saknar en kÀnsla av sammanhang nÀr de gÄr till skolan.

Den psykiska ohĂ€lsan bland unga, sĂ€rskilt flickor, ökar. Detta Ă€r nĂ„got som bör tas pĂ„ största allvar och berör mer Ă€n bara skolmiljön. Trassliga familjerelationer, ett försvagat civilsamhĂ€lle och en ytlig bild av lycka som trĂ€ngt undan de goda dygderna – förklaringarna kan vara mĂ„nga.

Skolan kan inte lösa alla samhÀllets problem, men den kan göra sitt bÀsta de timmar eleverna Àr pÄ plats. NÄgot som Skolverket menar har dokumenterad effekt för att minska mobbning Àr ordningsregler och disciplin.

Detta har som bekant inte varit nÄgot som direkt omhuldats i den svenska skolan under de senaste decennierna. VanförestÀllningen om att odrÀgliga barn skulle vara mer kreativa Àn andra har under lÄng tid varit utbredd.

Dessutom Ă€r mĂ„nga lĂ€rare osĂ€kra pĂ„ sina befogenheter nĂ€r det gĂ€ller att skapa en lugn och trygg miljö. En enkĂ€t gjord av SkolvĂ€rlden (22/4-15) visade att var fjĂ€rde lĂ€rare har avstĂ„tt frĂ„n att ingripa vid brĂ„k av rĂ€dsla för att anmĂ€las. I rapporten ”Studiero – vĂ€gen till kunskap” frĂ„n LĂ€rarnas riksförbund sĂ€ger var femte lĂ€rare att de saknar stöd frĂ„n skolledningen för att upprĂ€tthĂ„lla ordningen.

NÀr vuxenvÀrlden tappar kontrollen lÀmnas fÀltet fritt för smÄ pennalister. Resultatet blir barn som mÄr sÀmre och presterar sÀmre i skolan. Det har vi inte rÄd med, varken som kunskapsnation eller som medmÀnniskor.

LĂ€s mer om