Uppsalahandeln är stark i centrum

Det gäller att hitta nya lockande koncept som gör att Uppsalaborna även i fortsättningen föredrar centrumhandeln.

Foto:

Kolumnist Kersti Kollberg2018-07-14 01:00
Detta är en ledarkrönika. UNT:s ledarsida är liberal.

Uppsalabor i allmänhet och företrädare för Uppsalas handel i synnerhet känner säkert oro inför nedlagda butiker i stadskärnan. Externvaruhusen har tagit över Uppsalahandeln, befarar en del. Framtidsspanare tror kanske mera på e-handelns utbredning.

I själva verket torde det knappast finnas någon större fara för att handeln i centrum ska dö ut. Faktum är att statistik visar att centrumhandeln ökar, mera än exempelvis externvaruhandeln. Och e-handeln verkar inte heller ta död på handeln i centrum. Snarare är det så att den mera konkurrerar med externvaruhandeln.

För att vara landets fjärde största stad har Uppsala en osedvanligt liten stadskärna. Dagens centrum är inte nämnvärt större än medeltidens Uppsala. Detta medför att det råder stor konkurrens om stadskärnans yta. Det är ogörligt att släppa på privatbilismen på de trånga gatorna. Det är knappt att nyttotrafiken i form av stadsbussar och varutransporter kan ta sig fram på ett bekvämt sätt.Att externvaruhandeln därför ökat markant är inte konstigt. I ytterområdena lockar handeln med gratis parkeringsplatser, lägre priser och förflyttning mellan de olika handelsplatserna under tak – uppskattat inte minst under vinterhalvåret. Men det finns också stora nackdelar med dessa handelsområden. Trots strävanden efter att få en fungerande kollektivtrafik där ser de flesta det nödvändiga i att använda sin personbil. Och den som köper något skrymmande väljer sällan bussen hem.

Uppenbarligen finns det alltså något i centrumhandeln som är mer lockande än externvaruhandeln. Fördelarna är inte svåra att upptäcka. Butiker som inte i första hand lockar med låga priser utan med kvalitet och exklusivitet kan vara en lockande faktor. Tillgång till hela stadskärnans rika utbud av krogar, kaféer, biografer, kultur och folkliv en annan. Att flanera i kvarteren runt Stora Torget samtidigt som man handlar är en viktig tillgång. En tredje är stadsbilden, närheten till Uppsalas historiska klenoder som Domkyrkan, Slottet, Gustavianum och Carolina rediviva. Så länge som centrumhandeln lyckas förvalta dessa fördelar kan man också hoppas på fortsatt relativ framgång.

Men ingenting är givet att fortsätta i evighet utan ansträngningar. Handeln i stadskärnan kan inte vila på lagrarna en sekund. Det gäller att hitta nya lockande koncept som gör att Uppsalaborna även i fortsättningen föredrar centrumhandeln.

Handeln kan dock inte ensam ansvara för stadskärnans popularitet. Det gäller också för stadsplaneringen att även i fortsättningen satsa på stadens attraktionskraft. Satsningen på å-rummet har säkert bidragit men det finns också andra åtgärder som att göra det säkert att gå till fots i innerstaden som är viktiga. Röran av gående, cyklister, privatbilar, kafégäster och en och annan varutransport på Dragarbrunnsgatan gör ett bokstavligen livsfarligt intryck. Säkerheten på denna gata har inte prioriterats.

Uppsala

Läs mer om